تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷

کرونا؛ فرصتی برای توسعه انرژی‌های پاک

کرونا؛ فرصتی برای توسعه انرژی‌های پاک
تهران- بررسی تجارب کشورها در ماه‌های گذشته پس از شیوع ویروس کرونا حاکی از چرخش معنادار تقاضای جهانی برای انرژی از سوخت‌های فسلی به سمت انرژی‌های پاک است.

آنطور که آژانس بین‌المللی انرژی گزارش داده از زمان شیوع ویروس مرگبار کرونا در جهان، از میزان تقاضا برای خرید سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز و زغال‌سنگ کاسته شده و پیش‌بینی کرده که تولید و مصرف انرژی‌های پاک مانند انرژی‌های خورشیدی و باد با کمتر شدن شیوع این بیماری با افزایش روبرو شود.

آژانس بر این باور است به رغم بروز اختلال در طرح‌های مربوط به توسعه انرژی‌های پاک به سبب شیوع بیماری کرونا، میزان تولید برق از منابع خورشیدی، بادی و دیگر منابع پاک تا پایان سال ۲۰۲۰ با رشد ۵ درصدی روبرو شود.

از دیگر سو اگرچه میزان سرعت رشد تولید برق پاک در مقایسه با پیش‌بینی‌های قبلی اندکی با کاهش روبرو شده است ولی با کاهش شیوع بیماری کرونا، احتمال سرعت گرفتن این طرح‌ها بیشتر خواهد شد.

بر اساس آمارها،‌ در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، میزان سهم منابع تجدیدپذیراز کل برق تولیدی در سراسر جهان به ۲۸ درصد رسید، این در حالی است که این رقم در مدت زمان مشابه در سال گذشته میلادی ۲۵ درصد گزارش شده بود.

بنا بر اعلام این نهاد رسمی،‌ انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میلادی، میزان تقاضا برای خرید نفت در دنیا روزانه ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه کمتر از پارسال شود،‌ مصرف جهانی گاز و زغال سنگ نیز به ترتیب کاهشی ۵ و ۸ درصدی را تجربه کند.

بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده،‌ میزان سهم انرژی‌های بادی و خورشیدی در تولید برق در کشورهای مختلف جهان در نیمه نخست سال جاری میلادی، حدود ۱۰ درصد برآورد شده است.

در میان کشورها، آلمان با ۴۲ درصد، بیش از هر کشوری در جهان در تولید برق مورد نیاز خود از انرژی‌های بادی و خورشیدی استفاده می‌کند.

پس از آلمان،‌ انگلستان و استرالیا به ترتیب ۳۳ درصد و ۱۷ درصد از مصرف برق مورد نیاز خود را از انرژی‌های بادی و خورشیدی تامین می‌کنند و در جایگاه دوم و سوم در جهان قرار می‌گیرند.

به باور کارشناسان، انرژی خورشیدی برای کل جهان نامحدود و به صورت دایم در دسترس است.

همچنین یکی از شاخص‌ترین انواع انرژی‌هایی که با انرژی خورشیدی تولید می‌شود، الکتریسیته یا همان برق است که می‌تواند به انواع دیگر انرژی‌ تبدیل شود.

همچنین کارشناسان بر این باورند که حوزه انرژی‌های نو، یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در رتبه اقتصادی و توسعه کشورها به شمار می‌آید.

در این میان ایران نیز به سبب بهره‌مندی از پتانسیل‌های فراوان می‌تواند از انرژی خورشیدی بهره جوید.

ایران در بین مدارهای ۲۵ تا ۴۵ درجه عرض شمالی کره زمین قرار گرفته است که از نظر جغرافیایی در منطقه‌ای واقع شده که به سبب دریافت انرژی خورشیدی در بین نقاط جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد و میزان تابش خورشید در آن حدود یک هزار و ۸۰۰ تا دو هزار و ۲۰۰ کیلو وات ساعت بر متر مربع در سال تخمین زده شده است.

از دیگر سو، ایران به سبب برخورداری از چهار فصل سال، زمینه تولید انواع انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله بادی، آبی، خورشیدی را دارد و می‌تواند انرژی‌های مورد نیاز را به پاک‌ترین روش‌ها تولید کند.

با توجه به این مهم، بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر در دولت تدبیر و امید با رونق بسیار خوبی روبرو شد، به گونه‌ای که می‌توان گفت استفاده از این نوع انرژی پاک، هدیه این دولت به سبد انرژی کشورمان است؛ میزان تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از حدود ۱۰۰ مگاوات ابتدای دولت یازدهم به ۸۲۰ مگاوات در سال ۹۸ رسید.

بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر در ابتدای انقلاب اسلامی فقط به میزان ۶ مگاوات بود که به دلیل کم بودن میزان آن در آمارهای انرژی دیده نمی‌شد.

روند بی‌توجهی به این نوع از انرژی در طول سال‌ها همچنان ادامه داشت، به گونه‌ای که در ابتدای دولت تدبیر و امید فقط ۱۰۵ مگاوات مورد استفاده قرار گرفته بود.

همچنین دولت تدبیر و امید توجه خوبی به استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر داشته و شرایط بهره‌برداری از این نوع انرژی را بیش از پیش تسهیل کرد و این امر سبب شد در پایان کار دولت یازدهم ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر به ۳۴۱مگاوات برسد.

وزیر نیرو در۴ شهریور سال جاری اعلام کرد نظر به اهمیت انرژِی های تجدید پذیر در کشور تاکنون ۴۴۹ مگاوات ظرفیت نیروگاه خورشیدی در کشور ایجاد شده است.

رضا اردکانیان افزود: در این بخش ۶۴ نیروگاه بزرگ به ظرفیت ۴۰۴ مگاوات و تعدادی نیروگاه کوچک خورشیدی به ظرفیت ۴۵ مگاوات در کشور راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: اکنون نیز ۵۷ نیروگاه خورشیدی بزرگ به ظرفیت ۲۸۰ مگاوات و یک هزار نیروگاه کوچک پنج مگاواتی در دست ساخت و راه اندازی است.

وزیر نیرو بیان داشت: اجرای طرح برق امید به عنوان یک برنامه در بخش خانگی برای گروه پر مصرف ها در دست اقدام است که به زودی عملیاتی می شود. در این طرح پنل‌های کوچک قابل نصب بر روی کولرهای آبی در پشت بام ها نصب خواهد شد و بخشی از برق مورد نیاز پرمصرف ها از این طریق تامین می‌شود.

طرح «برق امید» از پروژه‌های سازوکاری وزارت نیرو در قالب پویش هر هفته #الف ب-ایران، راهکاری عملیاتی برای اصلاح رفتاری مصرف‌کنندگان است که پیش‌بینی می‌شود مصرف برق بخش خانگی را تا ۱۰ درصد کاهش دهد.

عضو هیات دولت برنامه دوم را نصب پنل‌های خورشیدی برروی بام منازل مشترکان پر مصرف برشمرد و خاطرنشان ساخت: مشترکان پر مصرف می‌توانند با نصب پنل‌های خورشیدی کوچک بر روی بام خود و اتصال آن به برق منازل خود نیازهای برقی را از این طریق تامین کرده و دیگر نیازی به استفاده از شبکه سراسری نداشته باشند.

اردکانیان ادامه داد: براین اساس و با هماهنگی انجام شده با نظام بانکی مقرر است تسهیلاتی برای خرید این نوع پنل‌ها اختصاص داده شود تا مشترکان پرمصرف تشویق به استفاده از این پنل‌ها شوند.

به گفته وی، شرکت‌هایی هم برای این منظور فعال خواهند شد و کار نصب و اتصال این پنل‌ها را انجام خواهند داد و با راه‌اندازی این پنل‌ها برق منازل این مشترکان تامین شده و به این ترتیب آنها جزو مشترکان خوش مصرف خواهند شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.