تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۴۷

آیا همه باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند؟

آیا همه باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند؟
دریافت واکسن آنفلوآنزا برای محافظت از خود و اطرافیان در برابر این بیماری، مقابله با ابتلای همزمان به آنفلوآنزا و کرونا و همچنین کاهش فشار بر مجموعه مراقبت‌های بهداشتی که مشغول مقابله سخت با همه‌گیری کووید ۱۹ هستند، بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

اگرچه گفته می‌شود که هر فرد بالای ۶ ماه به جز موارد استثنا، باید در فصل همه‌گیری، واکسن آنفلوآنزا را دریافت کند اما این واکسیناسیون به ویژه برای افرادی که در معرض خطر عوارض جدی ناشی از آنفلوآنزا هستند، بسیار مهم‌تر است. باید به خاطر داشته باشیم که آنفلوآنزا فقط یک سرماخوردگی ساده نیست. علائمی که اغلب با آنفلوآنزا همراه می‌شوند به مراتب شدیدتر از علائم سرماخوردگی هستند. این علائم شامل تب و ارز شدید، بدن درد، گلو درد، سرفه و خستگی است.

واکسن آنفلوآنزا چگونه کار می‌کند؟

دریافت سالیانه واکسن آنفلوآنزا یک روش ایمن و موثر برای جلوگیری از ابتلا است. این واکسن باعث می‌شود بدن شما آنتی بادی‌های مختلفی ایجاد کند که به محافظت از بدن شما در برابر عفونت کمک می‌کنند. به دلیل اینکه ویروس آنفلوآنزا هر سال دچار تغییر و جهش می‌شود، واکسن آن نیز نسبت به این تغییرات، به روز می‌شود. به همین علت، صرف تزریق یکباره واکسن نمی‌تواند شما را در برابر ویروس‌های جهش یافته حفاظت کند علاوه بر این که این واکسن تاثیر چندماهه در بدن شما دارد. فصل همه‌گیری ویروس آنفلوآنزا، پاییز و زمستان است. بنابراین شما باید در اوایل پاییز، پیش از شروع فصل آنفلوآنزا، واکسینه شوید.

چه کسانی به واکسن آنفلوآنزا احتیاج دارند؟

اگرچه همه می‌توانند از واکسن آنفلوآنزا بهره‌مند شوند، اما دریافت آن برای افراد گروه‌های خاص بسیار مهم است. ابتلا به آنفلوآنزا، شما را در معرض خطر عفونت‌های ثانویه و عوارض جدی قرار می‌دهد، به خصوص اگر در یک گروه پرخطر قرار دارید. در شرایط فعلی، علاوه بر اینکه ابتلا به آنفلوآنزا می‌تواند خطر ابتلا به کرونا را چند برابر کند و میزان مرگ و میر را بالا ببرد، ابتلا به این بیماری عوارض احتمالی دیگری نیز دارد که مهم‌ترین آن ابتلا به ذات‌الریه، برونشیت، عفونت‌های سینوسی و عفونت گوش است.

افرادی که در اولویت دریافت واکسن آنفلوآنزا قرار دارند عبارتند از:

– افراد با سن ۶۵ سال یا بیشتر

– کسانی که در خانه سالمندان یا مراکز درمانی تحت مراقبت زندگی می‌کنند

– افراد دارای بیماری مزمن مانند دیابت، آسم، بیماری قلبی یا اچ آی وی

– کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند

– کارمندان مراقبت‌های بهداشتی

– زنان باردار

– زنان شیرده

زنان باردار فارغ از اینکه در چه مرحله‌ای از بارداری قرار دارند، باید واکسینه شوند. تغییرات در قلب، ریه‌ها و سیستم ایمنی بدن، علائم آنفلوآنزا را برای مادر و جنین در حال رشد خطرناک‌تر می‌کند. نگرانی دیگر این است که ابتلا به آنفلوآنزا خطر زایمان زودرس را افزایش می‌دهد. تزریق واکسن آنفلوآنزا به مادر و نوزاد متولد شده حتی در بعد از تولد کمک می‌کند.

در خصوص زنان شیرده نیز، دریافت واکسن آنفلوآنزا به محافظت از مادر و همچنین کودک می‌پردازد. این امر احتمال ابتلای کودک به آنفلوآنزا را از طریق انتقال آنتی‌بادی‌های بدن مادر به کودک کاهش می‌دهد.

 چه کسانی نباید واکسن آنفلوآنزا بزنند؟

اگر می‌خواهید واکسن آنفلوآنزا بزنید اما احساس بیماری دارید، از پزشک خود مشورت بگیرد. در صورتی که بیماری شما یک سرماخوردگی خفیف است، احتمالا تزریق واکسن آسیبی به شما نخواهد زد اما اگر تب دارید، حتما باید صبر کنید. در این بین اما برخی واجد شرایط تزریق واکسن نیستند، از جمله:

– نوزادان زیر ۶ ماه

– افرادی که در گذشته نسبت به واکسن آنفلوآنزا واکنش شدیدی داشته‌اند

– افرادی که سابقه سندرم گیلن باره دارند، این نوعی اختلال است که باعث ضعف و فلجی می‌شود

از پزشک خود بپرسید که آیا واکسن آنفلوآنزا گزینه مطمئنی برای شما است. اگر این‌گونه نیست، با پزشک خود در مورد روش‌های جایگزین جلوگیری از آنفلوآنزا صحبت کنید.

عوارض جانبی واکسن آنفلوآنزا چیست؟

به طور کلی، واکسن آنفلوآنزا بسیار بی‌خطر است. عوارض جانبی آن معمولاً خفیف هستند و به صورت عادی بروز می‌کنند. تجربه واکنش شدید به واکسن به تعداد نادری محدود می‌شود. ممکن است در نقطه‌ای که واکسن آنفلوآنزا را تزریق می‌کنند، احساس درد کنید که این درد ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن شما به واکسن است. این واکنش به بدن شما اجازه می‌دهد آنتی بادی‌های محافظ برای مقابله با ویروس واقعی آنفلوآنزا در بدن شما تولید شود. با این حال، احتمال دارد که پس از تزریق این عوارض را تجربه کنید:

– تب

– دردهای عضلانی

– سردرد

– حالت تهوع

– غش و ضعف

تعداد کمی از مردم واکنش‌های شدیدتری را تجربه می‌کنند. البته واکنش‌های آلرژیک تهدیدکننده زندگی در برابر واکسن آنفلوآنزا نادر است. با این حال اگر مطمئن نیستید که واکسن آنفلوآنزا برای شما بی‌خطر است یا خیر، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می‌توانند شما را در این امر یاری کنند. آنها همچنین می‌توانند نکات دیگری را برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های مسری ارائه دهند.

منبع: cdc , scientific american , health line

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.