تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵

پیامد موج دوم کرونا در اسپانیا؛ سقوط ۱۴.۴ درصدی شاخص اقتصادی

پیامد موج دوم کرونا در اسپانیا؛ سقوط ۱۴.۴ درصدی شاخص اقتصادی
تهران- ایرنا- براساس تازه‌ترین پیش‌بینی‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OCDE)، با شعله‌ور شدن دوباره آتش کرونا در سال جاری میلادی، اقتصاد اسپانیا با سقوط ۱۴.۴ درصدی تولید ناخالص داخلی، در صدر کشورهای آسیب دیده «گروه ۲۰» قرار خواهد گرفت.

به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاری افه، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OCDE) دیروز (چهارشنبه) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد در صورت شیوع دوباره ویروس کرونا در سال جاری میلادی، اقتصاد اسپانیا متحمل بیشترین ضرر در میان کشورهای عضو «گروه ۲۰» خواهد شد؛ همچنین در رویکردی خوشبینانه و عدم گسترش دوباره بیماری همه‌گیر، اسپانیا با نزول ۱۱.۱ درصدی در تولید ناخالص داخلی بعد از انگلیس با ۱۱.۵ درصد، فرانسه با ۱۱.۴ و ایتالیا با ۱۱.۳ درصد افت، در جایگاه چهارمین اقتصاد آسیب‌دیده جای خواهد گرفت.

چشم انداز ۶ ماهه منتشر شده از سوی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OCDE) نشان می‌دهد پیش‌بینی‌های این سازمان بدبینانه‌تر از تخمین‌های دولت اسپانیا و حتی کمیسیون اروپاست که در آخرین اطلاعات خود میزان این افت اقتصادی را حدود ۹.۲ یا ۹.۴ درصد اعلام کردند.

براساس داده‌های این سازمان، کاهش شدید شاخص‌های اقتصادی اسپانیا تاثیر مستقیم بر نرخ بیکاری در این کشور خواهد داشت، به گونه‌ای که در بهترین حالت، این نرخ از ۱۴.۱ درصد ثبت شده در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۱۹.۲ درصد در سال جاری میلادی افزایش خواهد یافت و در نگاه بدبینانه به ۲۰.۱ درصد نیز خواهد رسید.

با آغاز تدریجی مراحل لغو محدودیت‌ها و شرایط قرنطینه ناشی از کرونا در اسپانیا، اگرچه نشانه‌هایی از بهبود وضعیت شغلی در بخش‌های تولیدی و خدماتی را در ماه می (اردیبهشت- خرداد) شاهد بودیم اما این روند بهبودی بسیار ناچیز بود.

بر اساس این گزارش، کارآمدترین مسیر دستیابی به بهبود و تقویت اقتصادی اسپانیا، در بخش‌هایی متمرکز شده است که تعطیلی سراسری ارمغان شرایط قرنطینه و وضعیت هشدار برای این بخش ها بود؛ از جمله در «مصرف و سرمایه‌گذاری». متخصصان همچنین هشدار دادند که درصورت شعله‌ور شدن دوباره آتش کرونا، دوران طولانی‌تر بیکاری و آمار بالای ورشکستگی‌ها به عنوان پیامدهای منفی بیماری همه‌گیر «شدیدتر و با دوام‌تر» خواهد بود.

به دنبال شیوع گسترده بیماری کووید-۱۹ در اسپانیا، اقتصاد این کشور در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۰میلادی شاهد افت شدید ۵.۲ درصدی بوده که از نگاه کارشناسان در تاریخ اسپانیا پس از بحران مالی سه ماهه نخست سال ۲۰۰۹، وقتی سقوط ۲.۶ درصدی رخ داد، این رقم تاکنون بی‌سابقه بوده است.

براساس داده‌های موسسه ملی آمار اسپانیا (INE) از دلایل اصلی این افت شدید اقتصادی، می‌توان به عوامل گوناگونی همچون، کاهش ۷.۵ درصدی در سرانه مصرف خانوارها، افت ۳.۵ درصدی در سرمایه‌گذاری‌های تجاری، کاهش ۹.۶ درصدی در بازار مسکن و همچنین افت ۸.۴ درصدی در بخش صادرات و واردات اشاره کرد.

بنابر آخرین آمارهای رسمی از وزارت بهداشت اسپانیا، تاکنون در این کشور بیش از ۲۸۹ هزار و ۳۶۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده که ۲۷ هزار و ۱۳۶ نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.