تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳

کرونا، فرصتی برای دگردیسی مشاغل سنتی

کرونا، فرصتی برای دگردیسی مشاغل سنتی
تهران – رییس کمیته بانوان کانون عالی انجمن صنفی کارگری زنان، گفت: کرونا فرصتی فراهم کرده تا مشاغل خانگی و فعالیت‌های مجازی که کارشناسان سال‌ها تلاش کردند برای آنها آئین‌نامه بنویسند، به صورت خودجوش از سوی مردم انجام شود و این در واقع دگردیسی مشاغل سنتی است.

«سمیه گلپور» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا درخصوص شیوع کرونا و تاثیر آن بر مشاغل، گفت: بسیاری از کارگاه‌های کوچک و بزرگ با شیوع بیماری کرونا یا به حالت تعلیق درآمدند یا تعطیل شدند و مشاغل در طبقات پایین‌تر صدمات بسیاری را متحمل شدند.

وی افزود: دولت تلاش کرد با تسهیلات مختلف همچون پرداخت بیمه بیکاری و پرداخت تسهیلات به کارگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا، بخشی از مشکلات را برطرف کند اما برخی از افراد که بیمه نبودند و یا اطلاعات آنها در جایی ثبت نشده بود، از این کمک‌ها بهره‌ای نبردند.

رییس کمیته بانوان کانون عالی انجمن صنفی کارگری زنان اظهارداشت: همچنین در این بین بسیاری از زنان که در بخش خدمات همچون هتل‌ها، رستوران‌ها و مواردی از این دست فعالیت می‌کردند بیکار شدند، اما هزینه‌های زندگی تعطیلی ندارد و انجام برخی مشاغل خانگی کمک بزرگی برای این افراد بود.

وی تاکید کرد: باید به فرصت‌هایی که با شیوع کرونا ایجاد می‌شود برای عبور از مسائل استفاده کرد، برای نمونه با تعطیلی برخی کسب و کارها و توجه به خرید و فروش‌ در فضای مجازی گسترش یافته است و اقبال به این سو هر روز بیشتر می‌شود.

گلپور گفت: در حال حاضر بسیاری از افراد در خانه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام به تولید ماسک، گان و دیگر اقلام بهداشتی برای مقابله با بیماری کرونا کرده و از این طریق مایحتاج زندگی خود را تامین می‌کنند.

وی ادامه داد: باید اقداماتی که برای گذار از شرایط کرونا انجام می‌شود کارشناسی شده باشد و ضروری است تا مسوولان تامل بیشتری در این زمینه داشته باشند.

وی اظهارداشت: شیوع بیماری کرونا موجب شد نسبت به برخی نقص‌های خود همچون نداشتن بانک جامع اطلاعات از کارگران رسمی و غیررسمی واقف شویم و در آینده در این زمینه اقدامات موثری انجام دهیم، چرا که اگر کارگران نباشند چرخ‌های تولید نمی‌چرخد.

این فعال صنفی گفت: آمار دقیق و مشخصی از نیازمندان جامعه به طور مشخص نداریم. همچنین اینکه در سایت وزارت کار چند نفر بیمه هستند نمی‌تواند آمار جامع و کاملی ارائه کند بنابراین باید فکر اساسی در این زمینه اتخاذ شود تا شاهد صحنه‌های ناخوشایند نباشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.