تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

اعتبارات مواد مخدر در حوزه درمان افزایش یافته است

اعتبارات مواد مخدر در حوزه درمان افزایش یافته است
تهران - دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه با تلاش‌های صورت گرفته، اعتبار بیمه معتادان در جلسه با رییس جمهوری در بودجه ۹۹ پیش بینی شد و در مجلس هم به تصویب رسیده است، گفت: با این تصویب و پیش‌بینی اعتبار، می‌توان گفت اعتبارات مواد مخدر در حوزه درمان افزایش یافته است.

سردار اسکندر مومنی روز یکشنبه در نشست خبری که به بهانه فرارسیدن ۲۶ ژوئن (ششم تیر ماه) روز جهانی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، با یادآوری این موضوع که برنامه امسال برگزاری سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر هم دستخوش شرایط ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی شد اما این خللی در ادامه فعالیت ها نخواهد داشت، اظهار داشت: در این هفته چند نشست تخصصی با نمایندگان سفرا و نخبگان و اندیشمندان این حوزه برای یافتن راهکارهای مناسب در مسیر مبارزه با مواد مخدر و دستیابی به تحول مناسب خواهیم داشت. همچنین از خانواده های شهدای مبارزه با مواد مخدر قدردانی و قدردانی صورت خواهد گرفت.

کشف بیش از ۹۵۰ تن مواد مخدر در سال ۹۸ به کسب رتبه نخست جهان برای ایران منجر شد
وی خاطرنشان کرد: سال ۹۸ سالی بسیار موفق و متفاوت برای جمهوری اسلامی ایران بود. در چهار حوزه مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی رویکرد خاصی اتخاذ کردیم زیرا اگر این چهار حوزه‌ با هم پیش نروند به نتیجه نمی رسیم.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در چهار دهه گذشته اتفاقات خوبی در مسیر مبارزه رخ داد اما در حوزه پیشگیری کمی رخوت شد و همچنین در حوزه درمان شیوه نامه های درمانی باید بازنگری می شد. ضمن اینکه در حوزه توانمندسازی معتادان درمان شده و بازگشته به جامعه هم نیاز به ایجاد تحول بود که خوشبختانه با ظرفیت های خوبی که وجود داشت این امور اصلاح و بازنگری شد.
سردار مومنی با بیان اینکه در حوزه مقابله چند رویکرد شامل تمرکز بر مبادی ورودی مرزها و شهرها، تمرکز بر اقدامات اطلاعاتی و تمرکز بر باندهای بزرگ را اعلام کردیم افزود: این سه رویکرد در اولویت ستاد قرار گرفت و همه دستگاه ها بر اساس آن فعالیت کردند که نتیجه آن دستاوردهای بزرگ برای جمهوری اسلامی بود که عبارت بود از کشف بیش از ۹۵۰ تن مواد مخدر که بالاترین میزان کشفیات مواد مخدر در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که هم رکورد دنیا را شکست و هم در دنیا رتبه اول را کسب کرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: مجموع کشفیات در سال ۹۸ به بیش از ۹۵۰ تن رسید که نسبت به سال ۹۷، ۲۰ درصد افزایش داشت.

۷۴ درصد کشفیات ناشی از کار اطلاعاتی صورت گرفت
سردار مومنی با تاکید بر اینکه وقتی بقیه شاخص ها را کنار هم می گذاریم می توان دریافت بهترین اتفاق برای ایران افتاده است، خاطرنشان کرد: عملیات های کشف مواد مخدر در حالی صورت گرفته که تعداد کشته های انتظامی به شدت کاهش یافته و تعداد جانبازان هم ۶۰ درصد کاهش داشته است. این در حالیست که کشفیات خودرو، ادوات جنگی و سلاح، تلفات اشرار، مصادره و شناسایی اموال افزایش داشت.
وی افزایش ۵۰ درصدی قیمت مواد مخدر از فروردین ۹۸ تا فروردین ۹۹ را نشانه موفقیت آمیز بودن عملیات ها دانست و گفت: حدود ۷۴ درصد کشفیات ناشی از کار اطلاعاتی بوده یعنی دستگاه های مقابله ای ما مستقیم روی هدف رفتند و فقط ۲۶ درصد کار انتظامی صورت گرفته است.
سردار مومنی با بیان موفقیت آمیز بودن طرح جمع آوری معتادان متجاهر که جمع آوری آنان از اواخر ۹۷ شروع شد، خاطرنشان کرد: با این کار، امید به مناطق حاشیه ای مانند شوش و هرندی بازگشت. موضوع کرونا باعث شد تصمیم گرفته شود معتادان جدید جمع آوری نشوند تا در مراکز فجایع به بار نیاید اما اعتباراتی به وزارت بهداشت داده شد تا با اراده محصولات بهداشتی به معتادان روند بیماری کنترل شود که خوشبختانه از پنج هزار نفری که جمع آوری شدند تست کرونای فقط ۳۰ نفر مثبت اعلام شد. این نیست که معتاد کرونا نمی گیرد بلکه اقدامات پیشگیرانه باعث این امر شد.

تصویب بودجه بیمه معتادان در بودجه ۹۹
سردار مومنی با بیان اینکه ۹ هزار مرکز درمانی بیش از یک میلیون معتاد را تحت پوشش قرار داده اند، یادآور شد: با تلاش های صورت گرفته، بودجه بیمه معتادان هم در جلسه با رییس جمهوری در بودجه ۹۹ پیش بینی شد که خوشبختانه در مجلس هم مورد تصویب قرار گرفت که اعتبارات لازم برای آن در نظر گرفته شود یا به عبارتی اعتبارات مواد مخدر در حوزه درمان افزایش یافت.
وی افزود: خوشبختانه در حوزه توانمندسازی هم ظرفیت ها بالا است و در این مسیر گام نخست را ورزشکاران و پیشکسوتان برداشتند و پویش «نه به اعتیاد» راه اندازی شد. همچنین خیران هم در خصوص توانمندسازی معتادان اعلام آمادگی کردند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن گلایه از کم کاری کشورهای اروپایی که مقصد تزانزیت مواد مخدر هستند در امر مبارزه با این افیون تصریح کرد: اگر در دنیا مسوولیت را نپذیرند دود آن به چشم خود آنها می رود.
وی ادامه داد: ما در دو جبهه در حال مبارزه هستیم نخست جبهه مبارزه با اشرار و قاچاقچیان و جبهه دیگر تحریم های ظالمانه آمریکا است که در روند مبارزه اختلال ایجاد می کند زیرا در امر مبارزه نیاز به تجهیزات جدید داریم./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.