تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱

همتی:

دلار ۲۴ هزار تومانی غیرواقعی است

دلار ۲۴ هزار تومانی غیرواقعی است
تهران- رئیس کل بانک مرکزی با غیرواقعی خواندن قیمت ۲۴ هزار تومانی برای دلار آمریکا، گفت: قیمت واقعی دلار خیلی پایین تر از رقم ۲۴ هزار تومان است.

«عبدالناصر همتی» جمعه شب در شبکه دو سیما همزمان با سالگرد تأسیس بانک مرکزی، توضیحاتی را درباره نوسانات بازار ارز ارائه کرد.

وی گفت: سال ۹۷ التهابات بازار را مدیریت کردیم و من همان آدم سال ۹۷ هستم؛ تا آبان شرایط مناسب بود اما دو، سه اتفاق بازار را بر هم زد.

رئیس کل بانک مرکزی، حوادث آبان و شیوع بیماری کرونا را در این ارتباط مؤثر دانست و تصریح کرد: این دو اتفاق، کار دست سیستم تجاری کشور داد و نتوانستیم درآمد ارزی داشته باشیم. در ادامه به دلیل کرونا مرزها بسته شد و تجار با مشکلات اساسی روبرو شدند.

همتی تأکید کرد: در مدتی که شاهد نوسان بازار ارز هستیم، اقدامات زیادی انجام شده که در روزهای آینده نتایج آنرا مشاهده می کنیم. به مردم می‌گویم که نرخ ارز این چیزی که می‌بینید نیست و ارز ۲۴ هزار تومانی واقعی نیست.

وی گفت: برخی‌ برای دریافت ارز خارج از نوبت، دریافت وام سهل الوصول با ما بسیار کلنجار رفتند؛ در حالی که تمام تلاش ما برای کاهش نرخ ارز است؛ اما این مهم تنها به دست بانک مرکزی عملیاتی نمی‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی به کمک رسانی قوه قضائیه و نهادهای نظارتی برای کاهش نرخ ارز اشاره کرد و گفت: افرادی با نرخ های خارج از ایران، قصد برهم زدن بازار ارز را دارند و دستگاه های نظارتی قول داده اند که با اخلالگران بازار ارز برخورد جدی کنند و در این ارتباط نیز اقداماتی جدی انجام شده است.
همتی تصریح کرد: ارزی که دولت، فروخته و به بانک مرکزی تحویل می دهد با نرخ ۴۲۰۰ تومان است. این که می گویند دولت نرخ را گران می کند تا درآمد کسب کند، اصلاً ممکن نیست و واقعیت ندارد.
وی بیان کرد: ۲۵۰ نفر صادر کننده متخلف داشتیم که به قوه قضائیه معرفی شدند؛ این افراد، تولید کننده نبودند و حتی یک دلار هم بازنگردانده بودند و بارها به مدیران بانکی تأکید کرده ام که برای وام های خُرد سختگیری نکنند.

** حذف ۴ صفر از پول ملی

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه در خصوص آخرین اقدامات انجام شده درباره حذف چهار صفر از پول ملی نیز گفت: بحث حذف چهار صفر از پول ملی در مجلس نهایی شده و چاپ اسکناس را با ۴ صفر کمرنگ تر ادامه می دهیم.

همتی با تأکید بر عملگرایی در بخش اقتصادی ادامه داد: به نوسانات ارزی کوتاه مدت توجه نکنید؛ برنامه های بلند مدت ثبات ایجاد می کند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.