تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶

شورای حکام؛ مصاف زورگویی و چندجانبه‌گرایی

شورای حکام؛ مصاف زورگویی و چندجانبه‌گرایی
لندن- با مخالفت شدید چین و روسیه برای صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دبیرخانه شورا ناگزیر خواستار برگزاری نشست حضوری اعضاء شد تا امروز (جمعه ۳۰ خرداد) درباره این قطعنامه بحث و بررسی شود.

پنجشنبه (۲۹ خرداد ۱۳۹۹) سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را روی میز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گذاشتند که از ایران می‌خواهد به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به ۲ سایت هسته‌ای این کشور پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.

سفیر چین در سخنانی شدیدالحن درباره مخاطرات چنین اقدامی هشدار داد و تصریح کرد که تصویب هرگونه قطعنامه علیه ایران، برجام را از بین می‌برد.

«وانگ گان» در نشست دیروز، آمریکا را عامل تشدید تنش‌ها بر سر پرونده هسته‌ای ایران توصیف کرد که به صورت یکجانبه از این توافق خارج و تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند.

وی خاطر نشان کرد که ریشه اصلی این وضعیت در رویه‌های یکجانبه و زورگویانه آمریکا است و گواه آن خروج یکجانبه‌اش از برجام و در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری علیه ایران است.

سفیر چین همچنین از گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن ادعاهایی درباره عدم اعطای دسترسی از سوی ایران مطرح شده بود انتقاد کرد و گفت؛ در چنین شرایطی، «چین نگرانی‌ عمیق خود را از اصرار آژانس اتمی برای قضاوت شتابزده در خصوص عدم اعطای دسترسی از سوی ایران و انتشار گزارش خود متعاقب آن، قبل از برگزاری جلسه فعلی ابراز می‌دارد.»

«وانگ گان» در خصوص اجرای توافقات پادمانی در ایران سه نکته را مطرح کرد و توضیح داد؛ نخست، ماهیت غیراضطراری مسئله دسترسی که در گزارش مدیرکل مورد توجه قرار گرفته است. دبیرخانه قبل از جلسه شورای حکام در ماه مارس سال جاری به صراحت ابراز کرد که این مسئله مربوط به مدت‌ها قبل است و مقادیر ناچیزی مواد هسته‌ای را شامل می‌شود و مسئله به خودی خود نه اضطراری است و نه در بردارنده خطر اشاعه تسلیحاتی.

وی افزود؛ دوم، ایران از زمان اجرایی شدن برجام در سال ۲۰۱۶ همواره همکاری بالایی با آژانس اتمی برای اجرای نظارت‌ها و راستی‌آزمایی‌ها داشته و کشوری است که میزبان بیشترین بازرسی‌های آژانس بوده است.

این دیپلمات چینی اضافه کرد؛ سوم، مدیرکل آژانس ۲ بار برای گفت‌وگوی سیاسی به ایران سفر کرده است. ایران هم مکرراً آمادگی خود را برای ادامه گفت‌وگو و همکاری با آژانس در جهت اجرای تعهدات خود ذیل توافق جامع پادمانی و پروتکل الحاقی ابراز داشته است. ضمن آنکه ایران از آژانس برای انجام رایزنی‌ها و بازبینی‌های بیشتر دعوت به عمل آورده است.

تنش آفرینی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران غیرسازنده است

هم زمان نماینده دائم روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در نشست دیروز اعلام کرد کشورش تنش آفرینی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را غیرسازنده می‌داند.

میخاییل اولیانوف یادآور شد؛ در سالهای اخیر در ایران هزاران برنامه برای راستی آزمایی و صدها مورد دسترسی اضافی به اماکن برگزار شد. تهران هر بار همه گونه امکان همکاری را فراهم کرد. فقط در یک مورد وقفه و عدم تفاهم پیش آمد. تکرار می‌کنم این در حالی رخ داد که هزاران مورد برنامه بازرسی و راستی آزمایی موفق انجام گرفت. باید به مساله در این زمینه گسترده نگاه کرد.

نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: در ارزیابی وضعیت پیش آمده باید به این نکته توجه داشت که این موضوع هیچ ارتباطی با ریسک و خطرهای انتشار سلاح هسته‌ای ندارد. موضوع در مورد حدس و گمانی بوده که حدود ۲۰ سال پیش در این ۲ مرکز ممکن است آزمایش‌هایی اعلام نشده با مقادیر اندکی مواد هسته‌ای انجام گرفته باشد.

وی افزود: این فعالیت‌ها هم اگر انجام گرفته در سال ۲۰۰۴ به ابتکار طرف ایرانی بطور کامل متوقف شد. این مساله در وضعیت کنونی هیچ تاثیری ندارد.

اولیانوف با اشاره به ضرورت حل مسائل بین دبیرخانه و ایران تصریح کرد؛ هیچ لزومی برای تصویب قطعنامه شورای حکام نمی‌بینیم این اقدام ممکن است پیامدهای منفی به همراه داشته باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی ماه پیش ضمن اذعان به اینکه در حال انجام بازرسی‌های بی‌سابقه از تأسیسات هسته‌ای اعلام‌ شده ایران است گفت خواستار بازرسی از اماکنی بوده که ممکن است در آنها در اوایل سال ۲۰۰۰ پژوهش‌هایی در مقیاس کوچک بر روی مواد هسته‌ای انجام شده باشند.

ایران به شدت از این اقدام اروپایی‌ها انتقاد و تصریح کرده، درخواست آژانس براساس ادعاهای رژیم صهیونیستی و فشارهای آمریکا مطرح شده که با وجود خروج از برجام، به دنبال آن است که تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی بعد از سر آمدن مهلت آن در توافق هسته‌ای را تمدید کند.

ایران قلمرو خود را بر مبنای ادعاهای دشمنان به‌روی آژانس باز نمی‌کند

کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دیروز در سخنان خود در نشست شورا با یادآوری اینکه تعهدهای کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست، تصریح کرد که ایران قلمرو خود را بر مبنای ادعاهای دشمنان به‌روی آژانس باز نمی‌کند.

وی درباره ادعاهای آژانس هم اظهار داشت؛ این ادعاها به بیش از ۱۷ سال پیش بر می‌گردد، اثبات نشده‌اند، از هیچ فوریتی برخوردار نبوده و هیچ خطر اشاعه‌ای نیز ندارند. همچنین، توسط مقام‌های آژانس گفته شد که یکی از ۲ مکان مزرعه و دیگری یک بیابان است.

سفیر کشورمان در پایان تصریح کرد؛ هرگونه فشار یا دخالت در فعالیت‌های آژانس، بویژه فرایند راستی‌آزمایی با هدف پیگیری دستور کار سیاسی، کارآمدی و اعتبار آژانس را به مخاطره می‌اندازد، کاملا غیرسازنده بوده و باید تقبیح شده و رد شود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم در پیامی توییتری از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست اجازه ندهد دشمنان برجام منافع عالی ایران را به خطر اندازند و سه کشور اروپایی شریک جرم آنان نشوند.

وی تصریح کرد؛ ما چیزی برای پنهان کردن نداریم. بازرسی‌های انجام شده در ایران ظرف پنج سال گذشته بیش از [همه بازرسی‌های] تاریخ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. راه حل قابل توافق ممکن است، اما قطعنامه [ضدایرانی در شورای حکام] آن را از بین خواهد برد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.