تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵

رشد تورم نقطه‌به‌نقطه بعد از ۱۱ ماه

رشد تورم نقطه‌به‌نقطه بعد از ۱۱ ماه
تهران- محاسبات نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در اردیبهشت ماه قاعده نزولی ۱۱ ماه گذشته را به هم ریخته و دوباره رو به افزایش گذاشته است؛ روندی که با توجه به الگوی تورم ماهانه به نظر می‌رسد پایدار هم باشد.

مرکز آمار کشور محاسبات خود را از نرخ تورم اردیبهشت ماه منتشر کرد. مطابق جداول این نهاد آماری، نرخ تورم نقطه به نقطه بعد از ۱۱ ماه رفتار کاهشی، دوباره سیر صعودی به خود گرفته است. این شاخص بعد از سقف تاریخی ۵۰.۴ درصدی خرداد سال گذشته، به جز یک ارتقای استثنائی در آذر ماه به دلیل رشد قیمت بنزین، همواره روندی کاهشی داشته، تا جایی که شاخص نقطه به نقطه قیمت مصرف‌کننده در فروردین امسال به ۱۹.۸ درصد نزول کرد.

با این حال، این روند در اردیبهشت شکسته شده و نوک پیکان شاخص بعد از این ۱۱ ماه رو به بالا نهاده و نسبت به اردیبهشت ماه سال قبل ۲۱ درصد رشد کرده است. البته همان‌طور که گفته شد این قاعده ۱۱ ماهه تنها یک بار در آذر ماه به دلیل افزایش قیمت بنزین شکسته شده بود، اما این بار به نظر نمی‌رسد یک اتفاق خاص و فصلی موجبات این رشد را فراهم کرده باشد؛ چرا که اهرم رشد تورم، تک‌کالایی و ویژه نبوده است.

دلیلش هم این است که شاخص ماهانه، این روند صعودی را از اسفند ماه نشان می‌دهد. سه ماه متوالی رشد ماهانه می‌تواند تا حدود زیادی از یک روند پایدار حکایت کند. طبق گزارش مرکز آمار، شاخص ماهانه که از مهر ماه سال گذشته (به استثنای آذر ماه) روندی افولی داشته، در اسفند ماه سال گذشته تغییر مسیر داده است. نرخ تورم ماهانه مهر ماه ۱۳۹۸ به میزان ۱.۷ درصد بوده که در ادامه روندی نزولی در بهمن ماه به ۱.۱ درصد رسیده است. اما در اسفند ماه شاخص ماهانه اولین گام صعودی خود را برداشت و به ۱.۵ درصد رسید و در دو ماه بعدی به وارد کانال‌های بالاتری شد. نرخ تورم ماهانه فروردین و اردیبهشت ماه به ترتیب ۲.۱ و ۲.۵ درصد شده است. این نشان می‌دهد که شاخص از یک عامل موقتی و فصلی تأثیر نگرفته و احتمالاً با روندی جدید از رشد تورمی مواجه باشیم که در ماه‌های آینده خود را در شاخص میانگین هم نشان خواهد داد. در حال حاضر بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ تورم ۱۲ ماهه کشور در اردیبهشت به ۲۹.۸ درصد رسیده که نسبت به فروردین (۳۲.۲ درصد) ۲.۴ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. نرخ‌های ۱۲ ماهه به دلیل اینکه میانگینی از یک دوره را در نظر می‌گیرد، نسبت به دو شاخص دیگر حساسیت کمتری به تغییرات جدید دارد.

رشد قیمتی کالاهای بادوام

جداول مرکز آمار نشان می‌دهد رشد تورم ماهانه و نقطه به نقطه این بار از سمت کالاهای غیرخوراکی نشات می‌گیرد. بر اساس این اطلاعات نرخ تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در اردیبهشت به میزان ۳.۵ درصد رشد کرده، اما در مقابل نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها ۰.۴ درصد بوده است. هرچند در شاخص بلندمت (۱۲ ماهه) همچنان تورم کالاهای خوراکی (۳۱.۲ درصد) بالاتر از غیرخوراکی (۲۹.۲ درصد) است؛ موضوعی که نشان می‌دهد همچنان قیمت کالاهای خوراکی جلوتر از غیرخوراکی‌ها قرار دارد و به نظر می‌رسد یک همسان‌سازی قیمتی در حال رخ دادن است. به ویژه اینکه این رشد بیشتر در میان کالاهای بادوامی مانند خودرو، مبلمان و تبلت صورت گرفته است. در میان کالاهای غیرخوراکی گروه حمل‌ونقل ۸.۶ درصد و گروه تفریح و فرهنگ ۴.۲ درصد و گروه مبلمان و لوزام خانگی ۴.۶ درصد رشد ماهانه داشته‌اند. گروه تفریح و فرهنگ شامل گوشی موبایل و تبلت و لپ‌تاپ و گروه حمل‌ونقل هم شامل انواع خودرو سواری می‌شود.

رشد کالاهای غیرخوراکی در مقابل خوراکی‌ها موجب شده نرخ تورم در میان دهک‌های بالای جامعه بیشتر از دهک‌های کم‌درآمد که بیشتر سهم سبد مصرفی‌شان کالاهای خوراکی است، شود. نرخ تورم ماهانه اردیبهشت ماه برای دهک اول درآمدی ۰.۷ درصد و برای دهک دهم ۴.۴ درصد محاسبه شده است./ایرناپلاس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.