تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶

اختلاف وزارت بهداشت و شهرداری؛ انگیزه اجرای مجدد طرح ترافیک چیست؟

اختلاف وزارت بهداشت و شهرداری؛ انگیزه اجرای مجدد طرح ترافیک چیست؟
تهران- یک عضو شورای شهر تهران می‌گوید دلیل اجرای مجدد طرح ترافیک، کاهش سفرهای غیرضروری افراد در محدوده مرکزی شهر است و هزینه‌های اجرای این طرح، عامل بازدارنده برای افرادی است که روزانه برای کارهای غیر ضروری با خودرو شخصی از منزل خارج می‌شوند.

با وجود اعلام مخالفت‌های مکرر وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا با اجرای طرح ترافیک در تهران، شهرداری تهران مصمم است تا پس از عید سعید فطر اجرای این طرح را با شرایط جدید از سر بگیرد. البته مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده است که این تصمیم شهرداری تهران نیست، بلکه خروجی چندین جلسه شورای عالی ترافیک  با حضور شهردار تهران، نماینده وزیر کشور، رئیس شورای شهر و اعضای کمیسیون حمل و نقل و حتی رئیس ستاد کرونای شهر تهران است. دلیل این تصمیم هم افزایش  ترافیک در محدوده مرکزی شهر از ۴۲ درصد به ۱۶۷ درصد است که به اعتقاد وی در شیوع ویروس کرونا در حوزه مرکزی شهر موثربوده است. به گفته مناف هاشمی تصمیم جمعی بر این بود که اجرای محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا به نفع شهر تهران است؛ چرا که جلوی سفرهای کاذب در محدوده مرکزی شهر گرفته می‌شود.

بنابراعلام شهرداری تهران لغو اجرای طرح ترافیک که با تصمیم ستاد ملی کرونا انجام شده، باعث کاهش میزان جابجایی مسافران حمل و نقل عمومی از ۴ میلیون نفر به یک میلیون نفر در روز شده است و به نظر می‌رسد این ستاد به هدف خود در کاهش تجمع افراد در این سیستم رسیده است. علت مخالفت وزارت بهداشت هم این است که اجرای مجدد طرح ترافیک باعث بازگشت مسافران به سوی سیستم حمل و نقل عمومی می‌شود و از آنجا که سیستم حمل نقل عمومی شهر تهران ظرفیت مناسبی برای جابجایی افراد ندارد، تجمع افراد به شیوع بیشتر اپیدمی دامن خواهد زد. به همین دلیل وزیر بهداشت از شهرداری تهران خواسته بود راه دیگری برای کاهش بار ترافیکی شهر تهران پیدا کند.

نمی‌دانیم منطق برقراری مجدد طرح ترافیک چیست

کیانوش جهانپور سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در آخرین واکنش خود به ماجرا اجرای طرح ترافیک با انتقاد از شهرداری تهران و طرح این سوال که نمی‌دانیم منطق برقراری مجدد طرح ترافیک چیست، گفته است:  کشور در وضعیت عادی نیست و تهران فراز و نشیب‌های زیادی در هفته‌های اخیر داشته است. در حال حاضر اولویت ما رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی است و نه آلودگی هوا.

به گفته وی نظر صریح وزیر بهداشت این است که تا اطلاع ثانوی اجرای طرح ترافیک در هیچ کدام از شهرهای بزرگ منطقی نیست و قطعا با آن مخالف هستیم و بر اساس شرایط، ارزیابی ریسک و خطر، نه تنها اجرای طرح ترافیک به پیشگیری از انتقال کرونا کمک نمی‌کند بلکه سوق دادن مردم به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ممکن است مشکلاتی به‌ویژه در شهر تهران در هفته‌های بعد ایجاد کند. لذا نظر وزارت بهداشت درباره اجرای طرح ترافیک مشخص و صریح اعلام شده است و همچنان با اجرای طرح ترافیک تا اطلاع ثانوی مخالف هستیم.

در این میان رئیس پلیس پایتخت هم در کنار وزارت بهداشت با اجرای طرح ترافیک در این مقطع زمانی مخالف است. وی که چندی پیش در جلسه شورای شهر تهران حضور پیدا کرده بود، در این باره گفته بود مخالف استفاده از خودروشخصی در شرایط امروز نیست؛ اما توقع پلیس این است که مردم در شرایط فعلی از سفرهای غیرضروری خورداری کنند تا میزان ترافیک در سطح شهر کاهش پیدا کند.

در این میان مینو محرز عضو ستاد ملی کرونا هم اگرچه با اجرای طرح ترافیک مخالف است و بازگشت مردم به استفاده از سیستم خمل و نقل عمومی را منجر به افزایش خطر ابتلا به کرونا می‌داند، اما به اعتقاد وی عدم اجرای این طرح هم باعث شلوغ شدن شهر و افزایش آلودگی هوا شده است و بنابراین برای کنترل شرایط باید راه حل‌های مناسبی را مدنظر قرار داد یا سختگیری‌های بیشتری در مورد استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی در پیش گرفت.

شورای شهر موافق اجرای طرح ترافیک

با شرایط موجود گویا شورای شهر تهران هم چندان بی‌میل به اجرای طرح ترافیک نیست. زهرا صدراعظم نوری یکی از اعضای این شوراست که موافق اجرای طرح ترافیک است. وی در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: از زمانی که اجرای طرح ترافیک لغو شد، ما ترافیک سنگینی را در تهران به‌ویژه مناطق مرکزی شهر شاهد بودیم، درحالی که یکی از اهداف اصلی این طرح کاهش بار ترافیکی در محدوده مرکزی شهر و مدیریت سفرها بوده است.

صدراعظم نوری ادامه می‌دهد: در حال حاضر ترافیک شهر تهران به حدی سنگین است که بسیاری از مسیرهای معابر مرکزی شهر قفل می‌شود. ضمن اینکه به نظر می‌آید اغلب کسانی که وارد طرح ترافیک می‌شوند، کسانی هستند که کار ضروری و واجبی ندارند.

وی به نتایج یک بررسی که به تازگی توسط شهرداری تهران انجام شده اشاره کرده و می‌افزاید: براساس این بررسی، اغلب افرادی که وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند، کار ضروری ندارند. به همین دلیل هدف اصلی مدیریت شهری برای اجرای مجدد طرح ترافیک، مدیریت و کنترل سفرها است تا افراد را از انجام سفرهای غیرضروری باز دارد.

وی در پاسخ به دغدغه وزارت بهداشت درباره بازگشت مردم به سیستم حمل و نقل عمومی می‌افزاید: مسلما سیستم حمل و نقل عمومی ما سیستم کامل و کافی نیست تا به همه نیازهای شهروندان پاسخ دهد، اما در این شرایط همه باید با هم همکاری کنند. مردم باید رعایت کنند و به چارچوب‌ها پایبند باشند. به اعتقاد وی وقتی افرادی که کار ضروری ندارند وارد محدوده نشوند و نیایند و نتوانند بیایند، طبیعتا مترو و اتوبوس هم سوار نمی‌شوند.

نوری بار دیگر تاکید می‌کند: اجرای طرح ترافیک اهداف دیگری ندارد و بیشتر  هدفش این است تا سفرها را سازمان دهد و از سفرهای غیر ضروری جلوگیری کند. به اعتقاد وی هزینه‌هایی که باید در صورت اجرای طرح ترافیک توسط مردم پرداخت شود، عامل بازدارنده‌ای است تا آنها برای کارهای غیر ضروری خود وارد محدوده طرح ترافیک نشوند.

با این حال اگرچه اما واگرهای مختلفی درباره اجرای طرح ترافیک وجود دارد، برخی هم پیشنهاد می‌کنند بهتر است تا  شهرداری تهران در مجاب کردن مردم برای استفاده از دوچرخه تمرکز کند و راه‌های جایگزین این چنینی به جای اجرای طرح ترافیک  پیشنهاد دهد و همچنین دولت سختگیری بیشتری در استفاده از ماسک در مکان های عمومی اتخاذ کند./ایرناپلاس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.