تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۷:۰۴

ایران پیشرو در ساخت تجهیزات پیشگیرانه و درمان کرونا

ایران پیشرو در ساخت تجهیزات پیشگیرانه و درمان کرونا
تهران - مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جمهوری اسلامی ایران با تلاش شرکت‌های دانش بنیان در تولید دانش فنی و ساخت محصولات و تجهیزات پیشگیرانه، تشخیصی و درمان بیماری کرونا، همپای کشورهای پیشرفته دنیا حرکت می‌کند.

حسین وطن پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: ساخت دستگاه ونتیلاتور، سی تی اسکن و انواع کیت های تشخیصی، تولید مواد ضدعفونی کننده، ماسک، تب سنج ها و سوآپ نمونه‌گیری از جمله اقدامات شرکت های دانش بنیان در چند ماه گذشته است که به نتیجه رسیده و محصولات وارد بازار داخل یا حتی بازار بین المللی شده است.
وی، اقدام به تولید دارو و واکسن بیماری کرونا را از دیگر اقدامات شرکت های دانش بنیان اعلام کرد و افزود: این فعالیت ها افتخارات بزرگی برای کشور است و نظام سلامت در ارایه خدمات بهتر و تامین مایحتاح، خود موفق عمل کرده است.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با یادآوری این که ایران در هیچ موردی نسبت به مراکز تحقیقاتی پیشرفته دنیا عقب نیست، گفت: در مورد محصولات و تجهیزات پیشگیری از کرونا، جایگاه خوبی در دنیا داریم و در آینده می توانیم این محصولات را به صورت چشمگیری صادر کنیم.
وطن پور تصریح کرد: پس از تامین نیازهای داخلی، می توانیم انواع محصولات و تجهیزات تولیدی را به کشورهای دیگر به خصوص کشورهای همسایه صادر کنیم.
وی ادامه داد: در شرایطی که کشور دچار رکود در بعضی کسب و کارها شده است، شرکت های دانش بنیان در زمینه اشتغال زایی موفقیت های خوبی داشته اند به عبارتی در حوزه دانش بنیان ها شاهد رشد اشتغال هستیم.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت حمایت جدی تر از شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی را ضروری دانست و گفت: با حمایت های جدی تر دولت و مجلس شورای اسلامی می توان شاهد رشد فزآینده فعالیت های این مجموعه ها بود.
وطن پور با یادآوری این که درمورد کرونا سه موضوع مهم پیشگیری، تشخیص و درمان مطرح است، افزود: با شیوع این بیماری در کشور از اواخر بهمن ماه شرکت های دانش بنیان فعال شدند و در حوزه های مختلف کرونا به صورت جدی وارد شدند و امروز شاهد دستاوردهای بزرگ آنها در کشور هستیم.

تولید ضدعفونی کننده ها بر پایه آب

وی، ضدعفونی ها را از جمله موارد ضروری برای پیشگیری از کرونا اعلام کرد و گفت: براثر مشکلاتی که ضدعفونی کننده ها بر پایه الکل داشتند، فراخوان ساخت ضدعفونی کننده ها بر پایه آب صادر شد که با تولید آن، موفقیت های خوبی در این زمینه بدست آوردیم.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت ادامه داد: در ابتدای بروز بیماری کرونا دسترس ترین ضدعفونی کننده ها برپایه الکل بود، شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد دانشگاه های علوم پزشکی دست به کار شدند و توانستند مقدار زیادی از نیاز کشور را در سطح بیمارستانی و جامعه تامین کنند.

تولید روزانه ۶ میلیون ماسک در کشور
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین اظهارداشت: تولید روزانه ماسک در کشور براساس آخرین آماری که سازمان غذا و دارو منتشر کرد به ۶ میلیون عدد رسیده است.
وطن پور افزود: قبل از آغاز موج دوم کرونا در کشور برخی شرکت ها اجازه صادرات ماسک داشتند ولی با آغاز موج دوم بیماری، جلوی این کار گرفته شده تا نیاز داخل کشور تامین شود.
وی یکی از محصولات مورد نیاز برای پیشگیری از این بیماری را استفاده از ماسک اعلام و تصریح کرد: هنوز ماسک به عنوان اساسی ترین روش پیشگیری از بیماری مطرح است و طبق آخرین آمارها اگر همه مبتلایان و افراد جامعه از ماسک استفاده کنند، انتقال بیماری به شدت کاهش پیدا می کند، به عبارتی استفاده از ماسک یکی از روش های موثر در پیشگیری از بیماری کرونا است.
وی با یادآوری این که انواع ماسک از جمله سه لایه، ان ۹۵ توسط شرکت های دانش بنیان و سایر مجموعه ها در کشور تولید و به بازار عرضه شدند، افزود: با همکاری معاونت علمی و فناوری یکی از شرکت های دانش بنیان مسوولیت ساخت دستگاه های تولید ماسک سه لایه را به عهده گرفت. این شرکت ظرف مدت ۲۰ روز ۱۰ دستگاه ساخت ماسک سه لایه را تولید و روانه بازار کرد.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به سرعت توانستیم در حوزه تولید ماسک های سه لایه به ظرفیت های تولید بالایی های دست یابیم.

انواع استریل کننده های محیطی طراحی و تولید شدند
وطن پور اقدامات دیگر در حوزه پیشگیری کرونا را استفاده از استریل کننده های محیطی اعلام کرد و افزود: انواع تونل ها، انواع دستگاه های ضد عفونی برمبنای ازن، پلاسما و یو وی طراحی و تولید شده اند و بسیار از محیط ها را با آنها ضد عفونی شدند.
وی با یادآوری این که انواع تونل ها در ورودی برخی ادارات و دانشگاه ها نصب شده است، تصریح کرد: دستگاه ضد عفونی کننده یو وی هم در اختیار صنوف مختلف از جمله آرایشگاه قرار گرفت تا آنها وسایل خود را ضد عفونی کنند.

انواع کیت های تشخیصی کرونا تولید و روانه بازار شد
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت به طراحی و تولید انواع کیت های تشخیصی کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: ظرف مدت یک ماه انواع این کیت ها تولید شد و در حال حاضر با استفاده از این محصولات داخلی، آزمایش های تشخیص بیماری کرونا در کشور انجام می شود.
وطن پور افزود: در این حوزه نیاز داشتیم که با استفاده از کیت های دقیق، بیماری در اسرع وقت شناسایی شود، به همین دلیل تست های PCR یا مولکولی مطرح شد و به سرعت تعدادی از شرکت های دانش بنیان در این زمینه فعال شدند و به موفقیت های بسیار بزرگی دست یافتند.
وی با بیان این که آزمایشگاه های متعددی توسط انستیتو پاستور ایران در استان ها تجهیز و تایید شدند و همه آنها تست های خود را با کیت‌های ایرانی انجام می دهند، یادآور شد: این آزمایشگاه ها نیاز به کیت های تشخیصی داشتند که در حال حاضر تامین شده است.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: همچنین افرادی که قبلا مبتلا به بیماری شده بودند باید شناسایی می شدند که این کار با کیت های سرولوژی ساخت داخل انجام می شود.
وطن پور گفت: کیت های تشخیص سریع هم توسط تعدادی از شرکت های دانش بنیان ساخته شدند تا در غربالگری ها سریع بیماری بتوان آنها را استفاده کرد که به دلیل داشتن درصدی خطا، مورد تائید مجامع علمی دنیا قرار نگرفته است.
وی اظهار داشت: یکی از محصولاتی که در حوزه تشخیص بیماری، نیاز داشتیم سوآپ بود تا نمونه گیری از مایعات بیولوژیک از حلق و بینی انجام شود قبلا تمام سوآپ های مصرفی وارداتی بود که با شیوع بیماری فراخوان برای تولید شرکت های دانش بنیان صادر شده که یکی از شرکت ها موفق به تولید آن شد و در این زمینه هم اتفاقات خوبی رخ داده است.

شرکت های دانش بنیان نیاز کشور به ونتیلاتور را تامین کردند

وی خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان نیاز کشور به ونتیلاتور را تامین کردند، برای درمان کرونا نیاز اساسی به دستگاه ونتیلاتور داشتیم، ۲ شرکت دانش بنیان موفق تولید این دستگاه شدند و توانستند نیاز کشور را در این زمینه تامین کنند.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: با همکاری هیات امنای ارزی تعداد هزار و ۲۰۰ دستگاه از این تجهیزات پیش خرید شد که این مجموعه ها توانستند به موقع دستگاه ها را تحویل بیمارستان ها کنند.
وطن پور افزود: اگر چه درخواست های فراوان بین المللی برای دستگاه ونتیلاتور داریم اما چون نیاز داخلی وجود دارد، امکان صادرات نداریم.

ساخت و تامین دستگاه های سی تی اسکن توسط شرکت های دانش بنیان

وی یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز برای تشخیص بیماری را دستگاه سی تی اسکن اعلام کرد و گفت: دستگاه های سی تی اسکن های معیوب بیمارستان ها با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط یکی از شتاب دهنده های دانش بنیان، بازسازی و نوسازی شدند و به چرخه خدمات برگشتند.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر یکی از شرکت های دانش بنیان به تولید دستگاه های سی تی اسکن در کشور پرداخته است. سی تی اسکن یک دستگاه های پیشرفته و بسیار گران قیمت است که باتوجه به شرایط ارزی، خرید این دستگاه از خارج کشور بسیار سخت است.

وطن پور یکی دیگر از تجهیزات مورد استفاده را تب سنج های قابل استفاده از راه دور اعلام کرد و گفت: یکی از علایم بیماری کرونا، تب است. غربالگری تب در تمام شهرها در دستور کار قرار گرفت و برای تامین نیاز این دستگاه از چند شرکت دانش بنیان حمایت شد و این مجموعه ها دستگاه تب سنج های حراراتی، طراحی و ساختند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر این دستگاه ها در کشور تولید می شود و فروش خوبی در داخل کشور پیدا کرده است.

۲ داروی کرونا در داخل کشور تولید شد
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تولید ۲ داروی کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: داروی ها “فاویپیراویر” و “رمدسیویل” در داخل کشور ساخته شده است.
وطن پور خاطرنشان کرد: با شیوع بیماری، هر دارویی که در دنیا مطرح می شد که احتمال داشت در بیماری کرونا تاثیر بگذارد، شرکت های دانش بنیان را حمایت کردیم تا آنها بتوانند مواد اولیه و محصول دارویی را بسازند.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در این داروها، اختلاف بین صاحب نظران علمی بین المللی است و هنوز جامعه پزشکی نظر واحدی در استفاده از این ۲ دارو ندارند.

این مقام مسوول وزارت بهداشت ادامه داد: این در حالی است که ما وظیفه داریم به دانش تولید آنها مجهز باشیم، لذا از شرکت های دانش بنیان برای تولید مواد اولیه انها حمایت کردیم.
وطن پور افرود: باوجود این که پروازهای خارجی بسیار محدود شده بود و انتقال مواد اولیه داروها سخت بود، اما با هماهنگی های انجام شده مواد اولیه این اقلام دارویی به داخل کشور وارد شد.
وی تاکید کرد: با هماهنگی بین بخشی، امور بین الملل وزارت بهداشت، هیات امنای ارزی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، توانستیم بخش بزرگی از نیازهای داخل در حوزه کرونا در مورد پیشگیری، تشخیص و درمان تامین را تامین کنیم. همچنان این همکاری در حال ادامه است.

واکسن کرونا وارد مرحله انسانی شد
وی با یادآوری این که واکسن کرونای ایرانی وارد مرحله انسانی شده است، گفت: بعد از فعالیت بر روی داروهای کرونا اقدامات در مورد ساخت واکسن آغاز شد.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: کمیته ای در این حوزه فعال شد، ما در تلاش هستیم دانش تولید واکسن در بخش خصوصی توسعه پیدا کند.
وطن پور تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان در تلاش برای تولید واکسن کرونا هستند ‌و این واکسن در حال گذراندن تست های مراحل حیوانی خود است.
وی افزود: تردیدهایی در استفاده از واکسن در سطح بین المللی همچنان این شرکت ها مورد حمایت قرار می گیرند تا از دانش تولیداین حوزه از دنیا عقب نباشیم./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.