تاریخ انتشار : شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴

ناهماهنگی ارکان نظام مساوی با تضعیف مردم مقابل تحریم‌ها

رمز پیروزی در دفاع اقتصادی

رمز پیروزی در دفاع اقتصادی
تهران- جنگ اقتصادی آمریکا علیه کشورمان که هر روز ابعاد گسترده‌تری می‌یابد با ایستادگی مردم تاکنون دستاوردی برای رهبران کاخ سفید به دنبال نداشته است. تداوم مقاومت ملی برابر این نبرد ظالمانه، مستلزم به رسمیت‌شناختن شرایط جنگی از سوی همه ارکان نظام، احیای اعتماد عمومی، اتحاد ملی و بسیج نیروها و امکاناتی است که همه باید در خدمت کشور باشد.

تحریم یا همان جنگ اقتصادی

جنگ اقتصادی در تعریف دیکشنری آکسفورد به معنای استفاده از ابزارهایی اقتصادی است که در درجه اول استفاده از آن‌ها برای تضعیف اقتصاد منطقه دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. فارغ از توان اقتصادی کشورها، هرگونه تحریم اقتصادی به لحاظ منطقی باعث افزایش قیمت تمام شده کالاها در کشور مورد تحریم خواهد شد. از این رو، تحریم‌های آمریکا در جایی که هدف آن تضعیف اقتصاد ایران است، به عنوان جنگ اقتصادی تعریف می‌شود.

جنگ اقتصادی در برابر جنگ نظامی آن هم در درازمدت ، هزینه های سنگین‌تری را به کشور مورد تحریم تحمیل می کند. اگر در جنگ نظامی تخریب یک یا چند مرکز و نیروگاه تولید برق مد نظر قرار گیرد اما در جنگ اقتصادی، کلیت جامعه، پیر، جوان و کودک مورد هدف قرار می گیرند.

جنگ اقتصادی آمریکا در مقابل کشور ما نیز هر چند مخالفان بین‌المللی زیادی دارد ولی در سال‌های اخیر فشار زیادی را به معیشت مردم وارد کرده است. محدودیت شدید و روزافزون به ویژه در حوزه فروش نفت و مبادلات مالی و بانکی از سال ۹۷، اقتصاد کشورمان را به صورت قابل توجهی تحت تاثیر قرار داده است.

تحریم، تاب‌آوری مردم و مسولیت‌پذیری همه ارکان نظام

با گذشت دوره گشایش‌های اقتصادی ایجاد شده در دوره اجرایی‌سازی برجام – در بازه زمانی سال ۹۴ تا ۹۶- پیامد اعمال تحریم‌ها در زندگی مردم ملموس شد. تورم افسارگسیخته‌ای که نسبت به قبل مهار شده بود، دوباره آهنگ صعودی گرفت. نرخ ارز و طلا روند رو به رشدی را تجربه کرد. بازارهای مختلف از دارو تا لوازم خانگی و … از این تحریم‌ها اثر گرفت و معیشت مردم را در تنگنا قرار داد.

در این میان، آنچه از مردم انتظار می‌رفت، مقاومت، صبوری و ایستادگی بود. قاطبه مردم خواسته یا ناخواسته دو سالی می‌شود در برابر این فشارها تاب آورده‌اند؛ البته بماند هزینه‌های سنگینی که در این بین داده و می‌دهند. در این وانفسا، شیوع ناخواسته ویروس کرونا در کشورمان هم مزید بر علت شد و فشارهای مضاعفی را بر دولت و مردم تحمیل کرد.

با این حال، حاکمیت با تشریح شرایط اقتصادی و تحریمی، همچنان مردم را به مقاومت و صبوری دعوت می‌کنند. شرایط اقتصادی امروز را به جنگ تحمیلی تشبیه می‌کنند و از احیای اتحاد، همدلی و فرهنگ ایثاری می‌گویند که به مردم در عبور موفق از جنگ هشت ساله کمک کرد.

اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری در جلسه چهارشنبه دوم مهر هیات دولت، بار دیگر توجه‌ها را به لزوم حفظ وحدت و یکپارچگی میان مردم و همه ارکان نظام در برابر فشارهای خارجی در حوزه سیاسی و اقتصادی جلب کرد.

نکته قابل توجه در اظهارات اخیر روحانی همین مساله است که نه تنها مردم، بلکه ارکان مختلف کشور و مجموعه نظام باید در برابر فشارهای تحریمی احساس مسئولیت کنند و با همراهی و همکاری، با یکدیگر در عبور از شرایط کنونی متحد باشند. تضعیف ایستادگی مردم، در صورت مشاهده تنش‌ و رقابت‌های سیاسی و گروهی میان جناح‌های مختلفی که هر یک در بخشی از ارکان نظام اکثریت دارند رخ می‌دهددرست است که مردم مقاومت خوبی از خود نشان دادند، ولی این ایستادگی، در صورت مشاهده تنش‌ و رقابت‌های سیاسی و گروهی میان جناح‌های مختلفی که هر یک در بخشی از ارکان نظام اکثریت دارند، تضعیف خواهد شد.

امروز وقتی که بخش‌های اقتصادی دولت به ویژه وزارت نفت که عزم خود را برای دور زدن تحریم‌ها و به حداقل رساندن فشارهای تحریمی به کار بسته‌اند، مورد هجمه بی‌امان سیاسی رقیب قرار می‌گیرند، مردم به این می‌اندیشند که مقاومتشان مورد حمایت و پشتوانگی و هم‌افزایی جریان‌های سیاسی و ارکان نظام قرار نمی‌گیرد. این مساله، با دامن زدن به بی اعتمادی عمومی، نوعی دلسردی و نارضایتی عمومی به وجود خواهد آورد.

از نگاه ناظران، پایان‌بخشی به این هجمه‌های سیاست‌زده، نیازمند پذیرش واقعیت و شرایط کشور از سوی همه جریان‌های سیاسی است. اگر ارکان نظام و همه جریان‌های سیاسی باور کنند که امروز کشور در شرایط جنگی قرار دارد، این مهم برآورده خواهد شد. این روزها که در نزدیکی بزرگداشت دفاع مقدس قرار داریم، بازخوانی تجربیات جنگ، شاید درس‌ها و نکته‌های خوبی برای مقابله با فشارها به دست دهد.

جنگ شوخی بردار نیست

به گفته رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت، جمهوری اسلامی ایران از سال ۵۹ با تحریم اقتصادی مواجه بود اما جنگ اقتصادی از سال ۹۷ علیه ایران شروع شد و آمریکا در این جنگ با تمام امکاناتش به میدان آمده است.

روحانی با اشاره به شرایط جنگ اقتصادی گفت: امروز هم باید همه باور کنیم که در جنگ اقتصادی هستیم و مردم ایران بدانند که مسوولین اقتصادی و بسیاری از بخش‌های خصوصی و عمومی غیردولتی در دو سال و نیم گذشته مشغول فداکاری هستند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جنگ شوخی بردار نیست، گفت: در جنگ حتی ممکن است پیامبر اسلام و امیرالمومنین(ع) مجروح و عده‌ای شهید شوند و میدان جنگ ممکن است هم پیروزی و هم شکست داشته باشد.

همه باید باور کنیم که در شرایط جنگ هستیم و باور کنیم بار این جنگ تنها بر دوش دولت نیست و همه مسوولیت دارنددکتر روحانی اظهار داشت: امروز در وهله اول همه باید باور کنیم که در شرایط جنگ هستیم و دوم اینکه باور کنیم بار این جنگ تنها بر دوش دولت نیست و در این عرصه همه مسوولیت دارند و بی تردید اگر مردم باور کنند که در جنگ هستیم – که البته باور دارند – و همه مسوولین و قوا در کنار هم و دست به دست هم بدهیم، بدون تردید پیروز و موفق خواهیم شد و امروز به فضل الهی همه قوای سه گانه، نیروهای مسلح و تمام ارکان کشور یکصدا هستند.

نکته مهم این است که مردم نه تنها باید این یک صدایی مدنظر رئیس‌جمهوری را در حرف و بیان، بلکه در عمل مسئولان و دست‌اندرکاران سه قوه و همه نهادهای سیاسی و امنیتی هم مشاهده کنند.

کنش‌های سیاسی با اهداف رقابت معطوف به انتخابات و کسب قدرت سیاسی یا حتی تضعیف رقیب، نه تنها انگیزه انگیزه مقاومت از سوی مردم را خواهد کشت، بلکه زمینه اثربخشی تلاش معاندان برای فاصله‌اندازی میان مردم و حکومت را هم فراهم خواهد کرد.

چنانکه رئیس‌جمهوری تاکید کرد، فشارهای تحریمی واشنگتن، از آبشخور همان منطق آغاز جنگ ایران و عراق از سوی صدام تغذیه می‌کند؛ توهمات و محاسبات غلط علیه کشورمان که یک بار دیگر آمریکا را بر تنگ‌تر کردن دامنه تحریم‌ها ترغیب کرده است.

مردم ایران با وفاداری به حاکمیت و پایداری بی‌نظیر تاکنون این فشارها را تحمل کرده‌اند، حال نوبت دولت، ارکان نظام و مجموعه حاکمیت است که با صداقت در برابر مردم، پرهیز از رقابت مخرب برای کسب قدرت و شفافیت، زمینه تضمین و تداوم مقاومت مردمی را فراهم کنند، چرا که به گفته روحانی، باور و ایستادگی مردم، علت پیروزی دیروز و امروز ملت ایران است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.