تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۸:۵۹

رییس دانشگاه علوم پزشکی:

موارد ابتلا و بستری کرونا در ایلام روند افزایشی دارد

موارد ابتلا و بستری کرونا در ایلام روند افزایشی دارد
ایلام - رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: کرونا در این استان روند افزایش کم‌سابقه‌ای به لحاظ ابتلا، بستری و فوتی دارد که سبب نگرانی بیش از پیش شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دکتر محمد کریمیان با هشدار به مردم در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی، افزود: روند بستری و فوت ناشی از کرونا در استان در هفته اول مهر ماه به صورت نگران کننده ای رو به افزایش است.

وی اظهار داشت: با افزایش این روند به طور قطع شاهد روزهای بسیار سخت و نفس‌گیر برای استان به لحاظ میزان ابتلا، بستری و فوتی خواهیم بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: نباید اجازه دهیم روزهای سخت کرونایی استان در آینده‌ای نزدیک رقم بخورد و اگر برای جان خودمان، عزیزان و اطرافیانمان ارزش قائل هستیم، همه بیشتر از گذشته اصول پیشگیرانه، پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم.

دکتر کریمیان یادآور شد: تنها راهی که می‌توان از طریق آن بر بیماری غلبه و از ابتلای به آن جلوگیری کرد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اصول پیشگیرانه است.

وی به شیوع آنفلوآنزا اشاره کرد و اظهار داشت: آنفلوانزا یک بیماری تنفسی حاد واگیردار با منشاء ویروسی است که به طور عمده از طریق هوا، توسط سرفه و عطسه فرد بیمار منتقل می شوند و این بیماری در تمام طول سال رخ می دهد اما معمولا بیشترین زمان فعالیت آن در ماه های سرد سال و اوج آن در زمستان است.

دکتر کریمیان افزود: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و جهت تامین و حفظ سلامت آحاد جامعه از ابتلا به آنفلوآنزای فصلی بخصوص گروه‌های پر خطر و آسیب پذیر و ضمن تاکید بر اهمیت رعایت موازین بهداشت فردی (شستشوی مرتب دست ها) و بهداشت تنفسی (استفاده از ماسک) که تاثیر بسزایی در کاهش ابتلا و انتقال بیماری آنفلوانزای فصلی، به موازات کرونا دارد، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ایلام پیگیر دریافت سهمیه واکسن آنفلوانزای فصلی جهت گروه های واجد شرایط تعیین شده است.

وی یادآور شد: واکسیناسیون آنفلوانزای فصلی برای واجدان شرایط و اولویت های اعلام شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کارکنان شاغل در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی، درمانی استان، کارکنان شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت، خانم های باردار، بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی ( مبتلایان به بدخیمی، گیرندگان پیوند اعضا، بیماران دیالیزی، مبتلایان به تالاسمی ماژور، هموفیلی و آنمی سیکل سل) و سالمندان هستند.

کریمیان یادآور شد: داشتن پرونده الکترونیک سلامت در نزدیکترین پایگاه سلامت محل سکونت یا خانه بهداشت روستای محل سکونت جهت تزریق واکسن ضروری است و با توجه به اینکه سهمیه واکسن آنفلوانزا بصورت تدریجی و مرحله بندی شده به استان تخصیص خواهد یافت لذا توزیع و تزریق واکسن آنفلوانزا مطابق اولویت های اعلام شده خواهد بود.

وی تصریح کرد: در صورت مازاد بر مصرف بودن، فروش آزاد در داروخانه ها بر اساس اولویت ها و فرایندهای تعریف شده خواهد بود و با توجه به شیوع کرونا و برای به حداقل رساندن احتمال خطر ابتلا در اثر تجمع و ازدحام، کارکنان ارائه دهنده خدمات ( مراقب سلامت، بهورز) با تماس تلفنی و تعیین وقت قبلی از شهروندان واجد شرایط دعوت خواهند کرد تا با در دست داشتن کارت ملی به پایگاه سلامت و خانه بهداشت جهت تزریق واکسن مراجعه کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گقت: بر اساس دستورالعمل های ابلاغی تزریق واکسن به سایر گروه های سنی غیر از واجدان شرایط اعلام شده توصیه نشده است، بنابراین از مردم درخواست می‌شود ضمن توجه و دقت به اولویت های اعلام شده و حمایت از افراد در معرض خطر از مراجعه حضوری به واحدهای ارائه خدمت اجتناب کنند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.