تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷

کدخدایی:

انتخابات میان دوره‌ای مجلس همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود

انتخابات میان دوره‌ای مجلس همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود
تهران- سخنگوی شورای نگهبان گفت: انتخابات میان دوره‌ای در چهار حوزه انتخابیه مجلس همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود

عباسعلی کدخدایی روز شنبه در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت چهار حوزه انتخابیه که نمایندگان آن فوت یا رد اعتبارنامه شده اند، گفت: ما بعد از انتخابات سراسری دو مرحله انتخابات داریم که مرحله دوم برای کسانی است که حد نصاب لازم را ندارند و معمولاً بعد از انتخابات اصلی برگزار می‌شود، به خاطر شرایط کرونا به شهریور ماه موکول شد و اگر اتفاق خاصی نیفتد ان‌شاءالله انتخابات مرحله دوم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برای حوزه‌هایی که منتخبان آنها فوت می‌کنند و به هر دلیلی از ورود به مجلس باز می‌مانند، انتخابات میان دوره‌ای باید برگزار شود، گفت: انتخابات میان‌دوره‌ای قبلاً به صورت مستقل برگزار می‌شد ولی سال‌هاست به موجب قانون مجلس با اولین انتخابات سراسری برگزار می‌شود، انتخابات این ۴ حوزه با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان تایید شد

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه درباره ارای شورای نگهبان درباره طرح‌ها و لوایح مصوب مجلس گفت: لایحه اصلاح موادی از قانون محاسبات عمومی کشور نیز تایید و مغایر قانون اساسی شناخته نشد.

به گفته کدخدایی، شورای نگهبان اساسنامه کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران، طرح اصلاح برخی قوانین انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا، طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و طرح الحاق یک ماده به قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی ایراد گرفت و این طرح ها و لوایح را مغایر قانون اساسی و شرع دانست.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به سالروز تاسیس شورای نگهبان گفت: ما در طول ۴۰ سال گذشته ۳۳۴۶ مصوبه را از سوی مجلس در ادوار مختلف دریافت کردیم اما در مورد آن‌ها ۴۸۰۰ بار اظهارنظر شده است.

وی افزود: از این تعداد دو هزار و ۲۱۴ لایحه و یک هزار و ۱۳۲ طرح دریافت کردیم و یک دهم از مصوبات با ایراد مواجه شده است. در واقع ۲۹۸۳ مصوبه مورد تایید شورای نگهبان واقع شده است و مغایرت ۳۶۳ مصوبه با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شده است.

کدخدایی خاطرنشان کرد: همچنین در این مدت ۵۰۲ اساسنامه از هیات وزیران ارسال شده که ۴۵۸ اساسنامه تایید شد و به ۳۸ اساسنامه ایراد وارد شده است.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد:یک هزار و ۸۱ نامه دیوان عدالت اداری برای فقها اعلام شده که از این تعداد ۱۸۱ نامه دیوان خلاف موازین شرع شناخته شده است. همچنین تعداد ۷۱ اصل را تفسیر کردیم که مواردی که درخواست تفسیر شده ۱۶۳ مورد بوده است.

وی در ادامه به برگزاری ۱۲ انتخابات سراسری ریاست جمهوری و ۱۱ انتخابات سراسری مجلس و همچنین ۵ انتخابات مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: در مجلس و خبرگان انتخابات میاندوره‌ای متعدد داشتیم که بر این اساس در مجموع ۲۹ انتخابات سراسری برگزار شده و انتخابات میان دوره‌ای هم به آن اضافه می‌شود.

نظر مجلس درباره رد یا تایید اعتبارنامه‌ها برای ما محترم است

وی درباره هجمه به شورای نگهبان در خصوص رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در مجلس گفت: شورای نگهبان یک مرحله رسیدگی دارد و براساس قوانین و مقررات بررسی را انجام می‌دهد، رسیدگی به اعتبارنامه هم مرحله دیگری است که اینها هیچ کدام ارتباطی با یکدیگر ندارد.

کدخدایی گفت: نمایندگان مجلس براساس قانون داخلی خود مجلس اعتبارنامه‌ها را در مواردی که مسائل جدیدی دارند می‌توانند بررسی کنند و این کار هم در مجالس گذشته هم اتفاق افتاده است به طوری که قبلا هم ۱۹ مورد داشتیم که منتخبی در شورای نگهبان تایید شده اما مجلس به اعتبارنامه آنها رای لازم را نداد از این رو اتفاق خاصی رخ نداده است

سخنگوی شورای نگهبان درباره هجمه‌های صورت گرفته هم گفت: این هجمه مثل بقیه هجمه‌هایی است که به شورای نگهبان می‌شود که برخی از سر کینه توزی است و برخی از سر نادانی؛ امیدواریم که دوستان نادان هم به خودشان بیایند و توجه کنند که هجمه‌ها به شورای نگهبان چه آسیبی می‌رساند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان یادآورشد: شورای نگهبان همان شورای نگهبان سال ۱۳۸۸ است و قطعا از آرای خودش دفاع می کند. ممکن است اشتباهی هم صورت گرفته باشد اما طبق قانون رسیدگی ها بر اساس اسناد و مدارک انجام می‌شود و هرکدام از افرادی که رای بیاورند به عنوان تایید صلاحیت اعلام می‌شود.

کدخدایی افزود: برخی از نمایندگان به برخی نمایندگان دیگر در جلسه هیات مرکزی رای منفی دادند در حالی که من مخالف بودم. ولی ساختار رای گیری و قانون می‌گوید “رای هیات مرکزی و شورای نگهبان” که به آن احترام می گذاریم. بنابراین همه آرایی که در شورای نگهبان صادر شده است مورد احترام و اعتبار است. دوستان باید ملاحظات دیگری هم داشته باشند و از شایعات پرهیز کنند و اخباری که بدست آنها می‌رسد را بررسی کنند و ببینند چه کسی خبر را به آنها می‌دهد و بعد اعلام نظر کنند. لازم نیست فرافکنی و به شورای نگهبان هجمه کنند.

سخنگوی شورای نگهبان درپاسخ به سوالی درخصوص گزارش گزارشگر حقوق بشر سازمان بین الملل درباره ترور سردار سلیمانی گفت: من سخنگوی وزارت خارجه نیستم ولی تا جایی که می‌دانم پیگیری‌های حقوقی صورت گرفته که بخشی از آن اعلام شده است؛ اگرچه این گزارش دیر و حداقلی است اما اعلام آن که یک اقدام خلاف قوانین بین‌المللی از مرجع رسمی است این قابل توجه است.

وی در پاسخ به سوالی درباره ایرادهای شرعی شورای نگهبان به اساسنامه کمیته ملی المپیک اظهار داشت: طبق اصل ۸۵ قانون اساسی اساسنامه تمام موسسات دولتی و عمومی باید به شورای نگهبان بیاید و اگر هم قبلا هم نیامده این اشکال در اجرا بوده است اساسنامه کمیته ملی المپیک به عنوان یک موسسه عمومی در واقع در شورای نگهبان مطرح شده که این شورا در این خصوص اعلام نظر کرده است.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درباره رسیدگی به مدارک منتخبین مجلس گفت : اگر قانون اصلاح شود کار ما آسان تر خواهد شد، اما آنچه تکلیف ما است به صورت سیستماتیک از وزارت علوم یا حوزه‌های علمیه یا شورای مدیریت دانشگاه آزاد استعلام کنیم، نیست و معمولاً دوستان ما در وزارت کشور این کار را انجام می‌دهند و ما هم در شورای نگهبان اگر تردید کنیم و گزارشی به دست ما برسد، بررسی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: نسبت به نمایندگانی که الان وارد مجلس شده اند و شورای نگهبان آنها را تایید کرده و اعتبار نامه آنها تصویب شده شورای نگهبان از نظر قانونی ورود نخواهد کرد و اگر مطلبی هم باشد نسبت به عملکرد آینده آن‌ها از طریق هیئت نظارت بر نمایندگان اجرا خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ سوالی در خصوص ارزیابی عملکرد شورای نگهبان در چهلمین سالروز تاسیس این و این که آیا شورای نگهبان را نهادی نیازمند تغییر می‌دانید؟ گفت: عملکرد را شما باید نمره دهید و ممکن است خود ما هرچه بگوییم خلافش باشد. اساس شورای نگهبان بعنوان نهاد لازم و ضروری و با تشخیص موسسان قانون اساسی شکل گرفته است و اگر فراز و فرودهای ۴۰ سال را در نظر بگیریم بهتر می‌توانیم بود و نبود شورای نگهبان را تشخیص بدهیم.

کدخدایی ادامه داد: هر نهادی خوب است که تحولاتی را در خود به وجود آورد و اصلاحاتی داشته باشد؛ خود ما باید در رویه‌های‌مان تغییر ذائقه هایی داشته باشیم و این کار در حال انجام است و از پیشنهاد و انتقاد شما استقبال می‌کنیم و اگر پیشنهادی دارید برای ما ارسال کنید.

عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره بررسی لایحه تجارت در این شورا و احتمال کنار گذاشته شدن آن از سوی مجلس با توجه به ایراداتی که شورای نگهبان به آن وارد دانسته است، گفت: اصلاح هر قانون و تشخیص کارشناسی آن بر عهده مجلس و دولت است و شورای نگهبان معمولا ورودی در آنها نخواهد داشت. ما به مجلس نمی‌گوییم که قانون تجارت را تصحیح کنید یا نکنی. یا این گونه یا آن گونه تصحیح کنید. بنابراین تشخیص کارشناسی بر عهده مجلس است.

وی خاطرنشان کرد: الان که قانون لایحه تجارت با ایراد به مجلس ارسال شده است مجلس می‌تواند آن را کنار بگذارد یا یک لایحه جدید ارائه دهد. در هر صورت ما آماده هستیم هرگونه که مجلس نسبت به لایجه تجارت تصمیم گرفت براساس آن عمل کنیم و طبیعتا ایرادات قانون اساسی و شرعی نباید داشته باشد.

جرم سیاسی در مسیر اصلاح است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره دیدار با نمایندگان مجلس دوره یازدهم در خصوص قوانین انتخابات و جرم سیاسی آیا صحبتی داشتید گفت: جرم سیاسی مشخصا در مسیر اصلاح است و دارد انجام می‌شود اما نسبت به قوانین انتخابات با عنایت به این که مجلس دستوری نداشت این پیشنهاد انجام شد و از سوی رییس مجلس و هم نمایندگان مورد موافقت قرار گرفت و الان کمیسیون شوراها برای تهیه پیش نویس اولیه مسوول شده است و دوستان ما هم در شورای نگهبان به آنها کمک می کنند تا قانون انتخابات اصلاح شود.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا امکان پخش مستقیم مشروح مذاکرات شورای نگهبان در موضوع بررسی صلاحیت کاندیداها وجود دارد یا خیر؟، گفت: طبق قانون اطلاع رسانی درباره نتیجه بررسی صلاحیت ها باید به خود کاندیداها اعلام شود و این رویه کاملا منطقی است زیرا ممکن است افراد مشکلاتی داشته باشند و کسی از آن باخبر نباشد و در نتیجه اعلام نظر شورا به صورت علنی زمینه هتک حرمت او و خانواده او را فراهم کند که این خلاف شرع، قانون و اخلاق است.

وی افزود: هیچ منعی برای پخش مشروح مذاکرات شورا در موضوع تصویب قوانین وجود ندارد اما در موضوع تایید صلاحیت‌ها بعید است که چنین امکانی فراهم شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اعلام نظر درباره برخی پرونده‌ها که پس از انتخابات صورت گرفت، گفت: درباره یکی دو نفر از منتخبان پس از ورود آنها به مجلس گزارش‌هایی به دستمان رسید که صلاحیت آنها را مخدوش می‌کرد. اما چون نمی‌توانستیم به پرونده‌ها ورود کنیم گزارش‌ها را به مجلس اعلام کردیم تا در تایید اعتبارنامه‌ها از این گزارش‌ها استفاده شود. در واقع وظیفه شورا در این مرحله تنها اعلام این گزارش‌ها به مجلس بود.

هیچ رایزنی درباره انتخابات ریاست جمهوری صورت نگرفته است

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره ادعای برخی رسانه‌ها در خصوص رایزنی احمدی‌نژاد با شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت: هیچ‌گونه رایزنی با شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری بعمل نیامده است و این اخبار تکذیب می‌شود. نسبت به صلاحیت افراد همانطور که در مجلس برای هر دوره اظهارنظر میکنیم برای انتخابات ریاست جمهوری هم در زمان خودش اظهار نظر می‌کنیم و باید موضوع بررسی شود و امکان بررسی هم وجود دارد.

وی افزود: تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ممنوع است و اگر جایی خطایی صورت گیرد، باید تذکر داد اما این گفت‌وگوهایی که انجام می‌شود، عرفا تبلیغ نیست.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: پیشاپیش درباره کاندیداتوری افراد اعلام نظر نمی‌کنیم و باید پرونده هر فرد در زمان بررسی صلاحیت همان انتخابات بررسی شود.

اصل قرارد ۲۵ ساله ایران و چین خوب است

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره امضای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین گفت: همه موافقتنامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی باید در مجلس تصویب و در شورای نگهبان از نظر شرع و مغایرت آن با قانون اساسی بررسی شود. درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین هم همینطور خواهد شد که البته تا الان به نظر قراردادی منعقد نشده است و اگر شد حتما به مجلس و شورای نگهبان ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: بنظر من اصل این قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین خوب تسن و باید از آن حمایت کنیم و موضع دشمنان در خصوص این مذاکرات تند بود که نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی راه خود را درست رفته است بنابراین هر موافقتنامه و قراردادی که با منافع ملی و مصالح عمومی کشور مرتبط باشد و با قانون اساسی و شرع مقدس مغایر نباشد، مورد تایید شورای نگهبان خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره بررسی تخلفات نمایندگان مجلس فعلی از سوی شورای نگهبان نیز گفت: یکی دو نماینده از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند گزارشاتی از آنها به دست ما رسیده که به مجلس هم ارائه شده که این موضوع از سوی آنها پیگیری شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان مباحث مطرح شده برای فیلترینگ اینستاگرام و اینکه احتمالاً مجلس طرحی در این زمینه ارائه کند، گفت: پیشاپیش نباید قضاوت کرد باید پس از اینکه مجلس در این زمینه قانونی را وضع کرد اظهار نظر کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی برخی افراد و اینکه آیا شورای نگهبان این موضوعات را رصد می‌کند و آیا تذکرات لازم را به این افراد می‌دهد یا خیر، اظهار داشت: در همه انتخابات این موضوع دیده می‌شود و اگر موضوعی وجود داشته باشد قطعا وزارت کشور و شورای نگهبان تذکرات لازم را به افراد خواهند داد.

نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برای شورای نگهبان مقدور نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان ایده جدیدی برای برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا دارد یا خیر، گفت: طبق اصل ۹۹ قانون اساسی برگزاری انتخابات شوراها بر عهده مجلس است که دوستان اصرار دارند این انتخابات را نیز شورای نگهبان برگزار کند که برای شورا مقدور نیست البته موضوع مطرح شده است پیشنهاداتی نیز برای برگزاری انتخابات شوراها ارائه شده است که باید پیش برویم و ببینیم در آینده چه می‌شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.