تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۷:۰۷

۸۰ درصد جامعه عشایر ایلام تحت پوشش بیمه هستند

۸۰ درصد جامعه عشایر ایلام تحت پوشش بیمه هستند
ایلام - مدیرکل امور عشایری استان ایلام گفت: ۸۰ درصد جامعه عشایر این استان تحت پوشش بیمه صندوق های بیمه عشایری هستند.

علی سلیمی شامگاه دوشنبه در نشست شورای عشایری شهرستان دهلران با حضور مدیران و مسوولان امور عشایری استان های همدان، کرمانشاه و لرستان و با موضوع ساماندهی عشایر کوچرو، عشایر را از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی با توجه به تولید زیاد و مصرف کم ذکر کرد و افزود: ۹ هزار و ۷۳۶ خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۶ هزار نفر در قالب ۱۲ ایل و ۳۲ طایفه در استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ درصد جمعیت استان را عشایر تشکیل می دهند، اظهار داشت: پنج درصد جمعیت عشایر و ۶.۵ درصد جمعیت دامی عشایر کشور در استان ایلام قرار دارند.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام با اشاره به اینکه این استان رتبه چهاردهم استان عشایر کشوری در بعد جمعتی را دارد، یادآور شد: این استان همچنین دارای یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام است.

سلیمی ساماندهی آیین نامه عشایر و شورای عالی عشایری را از اقدامات خوب دانست و گفت: هماهنگی بین دستگاه ها برای رفع مشکلات جامعه عشایری و نقش دیگر دستگاه ها در قبال عشایر از دستاوردهای این آیین نامه است.

مدیرکل امور عشایری استان از تامین روزانه ۸۰۰ مترمکعب آب برای عشایر خبر داد و افزود: سالانه دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه عشایری استان نگهداری و مرمت می شود.

وی از عشایر کوچرو و متولیان آنها خواست: رعایت پروتکل های بهداشتی، کوچ ماشینی، بیمه اجباری دام ها و هویت گذاری دام ها را به جد رعایت و عملیاتی کنند.

فرماندار دهلران نیز با اشاره به تفاوت وضعیت مراتع این شهرستان با ۲۰ سال پیش گفت: با توسعه اراضی کشاورزی سطح مراتع این شهرستان نیز کاهش یافته است و باید بر اساس ظرفیت مراتع عشایر در مناطق قشلاقی شهرستان مستقر شوند.

مجید عسگری تاکید کرد: نیاز است عشایر کوچرو که از سایر استان ها در مناطق قشلاقی دهلران مستقر می شوند به پروانه بهره برداری و کارت چرا توجه و در محدوده های مشخص شده استقرار یابند.

وی گفت: عشایر کوچرو ضمن رعایت فصل کوچ باید کارت چرای آنها با تعداد دام همخوانی داشته باشد و نمایندگی استان های این عشایر نیز در شهرستان حضور پیدا کنند و از استقرار در فاصله پنج کیلومتری حریم شهر خودداری کنند.

وی پشتیبانی از عشایر کوچرو توسط متولیان هر استان و از طرفی واکسیاسیون دام عشایر را از دیگر موضوعات برشمرد و افزود: جلوگیری از واگذاری کارت چرا به دیگران، رعایت خطوط زرد و قرمز در جوار مرز، تامین سوخت مورد نیاز عشایر، پرداخت زکات دام عشایر در شهرستان و عملیاتی شدن این مصوبات توسط امور عشایر استان هایی که در دهلران عشایر کوچرو دارند باید در نهایت دقت و حساسیت دنبال و اجرایی شوند.

شورای عشایری شهرستان دهلران روز دوشنبه میزبان مدیران کل امور عشایری استان های ایلام، کرمانشاه، همدان و معاون توسعه مدیریت و منابع امور عشایر لرستان بود که برای هماهنگی مسائل دامداران استان های کوچرو غرب کشور گردهم آمده بودند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.