تاریخ انتشار : شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۷:۱۷

وقتی در ارزان آباد دنیا دندان‌ها کشیده می‌شوند

وقتی در ارزان آباد دنیا دندان‌ها کشیده می‌شوند
تهران- ارائه خدمات ضعیف دندان‌پزشکی در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی، هزینه‌های سرسام‌آور دندان‌پزشکی در مراکز بخش خصوصی و دسته‌بندی غیرمنطقی این نوع خدمات درمانی در رده اقدامات لوکس پزشکی از نظر هزینه‌های جبرانی بیمه‌ای، از جمله مشکلاتی است که شماری زیاد از مردم کم‌توان مالی را مجبور به کشیدن و ازدست‌دادن دندان‌ها می‌کند.

هزینه‌های دندان پزشکی برای بسیاری از مردم گران محسوب می شود و درصد بالایی از خانوارهای ایرانی متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی و مشکلات مالی از عهده هزینه‌های دندان پزشکی برای نگهداری دندان هایشان برنمی آیند.

شاید برای شما یا اطرافیان پیش آمده که دندان هایتان دچار اندکی پوسیدگی و عفونت شده باشد و در نهایت برای رهایی از درد غیرقابل تحمل آن و هزینه های بالای ترمیم، مجبور به کشیدن آنها شده باشید، دندان هایی که شاید به راحتی قابل ترمیم و برای سال ها قابل استفاده بوده است.

خانمی حدود ۵۰ ساله که برای ترمیم و عصب کشی یکی از دندان های خود به یکی از مطب های دندان پزشکی واقع در مرکز شهر مراجعه کرده است، به خبرنگار ایرنا می گوید: از اینکه کرونا مطب های دندان پزشکی را خلوت کرده است و به سرعت وقت درمان گرفتم خوشحالم، هرچند هزینه های دندان پزشکی نسبت به گذشته افزایش زیادی نداشته است اما باز هم برای قشر متوسط به پایین جامعه بسیار زیاد است.

زهره فراهانی اضافه کرد: متاسفانه خرج و مخارج زندگی آنقدر افزایش یافته که اگر به درد دندان گرفتار نمی شدم، به هیچ وجه زیر بار هزینه تقریبا یک میلیون تومانی ترمیم یکی از دندان هایم نمی رفتم. ضمن اینکه در برخی مطب های دندان پزشکی تعرفه اعلام شده از سوی وزارت بهداشت با دستمزد دریافتی همخوانی ندارد.

خانم دیگری به ایرنا می گوید: بنده آبان ماه ۱۳۹۸ به دلیل شکستگی یکی از دندان هایم برای پروتز ایمپلنت به یکی از مطب های شخصی دندان پزشکی در محدوده ونک مراجعه کردم و با پرداخت مبلغ پنج میلیون تومان پروتز آلمانی را پیش خرید کردم.

نبی زاده افزود: بعد از دو سه جلسه که اقدامات مربوط به کشیدن و گذاشتن یکی از قسمت های پروتز، قرار شد سه ماه بعد بروم برای کاشت دندان که متاسفانه اعلام کردند شما باید با نرخ روز قیمت این دندان را بپردازید چراکه ما با قیمت دلار فعلی وارد می کنیم در صورتی که بنده ماه ها قبل پیش خریده کرده بودم و به ناچار قید ادامه کار را زدم و با گرفتن پرونده پزشکی از مطب خارج شدم.

جوان دانشجوی دیگری که در صف مراجعه برای معاینه از سوی پزشک است، می گوید: متاسفانه برخی دندان پزشکان گرانی ارز و به دنبال آن افزایش هزینه مواد و تجهیزات دندان پزشکی را بهانه دریافت پول بیشتر از بیماران عنوان می کنند که این باید راستی آزمایی و از سوی مسوولان وزارت بهداشت مورد نظارت جدی قرار گیرد، چراکه هزینه مواد شاید مقداری افزایش داشته اما تجهیزات فعلی یک دندان پزشک امروز خریداری نشده است که بر اساس افزایش قیمت فعلی آن پول اضافی از مردم گرفته شود.

فرزاد که معتقد است پزشکان از جمله دندان پزشکان در جامعه پول پارو می کنند، گفت: پدر خود من به دلیل اینکه از پس هزینه های دندان پزشکی برنمی‌آمد، یکی یکی دندان های خود را کشید و بعد از چند سال بی دندانی مجبور شد از دندان مصنوعی استفاده کند آن هم با دچار شدن به ناراحتی لثه!

به دنبال صحبت های این شهروند ناخودآگاه یاد اظهارات سال گذشته بهنام عباسیان یکی از اعضای شورای‌ عالی نظام پزشکی افتادم که گفته بود، «تعرفه‌های بالای دندان پزشکی سبب شده گروهی از بیماران به جای درمان، کشیدن دندان را انتخاب کنند و آمار مراجعه بیماران به مراکز درمانی دولتی برای کشیدن دندان بالا رفته است».

همچنین سال ۱۳۹۷ بود که علیرضا عباسی، عضو هیات مدیره اتحادیه کالاهای دندان پزشکی در گفت وگویی رسانه ای به صراحت اعلام کرد: حدود ۸۰ درصد مبلغ دریافتی از بیمار، هزینه دستمزد دندان پزشک است.

وی تصریح کرد: در بهترین شرایط در خدمات دندان پزشکی هزینه تمام‌شده کالا و محصولات شامل مواد، تجهیزات و ایمپلنت‌های دندانی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از هزینه‌ای است که بیمار پرداخت می‌کند؛ یعنی ۸۰ درصد مابقی مبلغ دریافتی از بیمار، هزینه دستمزد دندان پزشک است که ممکن است به صورت ناخالص برخی از هزینه‌ها مثل هزینه مطب، دستیار دندان پزشک و سایر هزینه‌ها به آن اضافه شود. اما نقش کالاهای دندان پزشکی یا قیمت تمام‌شده یک واحد درمان حداکثر ۲۰ درصد است.

عباسی این را هم گفت که حجم کلی خدمات دندان پزشکی در کشور یعنی پولی که از مردم گرفته می‌شود، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان در سال است.

به هرحال گرانی خدمات دندان پزشکی به خصوص کاشت دندان، ارائه نشدن خدمات مناسب و با کیفیت دندان پزشکی از سوی مراکز و بیمارستان های دولتی، نبود نظارت جدی وزارت بهداشت بر مطب های دندان پزشکی بخش خصوصی و همچنین نبود حمایت مناسب بیمه ها از خدمات دندان پزشکی از جمله مهمترین نکات مشترکی بود که مردم از آن گله داشتند.

سهم خدمات دندان‌پزشکی در تامین بیمه‌ای کمتر از ۱۰ درصد

اواخر سال ۱۳۹۵ بود که دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وقت در آئین اختتامیه همایش ملی سلامت دهان و دندان در تالار رازی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، با اشاره به اینکه خدمات بهداشت دهان و دندان را به‌ عنوان خدمات لوکس پزشکی و زیبایی در این حوزه می‌شناسند، گفت: آمادگی لازم در دولت برای حمایت از افزایش ارائه خدمات در حوزه بهداشت و سلامت دهان و دندان وجود دارد.

 وی با بیان اینکه، امروز مردم گرفتاری‌های زیادی در این بخش ‌دارند و بیش از ۲۵ درصد از هزینه‌های مردم در بخش سلامت مربوط به بخش دهان و دندان است، تاکید کرد: بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان‌های دستگاه گوارش از بیماری‌های دهان و دندان نشأت می‌گیرد.

دکتر قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه، همواره دولت‌ها و مجالس دوره های مختلف شورای اسلامی چشم خود را به روی نیازهای مردم در بخش سلامت دهان و دندان بسته اند، اظهار داشت: دولت کمتر از ۱۰ درصد در ارائه خدمات درمانی در حوزه سلامت دهان و دندان سهم دارد؛ در حالی که دولت در پزشکی بیش از ۸۰ درصد خدمات این حوزه را به مردم ارائه می‌دهد.

وزیر وقت بهداشت این را هم گفت که شرکت های بیمه‌ای مسوولیت خود را در زمینه بهداشت و مسایل درمانی دهان و دندان فراموش کرده اند و نگاه به خدمات بهداشت دهان و دندان به عنوان خدمات لوکس و زیبایی باید از بین برود.

تعرفه‌های دندان پزشکی؛ قوز بالا قوز

اما با وجود اینکه، بسیاری از مردم به خصوص در مناطق محروم و کم برخوردار در تامین هزینه های دندان پزشکی با مشکل جدی دست و پنجه نرم می کنند، رییس جامعه دندان پزشکان کشور از بررسی موضوع افزایش و اعلام تعرفه های جدید دندان پزشکی از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت خبر داد.

 دکتر علی تاجرنیا در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: طی روزهای آینده تعرفه های جدید دندان پزشکی اعلام می شود که نسبت به سال گذشته شاید افزایش میانگین بیشتری داشته باشد که تقریبا حدود ۲۰ درصد خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه، تعرفه سال گذشته حوزه دندان پزشکی در کشور با تعرفه واقعی فاصله زیادی داشته است، گفت: البته سعی دندان پزشکان در کشور این بوده که بیشتر مراعات مردم را در دریافت هزینه ها داشته باشند تا مردم بتوانند از خدمات دندان پزشکی برخوردار شوند.

رییس جامعه دندان پزشکان در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط کنونی که مطب های دندان پزشکی به دلیل گرانی خدمات خلوت تر از قبل شده اند، افزایش تعرفه ها که قرار است اتفاق بیفتد، مراجعه مردمی را به مطب ها بیشتر تحت تاثیر خود قرار نخواهد داد، گفت: ما با دو بحث مواجه ایم؛ یکی اینکه به هر حال هنگامی که دولت تعرفه واقعی را هر چند هم که به واقعیت نزدیک باشد، اعلام می کند، حداقل در فضای افکار عمومی اگر هم همکاران پایین تر از تعرفه دولت دریافت کنند، مشخص می شود که این سوبسیدی است که از سوی همکاران داده می شود و این یعنی دندان پزشکان دارند با مردم راه می آیند.

تاجرنیا افزود: طبیعتا تعرفه واقعی دندان پزشکی کمک می کند که اگر هم در جایی همکارانی بخواهند طبق تعرفه عمل کنند، این تعرفه گذاری، مشکلات حقوقی و مسائل نظارتی را در واقع برای دندان پزشکان سهل تر می کند و اینگونه نیست که کسی شکایت کند و بگوید دندان پزشکان دارند بیش از تعرفه می گیرند.

با این حال این افزایش تعرفه در حالی قرار است اتفاق بیفتد که به طور حتم بسیاری از مردم در دهک های پایین جامعه به دلیل فقر مالی از خدمات دندان پزشکی مطلوب که به طور حتم در سلامت جسمی افراد بسیار اثرگذار است، محروم خواهند شد و حلقه دریافت کنندگان خدمات کیفی دندان پزشکی در کشور بسیار تنگ تر از گذشته می شود.

به عبارتی خدمات دندان پزشکی به عنوان خدمتی لوکس تنها مشمول گروه مرفه و متوسط به بالا جامعه خواهد شد و باز هم بر جمعیتی در کشور که دندان های خود را از درد بی پولی می کشند، افزوده خواهد شد.

آن هم در ایرانی که گفته می شود از نظر دندان پزشکی یکی از مراکز دنتال توریسم دنیاست و بسیاری از ایرانیان مقیم خارج کشور و حتی شهروندان کشورهای همسایه برای درمان‌های دندان پزشکی به ایران مراجعه می‌کنند.

به راستی مشکل کجاست؟ چرا به گفته خود مسوولان وزارت بهداشت بیش از ۲۵ درصد هزینه‌های مردم در بخش سلامت مربوط به بخش دهان و دندان است؟ چرا با وجود حجم بالای فارغ التحصیلان رشته دندان پزشکی در کشورمان و ورود آنان به بازار کار طبق گزارش ها هنوز هم درصد بالایی از هزینه های دندان پزشکی را جدا از هزینه های جانبی، هزینه دستمزد پزشکان تشکیل می دهد؟ چرا ارائه خدمات بهینه دندان پزشکی در بیمارستان ها و مراکز دولتی لنگ می زند؟

چرا نباید شرایط در کشور به گونه ای باشد که همچون ساکنان کشورهای اسکاندیناوی دیگر شاهد پوسیدگی دندان و بی دندانی در قشرهای مختلف جامعه نباشیم و اینکه چرا سن دریافت درمان های دندان پزشکی در کشور کاهش یافته است؟

این سوالات را با دکتر بهزاد هوشمند معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در میان گذاشته ایم.

بیماری دهان و دندان، منشا بسیاری از بیماری‌ها

در حالی بیماری دهان و دندان به عنوان بیماری لوکس تعریف شده است که به گفته دبیر شورای آموزش دندان پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علاوه بر ناراحتی های دستگاه گوارش، به طور حتم کسانی که بیماری لثه دارند نیز استعداد دچار شدن آنها به بیماری های قند بسیار بیشتر از سایر افراد است و بالعکس کسانی که گرفتار بیماری قند هستند نیز به بیماری لثه دچار می شوند.

دکتر بهزاد هوشمند که با خبرنگار ایرنا گفت و گو می کرد با بیان اینکه، شایع ترین بیماری عفونی بشر پوسیدگی دندان است، افزود: در تمام کشورهای توسعه یافته پیشگیری از پوسیدگی دندان و عفونت های لثه از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار در حفظ سلامت عمومی بدن است، درحالی که در کشورمان این مهم فراموش شده است.

وزارت بهداشت تنها متولی سلامت در کشور نیست

دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه، وزارت بهداشت تنها متولی سلامت در کشور نیست، گفت: نگاه سلامت را ما باید جامع و کامل ببینیم نه اینکه تا بحث سلامت می شود تنها وزارت بهداشت را مسوول بدانیم.

 وی می گوید: در واقع تعرفه خدمات به پیشنهاد شورای عالی بیمه و تصویب هیات وزیران تعیین و ابلاغ می شود و وزارت بهداشت نیز یکی از اعضای شورای عالی بیمه است.

دکتر هوشمند با بیان اینکه، سازمان بهداشت جهانی همواره بر اساس منطق بر پیوست سلامت در همه سیاست گذاری ها از سوی کشورها تاکید می کند، افزود: هنگامی که در یک نظام و حاکمیتی پیوست سلامت در تمام شئونات آن سیستم جاری و ساری شود، در حقیقت بقای سلامت مردم را در آن جامعه شاهد خواهیم بود.

وقتی بودجه سلامت فقط به چاه درمان سرازیر می‌شود

دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با تاکید بر اینکه، هزینه درمان همواره در اغلب کشورهای دنیا گران است، گفت: متاسفانه سالانه هزاران میلیارد تومان از بودجه سلامت در کشور صرف هزینه درمان می شود و به نوعی این پول ها در چاه درمان سرازیر می شود.

دکتر هوشمند ضمن تاکید بر اینکه، سیاست گذاری های فعلی در حوزه سلامت نیازمند بازنگری است، گفت: ما نیز همچون کشورهای توسعه یافته باید برای بقای سلامت افراد جامعه، بیشتر روی مسائل بهداشت، آموزش و پیشگیری سرمایه گذاری کنیم.

وی ادامه داد: این واقعا یکی از بحث های درمان در کشور است. مشکل ما این است که تمام پول و بودجه را می بریم در بخش درمان، این در حالی است که آموزش و پیشگیری در برنامه های سلامت کشور جایگاه مناسبی ندارد.

آموزش موثر هزینه‌های سلامت جامعه را کاهش می‌دهد

دکتر هوشمند با تاکید بر اینکه، اگر مردم تحت آموزش های لازم در حوزه سلامت قرار گیرند، بسیاری از هزینه های خانوار کاهش خواهد یافت، افزود: برای مثال در کانادا شما اگر بخواهید از بیمه دندان پزشکی استفاده کنید، سهم حق بیمه فردی که سیگار استعمال می کند و الکل مصرف می کند، چندین برابر یک شخص غیرسیگاری و غیرالکلی است.

وی ادامه داد: لذا شهروندان کانادایی خود را مقید می دانند که برای صرفه جویی هرچه بیشتر در مخارج خانوار، از مصرف سیگار و الکل اجتناب کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید: این یعنی اینکه هر شهروندی باید طبق آموزش های ارائه شده در بحث پیشگیری، به صورت جدی مراقب سلامتی خویش باشد در غیر این صورت مثلا اگر اضافه وزن دارد یا رفتارهای بهداشتی ناصحیح دارد و سیگار و مشروب مصرف می کند، طبق قوانین بیمه خود باید درصد بالایی از هزینه های ناشی از این رفتارها را بپردازد.

هوشمند اظهار داشت: به طور حتم در حوزه بهداشت و درمان و آموزش نیازمند طراحی یک سیستم هستیم و سیستم نیز به سواد سلامت جامعه برمی‌گردد. اگر از بچگی در یک سیستم آموزش ببینیم که عادت کنیم به فرهنگ سلامت و مراقب سلامتی خودمان باشیم، مطمئنا در ۱۸ سالگی هیچ گونه مشکل جسمی از جمله دندان پوسیده نخواهیم داشت.

به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اگر سواد سلامت مردم طبق آموزش های مستمر و اثربخش افزایش یابد و آنها مراقب سلامتی خود باشند، مخارج آنها در بخش پزشکی بسیار کاهش خواهد یافت و حتی اگر هزینه های سلامت از جمله دندان پزشکی گران هم باشد، معترض آن نخواهند بود.

نگاه لوکس به درمان دهان و دندان نیازمند تغییر جدی

دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اذعان به اینکه، هزینه سلامت دهان و دندان در کشورمان بسیار بالاست اما اینکه چرا جواب نگرفته ایم به دلیل وجود انواع و اقسام ناهماهنگی ها در سیستم مدیریتی است.

دکتر هوشمند ادامه داد: یکی از این ناهماهنگی ها عدم تعریف حوزه دندان پزشکی در زمره بیماری های غیرواگیر کشور است و این بخش به عنوان خدمات لوکس در نظر گرفته شده که این سیاست ناصحیح به صورت جدی نیازمند تغییر است.

وی با تاکید بر اینکه، نگاه لوکس فعلی به درمان دهان و دندان به صورت جدی نیازمند تغییر است، گفت: بدنه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر رشته های گروه پزشکی باید به این باور واقعی و گفتمان برسند که بیماری های دهان و دندان و بیماری های نسوج نگهدارنده دندان در داخل دهان و درمان آنها از طبقه بندی درمان های لوکس خارج شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: با توجه به اینکه عملکرد سالم در دهان و دندان در حقیقت به وجود نسوج سالم نگهدارنده دندان در داخل دهان و همچنین خود نسج دندان وابسته است، گفت: به نظر می رسد که باید نگاه لوکس فعلی به خدمات دهان و دندان پزشکی در وزارت بهداشت و سایر بخش های دیگر که به گونه ای با بخش سلامت در ارتباط هستند، نیازمند تغییر است.

وی درخصوص اینکه وظیفه چه کسی است که نگاه فعلی (لوکس) به حوزه دهان و دندان را تغییر دهد نیز گفت: به نظر تلاش وزارت بهداشت در طول سال ها این بوده است که اینکار را انجام دهد اما به دلیل مشکلات بودجه و همچنین تحریم ها متاسفانه نتوانسته است این کار را به شکل مناسبی انجام دهد.

هوشمند همچنین ضمن تاکید بر اینکه، دولت باید در اختصاص ارز دولتی حوزه سلامت را در اولویت قرار دهد، گفت: بیمه ها نیز با توجه به گرانی ارز و مشکلاتی که در تخصیص بودجه دارند، به راحتی نمی توانند از خدمات دندان پزشکی با توجه به گران بودن لوازم، تجهیزات و مواد اولیه حمایت کنند و برای همین از زیر هزینه های این حوزه به راحتی شانه خالی می کنند.

دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کاهش سن کشیدن دندان در جوانان کشورمان افزود: به طور حتم این مسائل برای جوانان ناتوانی و مشکلات بعدی ایجاد می کند، این نشان دهنده آن است که سیاست های فعلی در حوزه سلامت دارای نقص و اشکالاتی است.

حوزه دهان و دندان در کشور نیازمند ایجاد قرارگاهی جهادی

هوشمند اما در ادامه با اشاره به ایجاد قرارگاهی در سال ۱۳۹۸ به دستور وزیر بهداشت در حوزه غذا و دارو برای واکنش به موقع به احتمال کمبود دارو در کشور با توجه به وضع انواع تحریم ها از سوی دشمنان و جنگ اقتصادی، گفت: برای حوزه دندان پزشکی در کشور نیز نیازمند تعریف و اجرایی شدن چنین قرارگاهی هستیم.

وی می گوید: باید در وزارت بهداشت، دندان پزشکی به صورت یک مجموعه هماهنگ دیده شود و بخش های بهداشت، درمان و آموزش در این قرارگاه شکل گیرند.

به گفته دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در حوزه دهان و دندان نیازمند هم افزایی واحدهای مختلف بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم و مادامی که این سه بخش از یکدیگر جدا عمل می کنند، به طور قطع خروجی لازم را نخواهیم داشت.

وی گفت: با تشکیل یک قرارگاه در وزارت بهداشت تحت عنوان قرارگاه سلامت دهان و دندان و هماهنگی بین بخش های تاثیرگذار اعم از بخش های بهداشت و درمان، آموزش و پروش، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام (ره)، نیروهای مسلح و همه ارگان هایی که به نوعی با سلامت مردم سر و کار دارند، به راحتی می توان این بخش را هم مدیریت کرد.

هوشمند اظهار داشت: علت اینکه ما هنوز در حوزه سلامت دهان و دندان با مشکل مواجه هستیم، عدم توجه به برنامه های عملیاتی و اجرایی در این بخش است و به دلیل اینکه نگاه دکتر نمکی وزیر فعلی بهداشت و درمان کشور نیز نگاه بهداشتی است، باید سیاست های بهداشت یاری در کشور در این حوزه اجرایی شود.

جای خالی کارگروهی و علمی در حوزه دندان پزشکی

دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه، یکی دیگر از راهکارهای توجه بیشتر به حوزه دهان و دندان را راه اندازی یک معاونت به نام این حوزه در وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: حوزه دهان و دندان نیازمند ایجاد یک معاونت همچون معاونت پرستاری در وزارت بهداشت است.

هوشمند افزود: نباید دوباره فقط ساختار درست کنیم، این خیلی هنر نیست بلکه باید عملیاتی و علمی در این بخش کار شود. این کار در گرو یک عزم ملی، کار جهادی و یک دستور حاکمیتی است و به راحتی قابل انجام است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، همچنین با بیان اینکه در امور اجرایی در کشور نیازمند مدیریت اجرایی عالمانه و استفاده از افراد کاردان و کارشناس هستیم، اظهار داشت: همین بودجه فعلی حوزه دندان پزشکی در کشور که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان در سال است، در صورتی که به شکل صحیحی مدیریت شود، بسیاری از مشکلات مردم در حوزه دهان و دندان مرتفع خواهد شد.

وی افزود: ما پول کم نداریم بلکه نیازمند کار کارشناسی، کارگروهی یا تیم ورک و کار علمی هستیم، نیروی های علمی مجربی در کشور وجود دارند و باید کار را به دست افراد کاردان سپرد، نه اینکه به عنوان مثال یک دندان پزشک مدیریت آی سی یو یک بیمارستان را عهده دار شود.

هوشمند می گوید: تمام دغدغه ما این است که هزینه درمان از جمله دندان پزشکی در کشورمان گران است. این در صورتی است که صورت مساله را باید طور دیگری بیان کنیم؛ درمان دندان پزشکی در تمام دنیا گران تمام می شود اما سلامتی نعمتی است خدادادی و حفظ این نعمت واجب است اما جدا از حمایت دولت از بخش درمان و بیمه و ارائه سوبسید به مردم بحث آموزش های پیشگیرانه باید جدی گرفته شود.

آموزش دهان پزشکی برای همه پزشکان ضروری است

دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همچنین یکی دیگر از اقدامات اثرگذار در حوزه دندان پزشکی را ملزم شدن کلیه دانشجویان رشته های گروه پزشکی به گذراندن دوره آموزش های دهان پزشکی عنوان کرد و افزود: بحث آموزش دهان پزشکی یا اورال مدیسین که دندان نیز بخشی از آن است، متاسفانه برای رشته های گروه پزشکی به صورت شایسته تعریف نشده است و با اینکه در این خصوص یکسری کارها شده و موجود است اما کافی نیست.

هوشمند ادامه داد: یعنی باید پزشک عمومی، متخصصان، پرستاران، ماماها، بینایی سنجی، گفتارسنجی و تمام ارکانی که به نوعی با سلامت مردم سر و کار دارند، همچون دست اندرکاران حوزه بهداشت خانواده و بهداشت محیط به گونه ای اطلاعاتی از سلامت دهان و دندان داشته باشند و این موضوع را باید بتوان به صورت کار گروهی یا تیم ورک در کشور نهادینه کرد.

 ارائه ۹۳ درصد خدمات دندان‌پزشکی در مراکز غیردولتی

دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه اظهار داشت: هنگامی که در دبیرخانه شورای عالی وزارت بهداشت شروع به کار کردیم، یکی از برنامه های ما طراحی سیستمی بود که بتوانیم آموزش و خدمات و پژوهش دندان پزشکی را به بیمارستان های عمومی و جنرال منتقل کنیم.

هوشمند افزود: در واقع در مناطقی که دارای بیمارستان دولتی و همچنین دانشکده دندان پزشکی است، باید ضمن تامین تجهیزات و لوازم مورد نیاز شرایط حضور اعضای هیات علمی و دانشجویان دندان پزشکی و همچنین رزیدنت ها برای ارائه خدمات دندان پزشکی درمانگاهی و سرپایی به مردم مهیا شود.

وی گفت: ضمن اینکه دانشجویان و اساتید حوزه دندان پزشکی می توانند در کنار ارائه خدمات به مراجعین به نوعی خدمات مورد نیاز بیماران بستری در بیمارستان ها را نیز شناسایی و با سیستم ارجاع نسبت به درمان بیماران اقدام کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید: یکی از برنامه های حلقه مفقوده ارائه خدمات دندان پزشکی در کشورمان طراحی یک سیستم صحیح ارجاع خدمات دندان پزشکی است و جای ارائه خدمات و بهره مندی مناسب مردم در بیمارستان های دولتی از خدمات دندان پزشکی با کیفیت بسیار خالی است.

وی همچنین با بیان اینکه، طبق آمار در حال حاضر مردم در کشورمان حدود ۹۳ درصد خدمات دندان پزشکی را از بخش خصوصی دریافت می کنند، گفت: یکی دیگر از اقدامات هدفمند ما در حوزه دندان پزشکی می تواند برنامه ریزی لازم برای خرید خدمت ۷ تا ۱۰ درصد خدمات دندان پزشکی در بخش دولتی از سوی بخش خصوصی باشد.

هوشمند می گوید: اگر این بتواند محقق شود و ما بتوانیم به گونه ای از سایر بخش های غیردولتی از جمله بخش خصوصی، بخش نیمه دولتی، خیریه ها و نیروهای مسلح و بیمه ها استفاده کنیم و در ارائه خدمات دندان پزشکی، بخش خصوصی را علاقمند به ارائه خدمات با تعرفه و کیفیت منطقی کنیم، مردم می توانند از این خدمت به صورت مطلوب بهره مند شوند./گزارش از : یوسف درویشی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.