تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸

شلیک مجازی به ادعای آمریکایی

شلیک مجازی به ادعای آمریکایی
تهران- کاربران فضای مجازی در واکنش به ادعای آمریکا در فعال‌سازی مکانیسم ماشه غالبا از بی‌اثری و ناسازگاری آن با قوانین بین‌المللی سخن گفته‌اند.

به گزارش بخش داده‌کاوی ایرنا، وزارت خارجه آمریکا نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرده که در آن عنوان شده مکانیسم ماشه را درباره پرونده هسته‌ای ایران و برجام فعال می‌کند. در واقع این اقدام آمریکا واکنشی به رای نیاوردن قطعنامه ضدایرانی در شورای امنیت بود.
مسئولان ایرانی اما اجرای مکانیسم ماشه را بی اثر خوانده‌اند به طوری که پیشتر رئیس جمهوری در بخشی از اظهارات خود اعلام کرد روز شنبه و یکشنبه روز پیروزی ملت ایران و روز شکست مفتضحانه آمریکا است.

در این پیوند، کاربران شبکه‌های اجتماعی به خصوص توئیتر، توئیت‌هایی درباره ادعای فعالسازی مکانیسم ماشه منتشر کرده و به انتقاد از اقدامات خصمانه آمریکا پرداخته‌اند.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، پنجشنبه شب در پیامی توییتری نوشت: «مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا دوباره اشتباه کرده است و هیچ اتفاق جدیدی در تاریخ ۹ سپتامبر (۲۹ شهریور) رخ نخواهد داد، فقط قطعنامه ۲۲۳۱ را بخوانید. »

وزیر امورخارجه در ادامه با توجه به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تلاش برای اعمال مکانیسم ماشه نوشت: «بولتون که رییس (ترامپ) را برای پایان دادن به مشارکت ایران (در توافق هسته‌ای ) متقاعد کرد، این کار (خواندن قطعنامه) را انجام داد.»

از سوی دیگر، روسیه و چین که به قطعنامه ضدایرانی آمریکا رای منفی داده بودند در نامه‌های جداگانه‌ای به رئیس شورای امنیت اقدام آمریکا را محکوم کرده‌اند. برخی از کشورهای اروپایی مانند بریتانیا، فرانسه و آلمان خود را پایبند به برجام دانسته و دربیانیه ای به رئیس شورای امنیت اعلام کردند که آمریکا از سال ۲۰۱۸ عضو برجام نیست بنابراین نمی تواند این اقدام غیرقانونی را انجام دهد.

وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر در ۲۵ شهریور ماه با اتهام‌زنی به ایران از کشورهای اروپایی خواست تا به واشنگتن در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران کمک کنند و ادعا کرد که ظرف یک هفته آینده با فعال شدن مکانیسم ماشه، تحریم‌های ایران بازمی‌گردد. در این میان انگلیس، آلمان و فرانسه در نامه‌ای به شورای امنیت گفته‌اند که به توافق هسته‌ای با ایران پایبندند و تعلیق تحریم‌ها علیه ایران، بعد از تاریخ ۲۰ سپتامبر ادامه خواهد یافت.

همچنین نماینده روسیه در سازمان ملل بیان کرد که آمریکا نمی‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند.

با این حال، چند ساعت پیش وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مدعی بازگشت تحریم‌های ایران شد. پس از اعلام این مساله، «مجید تخت‌روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل ضمن ارسال نامه‌ای به این سازمان، در توئیتر خود اعلام کرد که آمریکا قدرت استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد و این اقدام انزوای بیشتر این کشور را به همراه دارد.

توئیتر و ماشه

نکته قابل توجه این است که مخالفان جمهوری اسلامی ایران پس از ادعای وزارت امور خارجه مبنی بر فعال شدن مکانیسم ماشه، از این فرصت بهره برده و به انتشار توئیت‌هایی علیه ایران اقدام کرده‌اند تا از این طریق بر افکار عمومی تاثیر بگذارند.

با این وجود، توئیت‌های عامه کاربران درباره این اتفاق قابل توجه بود. کاربری در انتقاد به آمریکا مطرح کرده است: «در هرحال امریکا هیچ حقی در برجام و هیچ امکانی برای هیچ مکانیسمی ندارد، اما اروپا اگر رسماً‌و عملاً مکانیسم ماشه را باطل نکند، پرده آخر برجام را به تماشا نشسته‌است. ایران باید دوربین‌ها را خاموش و غنی‌سازی ۹۰درصد را اجرا کند و…»

کاربر دیگری توئیت کرده است: «تیتری که سعودی اینترنشنال زده و متاسفانه چندتا از رسانه های داخلی هم ازش استفاده کردن: آمریکا مکانیسم ماشه را فعال کرد/بازگشت تمامی تحریم ها. تیتر درست: شکست ماشه /اروپا با آمریکا همراهی نکرد هرچند فکر نمیکنم برای خیلی از مردم اهمیت داشته باشه»

کاربری در این راستا نوشته است: «‏چند سال متوالی‌ است که رهبر سال‌ها را با موضوعات اقتصادی نامگذاری می‌کنند. وقتی فرمودند امسال سال جهش تولید است یعنی پیش‌دستی کنید و ‎#ماشه_مقاومتی را بچکانید.»

تعدادی از کاربران نیز به انتشار اخبار درباره فعال شدن مکانیسم ماشه اقدام کرده اند. کاربری نوشته است: «‏الیوت آبرامز نماینده آمریکا در امور ایران از فعال شدن ‎#مکانیسم_ماشه در هفته آینده خبر داد و تهدید کرد ایالات متحده صادرکنندگانی که به ایران تسلیحات بفروشند را مجازات می کند.»

بازتاب ادعای آمریکایی در تلگرام و اینستاگرام

در فضای تلگرام نیز کانال‌های خبری داخلی مانند خبر فوری، خبرهای فوری/مهم، خبر ویژه، خبر سراسری، اخبار روز ایران به انتشار اخباری درباره فعال شدن مکانیسم ماشه پرداخته‌اند. در این میان اظهارات پمپئو درباره فعال شدن مکانیسم ماشه و سخنان نماینده روسیه در سازمان ملل بیشترین بازتاب در میان کانال های تلگرامی را داشته که هزاران بار دیده شده اند. همچنین از ساعاتی پیش ادعای وزارت امور خارجه آمریکا درباره فعال شدن مکانیسم ماشه هم در این شبکه اجتماعی دست به دست شده است. برخی از کانال‌های خبری نیز به تاثیر مکانیسم ماشه بر بورس اشاره کرده اند.

کانال خبر سراسری نوشته است: «آمریکا: مکانیسم ماشه علیه ایران فعال شد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، از جمله محدودیت تسلیحاتی احیا شدند. آمریکا مدعی شد که این کشور به منظور بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، مکانیسم ماشه را فعال کرده است این در حالی است که متحدان اروپایی آمریکا و اعضای شورای امنیت با این درخواست مخالفت کرده‌اند»

خبر فوری مطرح کرده است: «روسیه: آمریکا حق اجرایی کردن مکانیسم ماشه را ندارد میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین: آمریکا عضو توافقنامه هسته ای نیست تا بتواند مکانیسم ماشه را فعال کند.»

یک کانال خبری هم در بخشی از تحلیل خود آورده است: اگر کشوری در یک رابطه حقوقی از تعهدات‌اش شانه خالی کند، به دشواری می‌توان پذیرفت که اجازه بهره‌مندی از حقوق‌ موجود در آن رابطه حقوقی را دارد. نوعی توازن متقابل میان حقوق و تکالیف در نظم حقوقی بین‌المللی برقرار است و هر حقی متقابلاً تضمین هر تکلیفی و به‌عکس هر تکلیفی تضمین هر حقی است. وقتی آمریکا، تعهدات ناشی از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را برای ماه‌ها است که اجرا نمی‌کند، منطقاً نمی‌تواند مدعی بهره‌مندی از حقوق ناشی از این قطع‌نامه یا همان مکانیسم ماشه شود.»

موضوع مکانیسم ماشه در اینستاگرام بازخورد کمتری نسبت به تلگرام و توئیتر داشته است. با این حال برخی رسانه‌ها به نامه بریتانیا، فرانسه و آلمان به شورای امنیت و اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره فعال شدن مکانیسم ماشه بیشترین اشاره را کرده‌اند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.