تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۹:۳۴

خبرنگاری در پیچ و خم روزهای کرونایی

خبرنگاری در پیچ و خم روزهای کرونایی
بروجرد - خبرنگاری شغلی است به ظاهر لذت بخش و شیرین، اما در باطن انبوهی از رنج ها و مشکلات طاقت فرسا را به همراه دارد که در پیچ و خم روزهای کرونایی نمود خود را نشان داده است.

امروزه شغل خبرنگاری جزو شغلهای پر خطر در دنیا محسوب می شود، خبرنگاران خبـــرگـــزاری‌ها و سایت‌هــای خبری، روزنامه‌نگاران، دبیران، سردبیران و حتی به قولی عکاسان و تصویربرداران خبری همگی تحت یک عنوان تلقی می‌شوند و آن هم خبرنگاری است.
حرفه خبرنگاری حرفه‌ای سخت در کنار زیبایی‌های خاص خودش است، گاهی در جامعه ما از سختی کار خبرنگاران سخن به میان می‌آید و هرکس در حد شناخت خود از این شغل پردردسر، پراسترس و پرتنش و نیز شغلی که گاهی با وجود سختی‌های کشنده‌اش شور و شیرینی را نیز به همراه دارد، سخن می‌گوید، ولی تا زمانی که افراد در این جایگاه قرار نگیرند و با سختی‌های آن دست و پنجه نرم نکنند کسی این شغل پرمشغله، سخت و کم درآمد را لمس نمی‌کند.

خبرنگاران در این روزهای سخت کرونایی که همگی به فکر رعایت فاصله اجتماعی هستند همچون مدافعان سلامت پزشکان و پرستاران هستند که در کنار آنان امر اطلاع رسانی به جامعه را انجام می دهند و بسیاری نیز به کرونا مبتلا شده و برخی نیز جان خود را از دست داده اند.

یکی از خبرنگاران بروجردی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: خبرنگاران مشکلات اجتماعی را جستجو می‌کنند، به واقعیت‌های تلخ پی می‌برند، مسائل و نیازهای جامعه را درک می‌کنند و برای انتشار آن خود را مسئول می‌دانند و چون رابط بین مردم و مسئولان هستند نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند و غفلت بورزند در نتیجه با قلم خود به جنگ کاستی‌ها، سهل‌انگاری‌ها و کمبودهای موجود می‌روند و گاهی هم در این راه تنبیه و تحقیر می‌شوند، ولی باز دست از کار رسالت خود برنداشته و همچنان در راستای آبادانی و اطلاع‌رسانی می‌تازند.

زهره گودرزی خبرنگار خبرگزاری ایسنا در بروجرد افزود: واقعیت این است که خبرنگار مطالبه‌گر خواسته‌ها و نیازهای جامعه محسوب می‌شود، بدون حضور رسانه‌ها و خبرنگارانشان، هیچ کدام از اقشار جامعه نمی‌توانند آن چنان که باید صدای خود را به گوش دیگران و از جمله مسئولان برسانند، این در حالی است که خبرنگاران آن قدر که در زمینه پرداختن به امور جامعه و مطالبه‌گری به عنوان واسطه مردم و مسئولان کوشا هستند، در مورد خود مطالبه‌گری نمی‌کنند، در مقابل نیز بدون وجود رسانه‌ها، مسئولان از بسیاری از نیازهای اجتماعی، مطالبات مردمی، مشکلات، کمی‌ها و کاستی‌ها و حتی در نقطه مقابل حاصل اثر عملکرد خود در پیشرفت‌ها و بهبود اوضاع مطلع نمی‌شوند.
در یک منظر اسباب کار خبرنگار اگر قلمی و کاغذی است اما همین ابزار کوچک و شاید ارزان ، موجب تحولی می گردد موجب می گردد راهی ساخته شود، مدرسه ای آباد گردد ،حادثه ای بخیر بگذرد ،بیماری سلامتی بدست بیاورد ، بی خانمانی خانه دار گردد گرسنه ا ی سیر و تشنه ای سیراب گردد و در نمایی بزرگتر جنگی پایان یابد.

یکی از خبرنگاران خبرگزاری ایرنا در بروجرد گفت: خبرنگاری شغلی است به ظاهر لذت بخش و شیرین، اما در باطن انبوهی از رنج ها و مشکلات طاقت فرسا را به همراه دارد که سختی کار خبرنگاری را دو چندان می کند.

آمنه صارمی خبرنگار با تجربه ایرنا بروجرد افزود: خبرنگار حتی خانواده اش را هم فراموش می کند هم چنان که می گویند: شغل خبرنگاری از برون دل می برد و از درون دل می ترکاند، بسیار اتفاق افتاده است که خبرنگاران انجام وظیفه خویش که همانا خبررسانی فوری و به موقع است را بر اعضای خانواده و حتی کسب منفعت های اقتصادی ترجیح داده اند، امانت داری و صداقت در نوشتار و نیز رعایت ملاحظات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی از خصوصیات بارز و قطعی کار خبرنگاری است که اگر این خصوصیات نباشد خطای خبرنگار به سرعت برملا می شود.

خانم صارمی که سالهاست با بیماری ام اس دست و پنجه نرم می کند و با اعتماد به نفس به کار خود ادامه می دهد بیان کرد: پژوهش های علمی نشان می دهد که خبرنگاران در طول دوران خدمت به انواع بیماری ها از جمله افسردگی، کسالت و خواب آلودگی، مشکلات گوارشی، عصبی و روانی، اختلالات شدید جسمی، قلبی و تنفسی، ضعف بینایی، شتاب زدگی، پرخاشگری، گردن درد و دست درد، بی حسی انگشتان و فراموشی دچار می شوند، بسیاری از پزشکان معتقدند روزنامه نگاری یکی از ۱۰ شغل پرخطر دنیا به شمار می آید که به دلیل شمار فراوان استرس ها و به خاطر دنبال کردن اخبار روزانه، افراد را در معرض سکته های قلبی، مغزی و زخم معده قرار می دهد.

وی افزود: با همه این سختی ها، شغل خبرنگاری مزایایی دارد که این روزها کمیاب هستند، واژه خبرنگاری همواره همراه با واژه هایی بکار برده می شود که در دنیای امروز بسیار غنیمت است.

سرپرست اداره ارشاد اسلامی بروجرد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: کسی که شغل مقدس خبرنگاری را انتخاب می کند باید فردی سراپا عشق و استعداد باشد و درکار خویش برای کاوشگری فراوان علاقه وافر داشته باشد و از بی باکی و استقامتی در خود برخوردار باشد تا بتواند رنج ها و سختی های خبرنگاری را تحمل نماید.

نادر ارجمندی افزود: با شهادت شهید محمود صارمی در حقیقت قلم به رسالت واقعی که دفاع از حقانیت است جامعه عمل پوشاند و خبرنگاران صاحب روز ملی خبرنگار شدند.

وی اظهار داشت: خبرنگاران با تاسی از مظلومیت شهادت شهید محمود صارمی و با بهره گیری از سه محور صداقت، امانت و صحت و سرعت در دفاع از مظلومان جوامع بشری اقدام کنند.

وی بیان کرد: حوزه اطلاع رسانی در شهرتان بروجرد با انتشار نشریه بیضا در سال ۱۲۸۵شمسی قدمت ۱۱۴ ساله دارد.

سرپرست اداره ارشاد اسلامی بروجرد گفت: در حال حاضر پنج نشریه مجوز دار مکتوب محلی، سه پایگاه خبری محلی، پنج نمایندگی خبرگزاری های ملی، پنج نمایندگی روزنامه های سراسری، و دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) و رادیو بروجرد فعالیت خبری دارند.

ارجمندی افزود: شهرستان بروجرد دارای ۴۰ نفر خبرنگار است که در رسانه های مختلف ملی و محلی فعالیت دارند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.