تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱

۱۰ اتفاق مهم در پساکرونا

۱۰ اتفاق مهم در پساکرونا
تهران- کویید ۱۹ یا کرونا، بیماری همه‌گیری که دنیا را تکان داده و تقریبا تمام معادلات و مناسبات حاکم بر جهان را دستخوش تغییر کرده است. اما این بیماری مرگبار در آینده چه اثراتی خواهد گذاشت؟ در بحث تفکر استراتژیک هشت نوع تفکر وجود دارد؛ تفکر موازی یا جانبی، تفکر انتقادی ، تفکر مطلق‌گرا، بهبودگرا، واگرا و همگرا، ارزشی و گزینشی ، سیستمی و تفکر به مثابه دیدن. در این متن به تاثیر کووید ۱۹ بر تحولات جهان با نگاه تفکر به مثابه دیدن پرداخته می شود.

درواقع وقتی غواص از قایق به درون آب می‌پرد، هیچ نقطه قابل اتکایی برای او وجود ندارد، بنابراین باید از زوایای مختلف وضعیت خود را بسنجد. در تفکر به مثابه دیدن چنین شرایطی وجود دارد: یک غواص باید پیش رو(آینده پدیده)، پشت سر (گذشته پدیده)، پایین (عمق پدیده)، اطراف(جوانب پدیده)، و بالای سر خود را (فراتر دیدن پدیده) ببیند و به این ترتیب می‌تواند یک تحلیل دقیق از شرایط موجود داشته باشد.

اینکه کرونا یک سلاح بیولوژیک یا یک جهش ژنتیکی طبیعی است، موضوع بحث نیست. می‌خواهیم به این بپردازیم که کرونا چه اتفاقاتی را در دنیا ایجاد خواهد کرد. پس در گام اول باید به پشت سر یا همان گذشته آن نگاهی بیندازیم. این مغول‌ها بودند که نخستین بار در تاریخ و در سال ۱۳۴۶ میلادی در حمله به قلعه کافا در کریمه با قرار دادن اجساد در کنار دیواره قلعه باعث ایجاد عفونت و فراگیری طاعون در آنجا شدند و به این ترتیب راه فتح به آنجا را باز کردند. در ایران نیز یک مشابهت تاریخی وجود دارد که در نهایت باعث نفوذ بریتانیا در ایران و به سلطنت رسیدن رضاخان شد؛ این واقعه، قحطی بزرگ سال ۱۲۹۶ خورشیدی بود که طی آن نیروهای بریتانیا با بهره‌گیری از ضعف حکومت قاجار در کنترل شرایط توانستند انبارهای گندم را تخلیه کنند و به دنبال آن در ایران نفوذ خود را گسترش دهند. به نوعی این قحطی را می‌توان پیش‌درآمدی برای کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ دانست. بنابراین در مقطع کنونی و فراگیری بیماری کرونا در جهان نیز اگر کشوری نتواند اقتدار خود را حفظ کند باید منتظر تحولات جدی در ساختار سیاسی خود باشد.

از زاویه دید بعدی، غواص باید به بالای سر خود نگاه کند؛ یعنی فراتر دیدن پدیده و اینکه چرا آمریکا و چین در این مدت همواره در حال متهم کردن یکدیگر به انتشار بیماری کووید ۱۹ هستند؟ پاسخ ساده است: آنها با این کار قصد دارند قدرت یکدیگر را زیر سوال برند و یکدیگ%g5Yu0MOT8>
vŸ۴۳۵e”j\z3l8/|۹ϽsF0ʍ۱UceFgA”?2qGQ%{PO{O|w_UlR-)hfEnflPZR

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.