تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰

سخنگوی دولت خبر داد:

آیین نامه اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی تصویب شد

آیین نامه اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی تصویب شد
تهران - سخنگوی دولت از تصویب آیین‌نامه «اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» در هیات دولت خبر داد.

«علی ربیعی» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به مشکلاتی که بسیاری از هموطنان و زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کرده بودند گفت: برای این موضوع دولت لایحه ای به مجلس ارسال کرد و تصویب شده بود که آیین اجرایی این قانون باقی مانده بود مشکلات و نگرانی هایی هم وجود داشت.
سخنگوی دولت افزود: با تلاش‌هایی که صورت گرفت خوشبختانه امروز آئین نامه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی به تصویب هیات دولت رسید.
سخنگوی دولت توضیح داد: بر اساس این آیین نامه استانداری‌ها به همراه سازمان ثبت احوال و همچنین دفاتر نمایندگی های جمهوری اسلامی در خارج ازکشور، مسئول اجرای آیین نامه هستند و فرزندان زنان ایرانی که به ۱۸ سالگی رسیدند حتی در صورت فوت و یا طلاق مادر هم می توانند و همچنین مادران می توانند (به این دستگاه ها) مراجعه کنند و از مزایای این قانون استفاده کنند و برای فرزندان خود تابعیت ایرانی بگیرند.
وی با اشاره به یکی از بندهای این آیین نامه افزود: این قانون فقط مشمول زنان ساکن داخل کشور نیست، بلکه زنان ایرانی که در خارج از کشور زندگی می کنند و در خارج ازدواج کرده اند می توانند برای فرزندان خود تابعیت بگیرند.
سخنگوی دولت بیان کرد: حدود ۲۰۰ هزار نفر مشمول و منتطراین قانون بودند و به همه انها تسهیل دریافت تابعیت ایرانی را به مادران ایرانی و فرزندان آنها تبریک می گوییم.
ربیعی همچنین در توییتی نوشت: «خوشحالم امروز پس از پیگیری وچالش‌های زیاد آیین‌نامه اعطای «تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی بامردان غیر ایرانی تصویب شد. زنان ایرانی خارج از کشور نیز مشمول این آیین‌نامه هستند. استانداری‌ها، سازمان ثبت احوال ودفاتر نمایندگی‌های خارج از کشور مسئول اقدام می‌باشند.»
در راستای سیاست‌های دولت دوازدهم مبنی بر پیگیری و دفاع از حقوق ملت و حقوق شهروندی و تلاش برای به اجرا درآوردن این حقوق اساسی، لایحه‌ای به منظور دفاع از کرامت و حقوق بخشی از زنان ایرانی و نیز کودکان به مجلس ارائه شد که سرانجام در تاریخ ۲ مهرماه سال ۱۳۹۸ با عنوان «قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» به تصویب رسید.

هیات وزیران در جلسه روز چهارشنبه (۳۱ اردیبهشت ۹۹) و در اجرای ماده واحده قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، آیین نامه اجرایی نحوه اعطای تابعیت به افراد مشمول این قانون را تصویب کرد.

بر اساس این آیین نامه، ایرانی بودن مادر، ازدواج وی با مرد غیرایرانی و تعلق فرزند به مادر و حصول آن از ازدواج مذکور برای اعلام تابعیت فرزند توسط استانداری، ضروری است و ارائه‌ی اسناد و دلائل مربوط به این موارد به عهده متقاضی و احراز اصالت این موارد به عهده‌ استانداری های سراسر کشور است.

هم‌چنین، فوت مادر، پدر یا فرزند و حجر این افراد، مانع از درخواست اعلام تابعیت ایرانی برای فرزند، نمی باشد و در صورت فوت مادر و نرسیدن فرزند به ۱۸ سالگی، دادستان شهرستان محل اقامت فرزند، پس از انجام تحقیقات و گردآوری مستندات و ادله، درخواست مورد نظر را به استانداری ارائه می کند.

گفتنی است، فرزند موضوع قانون و این آیین نامه، پس از طی روند مقرر درآیین‌نامه و از زمان تأیید تابعیت ایرانی وی، از حقوق و تکالیف تبعه ایران، برخوردار است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 14 در انتظار بررسی : 14 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.