تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۵۸

هفت طرح ملی دولت تدبیر و امید برای ورزش زنان

هفت طرح ملی دولت تدبیر و امید برای ورزش زنان
تهران - یکی از مهمترین راهبردهای معاونت امور ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان در دولت تدبیر و امید در راستای ورزش برای همه، توسعه و ترویج فرهنگ ورزش و فعالیت بدنی در میان زنان ایران در قالب اجرای هفت طرح ملی برای نخستین‌بار در کشور است.

یکی از هفت طرح ملی در ورزش زنان «سنجش ساختار قامت زنان روستایی» است که از سال ۹۶ و تا به امروز طی سه مرحله در استان‌های کشور اجرا شده است.

این طرح کوشید تا با آگاه سازی زنان روستایی جهت تطبیق فعالیت‌های حرکتی متناسب با مشاغل روستایی به حفظ وضعیت استاندارد قامت و اسکلت و عضلات زنان کمک کند و دانش‌افزایی ورزشی و تندرستی را افزایش دهد.

از بین ۶۲ هزار و ۹۱۹ روستا و جمعیت بیش از ۱۰میلیون نفر زن روستاهای کشور، وزارت ورزش و جوانان توانست طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ در مجموع ۲۷۳ هزار و ۲۳۴ نفر از زنان روستایی را زیر پوشش این طرح قرار دهد.

نتایج این طرح که یکی از هشت طرح ملی در حوزه ورزش کشور به شمار می رود، در سال ۹۶ توانست ۶۱۵ روستا و ۷۲ هزار و ۷۶۹ زن روستایی را زیرپوشش قرار دهد که در سال ۹۷ شمار روستاهای زیر پوشش این طرح به یک هزار و ۵۲۵ روستا و تعداد زنان روستایی نیز به ۱۴۹ هزار و ۳۴۳ نفر افزایش یافت.

در ۹ ماه نخست سال ۹۸ هم یک هزار و ۴۲۷ روستا و ۵۱ هزار و ۱۲۲ زن روستایی در این طرح قرار گرفتند که این طرح در سه مرحله و در سه دوره سه ماهه تمرینات اصلاحی جهت رفع ناهنجاری قامتی ناشی از ضعف عضلات توسط سنجش گران طرح ملی در حال اجراست.

مجریان این طرح افراد تحصیل کرده دانشگاهی در بخش آسیب شناسی و حرکات اصلاحی از حوزه وزارت ورزش و جوانان در استان‌ها و برخی از استادان دانشگاه و همکاران در وزارت آموزش و پرورش هستند که دوره های آموزشی خود را از طریق برگزاری کارگاه‌های عملی حرکات اصلاحی، تهیه فیلم‌های تمرینات اصلاحی و هشت کارگاه منطقه‌ای ویژه گذراندند. همچنین ۲ هزار و ۶۵۰ عامل اجرایی در این سه سال فعالیت داشتند.

چگونگی شناسایی ناهنجاری‌های قامتی در زنان روستایی توسط سنجش‌گران طرح در نوبت‌های مختلف و به ترتیب اولویت در خانه‌های ورزش روستایی، مدارس، مساجد و خانه‌های بهداشت و با هماهنگی دهیاران صورت می‌گیرد و میانگین سنی از ۱۵ تا۴۵ سال است. پس از شناسایی تمرینات حرکات اصلاحی جهت رفع مشکلت عضلانی توسط مجریان طرح از طریق آموزش دنبال می‌شود.

بیشترین ناهنجاری در ۲۳ استان مربوط به «کمر گود»، در ۱۷ استان «شانه نامتقارن» و در ۱۲ استان «سر به جلو» اعلام شده که با گزارش سنجش‌گران طرح بسیاری از ناهنجاری قامتی در زنان روستایی بهبود یافته است.

همچنین انتخاب روستاها بر اساس تعداد جمعیت جهت اجرایی شدن طرح گزینش می‌شوند. معاونت توسعه ورزش زنان این طرح ملی را با همکاری هیات‌های استانی و دهیاران روستایی، فدراسیون‌های ورزش روستایی و عشایری آغاز کرده است.

جشنواره فرهنگی دختران خورشید

جشنواره فرهنگی ورزشی پیرامیدها ( دختران خورشید ویژه زیر ۱۶ سال) برای نخستین بار و با مشارکت ۲۰۱ تیم در سطوح استانی، منطقه‌ای و کشوری برگزار شد که این در زمره سومین طرح ملی ارتقا، نشاط و تندرستی زنان و دختران به شمار می‌رود.

نشاط اجتماعی که یکی از ضرورت‌های زندگی امروز است، معاونت توسعه امور ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان را بر آن داشت تا با بر پایی جشنواره‌های ورزشی به عنوان ابزاری مناسب در کنار آگاهی بخشی و مشوق مردم به ورزش، شرایط افزایش امیدواری و نشاط اجتماعی را مهیا و استعدادهای نهفته را معرفی کند.

به همین منظور جشنواره دختران خورشید با هدف افزایش مشارکت دختران در فعالیت‌های ورزشی، ارتقا و نشاط فردی، اجتماعی و معرفی کسب و کار جدید در ورزش و غنی سازی اوقات فراغت سالم در بین دختران نوجوان و جوان از سال ۹۶ تاکنون در حال برگزاری است.

پیرامید ورزشی گروهی که با استفاده از مهارت‌های ورزش همگانی، ژیمناستیک و برخی حرکات تخصصی رشته‌های مختلف به صورت تلفیقی، ابتکاری، ابداعی و نوآورانه و با استفاده از ابزار و به صورت هماهنگ و نمایشی اجرا می‌شود.

این طرح در سه مرحله آماده‌سازی تیم‌ها و برگزاری رقابت‌های استانی، برگزاری در سطح منطقه و رقابت‌های کشوری انجام شده است که تاکنون ۱۰هزار و ۱۳۱ ورزشکار درآن مشارکت دارند.

جشنواره پیرامیدها که در سال ۹۶ با ترکیب ۱۸ تیم و سه هزار و ۵۲۲ ورزشکار و یک‌هزار و ۴۷۲ هنرجو برگزار شده بود، در سال گذشته به ۱۸۳ تیم و ۶ هزار و ۶۰۹ نفر ورزشکار افزایش یافت. همچنین در حاشیه این جشنواره نمایشگاه دستاوردهای استانی هم در معرض نمایش علاقه‌مندان قرار گرفت.

برگزاری جشنواره‌های ورزشی در واقع یکی از راه‌های ارتباطی شهروندان با یکدیگر برای تبادل شادی و هیجان در هر شهری به شمار می‌رود و بر پایی چین رویدادی زمینه سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های درمانی را می‌کاهد.

جشنواره ورزشی «دا» ویژه زنان و دختران روستایی

جشنواره فرهنگی ورزشی دا که در زمره یکی از هفت طرح ملی ورزش زنان دولت تدبیر و امید است به منظور افزایش مشارکت زنان روستایی در فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی، توسعه و تقویت ارزش‌های ایرانی و اسلامی منطبق با آیین و رسوم سنتی و ملی با رویکرد کاهش آسیب‌های اجتماعی در حال اجراست.

«دا» که تداعی نام مادران شیرزن ایران است، روستاهای پرجمعیت را هدف قرار داده است و از سال ۹۴ تاکنون توسط معاونت توسعه امور زنان وزارت ورزش و جوانان و با همکاری فدراسیون ورزش روستایی و هیات های استانی در حال برگزاری است.

مرحله نخست این جشنواره در سال ۹۴ و در ۳۱ روستا آغاز و مرحله دوم آن در سال ۹۶ و با مشارکت ۶۱ روستا برگزار شد. سومین دوره این جشنواره هم در سال ۹۷ و در ۹۱ روستا اجرا شده است.

مراحل اجرای جشنواره به این گونه است که یک مادر بالای ۷۰ سال به عنوان «دا» در روستاهای هدف جهت افتتاح یا اختتام جشنواره معرفی و سپس رقابت‌ها در رشته‌های بومی و محلی مختص هر استان (حداقل سه رشته) برگزار می‌شود. همچنین نمایشگاه صنایع دستی، پخت نان و غذاهای محلی هم در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

بر اساس آمار، در سال ۹۶ این رقابت‌ها با مشارکت ۴۴ هزار و ۶۹۰ نفر در ۱۲۵ رشته و در سال ۹۷ هم با حضور ۶۳ هزار و ۱۵۵ نفر در ۱۹۰ رشته برگزار شد.

در ۹ ماهه نخست سال گذشته این رقابت‌ها با حضور ۴۴ هزار و ۶۹۰ نفر از زنان و دختران روستایی در ۱۲۵ رشته برگزار شده است.

همچنین یکی از بارزترین ویژگی‌های این جشنواره معرفی روستا، برگزاری جشنواره غذای سنتی و رقابت‌های آشپزی، صنایع ‌دستی نظیر کار بافی، حوله بافی و قالی‌بافی، بازی‌های بومی و محلی و مسابقات ورزشی است.

جام «نشاط و تندرستی»

جام «نشاط و تندرستی» در راستای مشارکت همه جانبه زنان به صورت تیم منتخب بستگان و فامیل‌ها اجرایی شده و در سطح شهرستان، استان و کشور به طور رسمی در حال برگزاری است.

در این طرح ملی زنان و دختران بدون واسطه، برنامه تمرینات ورزشی روزانه خود را با علم به چگونگی تأثیر بر اندام­‌های بدن به ساده‌­ترین شیوه از تارنمای رسمی وزارت ورزش و جوانان دریافت می‌کنند.

هدف اصلی طرح ارائه اطلاعات و برنامه‌های ورزشی به مخاطبان برای ایجاد عادت ورزش کردن در زندگی روزانه و جلوگیری از فقر حرکتی و ناهنجاری‌های جسمانی و روانی است.

افزایش دانش و آگاهی حرکتی و ایجاد نشاط و شادابی از طریق ورزش، اصلاح سبک زندگی از طریق ایجاد فرهنگ انجام فعالیت‌­های ورزشی، نهادینه ‌سازی ورزش در خانواده و زندگی فردی و ارتقاء سطح سلامت جسمانی-روانی و اجتماعی خانواده در زمره اهداف‌های دومین طرح ملی ورزش در سطح کشور است.

در این طرح ۶ شاخص آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی شامل (هماهنگی، تعادل، قدرت عضلانی، استقامت عضلانی، استقامت قلبی و عروقی، انعطاف‌­­پذیری) در ۵۲ برنامه هفتگی و از طریق بارگذاری تمرینات در تارنمای وزارت ورزش و جوانان «الو ورزش» در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

این طرح از سال ۹۶ در کشور به اجرا درآمد که در آن سال، ۲۶ هزار و ۹۱۴ نفر، در سال بعد ۱۴ هزار و ۱۴۶ نفر و در سال ۹۸ نیز ۱۳هزار و ۴۸۲ نفر مشارکت کردند.

معاونت ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان مجری این طرح است و با رویکرد ارتقاط سطح سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی جامعه و ایجاد نشاط و شادابی از طریق ورزش به صورت استانی، منطقه‌ای و کشوری برگزار می‌شود.

یکی از کاربردی‌تردین طرح‌های جام نشاط و تندرستی این است که جامعه مخاطب در خانه‌های خود، به راحتی می­‌توانند به تمرینات ورزشی بپردازند.

طرح پارک گام

این طرح از طریق نصب نرم افزار و با هدف ارتقاء میزان شادابی و انگیزه به زندگی و سلامت جسمی و روانی مردم از طریق پیاده روی مستمر و افزایش کیفیت زندگی و طول عمر مفید و ارتقا روحیه و شادابی در سال ۹۷ آغاز شد.

در آغاز این طرح ۲۳۸ شهرستان و روستا مشارکت داشتند که در سال ۹۷ بیش ا ز۱۴۵ هزار نفر مشارکت کرد و در ۹ ماهه نخست سال گذشته هم ۱۴۳ هزار نفر در این طرح ملی که شرکت کردند. این طرح در اماکن عمومی نظیر پارک‌ها و بوستان‌ها و حاشیه شهرها برگزار می‌شود.

جشنواره فرهنگی ورزشی فراغـت بانـوان بـا ورزش

ششمین طرح ملی در حوزه ورزش زنان در راستای شعار ورزش برای همه با هدف نهادینه‌سازی ورزش در خانواده ها به عنوان نخستین پایگاه اجتماعی، ایجاد نشاط و شادابی در بین زنان خانواده‌ها در همه رده‌های سنی، افزایش سواد حرکتی در بین اعضای خانواده، گسترش فرهنگ کار گروهی در خانواده، غنی سازی و کیفیت بخشی به اوقات فراغت اعضای خانواده، بسترسازی به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین خانواده‌ها و ارتقاء سطح سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی خانواده‌ها در کشور اجرا شد.

این طرح از سال ۹۶ و در ۱۰۷ رشته و در قالب سه هزار و ۳۷۷ تیم و با مشارکت۳۰ هزار و ۴۹۹ نفر اجرا شده است.

در این جشنواره شمار رشته‌ها در سال گذشته به ۱۲۰ رشته و پنج هزار و ۴۱۱ تیم افزایش یافت. رشته‌های شرکت کننده در این جشنواره نظیر طناب‌زنی، دارت، بدمینتون، بسکتبال و رشته های بومی و محلی است.

جشنواره فرهنگی ورزشی فراغت بانوان با ورزش ویژه شاغلان

این جشنواره به دنبال نهادینه سازی ورزش در دستگاه‌های اجرایی کشور، ایجاد نشاط و شادابی در بین بانوان شاغل، افزایش سواد حرکتی در بین زنان شاغل، گسترش فرهنگ کار گروهی در دستگاه‌های اجرایی، غنی سازی و کیفیت بخشی به اوقات فراغت اعضای بانوان شاغل، بسترسازی به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین کارکنان دولت و ارتقاء سطح سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی است.

در این طرح یک بانوی شاغل و ۲ نفر از اعضای خانواده تیم را تشکیل می‌دهند که از سال ۹۶ این برنامه آغاز شد و شمار مشارکت دستگاه‌های شرکت کننده از ۴۱۷ دستگاه در سال ۹۶ به ۴۹۹ دستگاه در سال ۹۷ افزایش یافت./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.