تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲

رییس سازمان جنگل‌ها:

پروانه‌های چرا به طرح مرتع‌داری تبدیل می‌شوند

پروانه‌های چرا به طرح مرتع‌داری تبدیل می‌شوند
ایلام - رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه مرتع‌داری در کشور بیشتر برای تولید دام است، گفت: بر اساس برنامه زمانبدی ۲ ساله مقرر شده است همه پروانه‌های چرا به طرح مرتع‌داری تبدیل شوند.

مسعود منصور روز سه‌شنبه در آیین افتتاح ۳۲ طرح آبخیزداری استان ایلام اظهار داشت: رویکرد سازمان در طرح‌های مرتع‌داری تغییر کرده است و در رویکرد جدید، مرتع‌داری دامی به مرتع‌داری تطبیقی تغییر می‌یابد.

وی تاکید کرد: در طرح تطبیقی، هر منطقه اقتصادی از مرتع به گونه گیاهی، گونه‌های درختی و متناسب با شرایط اقلیمی آن ناحیه اختصاص می‌یابد و هدف اصلی از اجرای این طرح این است که مراتع، معیشت مرتع‌دار را بدون تکیه بر تولید دام تامین کند.

رییس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری گفت: برای عملیات جنگل‌کاری اقتصادی در سطح ۳۰ هزار هکتار در کشور هدف‌گذاری شده است و برنامه داریم به استان‌هایی که قابلیت اقلیمی بهتری برای اجرای این طرح دارند بطور خاص‌ توجه شود.

وی افزود: طرح کاشت ۵۰ هزار هکتار گیاهان دارویی به عنوان یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در جلسه‌ای با حضور معاون اول رییس‌جمهوری نهایی شد و به تصویب رسید.

منصور یادآورشد: در سال جدید با توجه به توقف تولید و نیز نیاز کشور به صنایع چوبی، ۳۰ هزار هکتار توسعه زراعت صنایع چوبی پیش‌بینی شده است که در فصل کاشت عملیات آن آغاز می‌شود.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: همه نهالستان‌ها و پارک‌های جنگلی که از رونق افتاده بودند با اختصاص ردیف سنواتی تا پایان سال صاحب طرح و مجری خواهند شد.

منصور با بیان اینکه مراتع بعنوان نیاز اصلی و یکی از پتانسیل‌های اساسی کشور محسوب می‌شود، افزود ۸۰ میلیون هکتار مرتع در کشور وجود دارد که تنها ۳۰ میلیون هکتار در قالب طرح مرتع‌داری قرار گرفته و ۲۰ میلیون هکتار نیز موجودی پیدا کرده است.

استان ایلام در بحث تولید نهال و گیاهان دارویی از استان‌های شاخص کشور است و منابع طبیعی با حمایت و همکاری مجموعه استانداری و دیگر دستگاه‌های مرتبط عملکرد بسیار خوبی داشته است.

استاندار ایلام نیز در این آیین با بیان اینکه مازاد دام باعث نابودی مراتع، جنگل‌ها و طبیعت نشده است، افزود: اگر به مناطقی از طبیعت خسارتی وارد می‌شود این خسارت به دلیل دخالت عوامل انسانی است.

قاسم سلیمانی‌دشتکی افزود: استان ایلام از استان‌هایی است که بخش جنوبی آن به‌ویژه در شهرستان‌های دهلران و مهران بیشتر بیابانی است که در چند سال اخیر وزارت نیرو اقدامات ارزشمندی در بحث بیابان‌زدایی منابع طبیعی، طرح احیا و سامانه گرمسیری در این استان اتخاذ کرده است.

وی با بیان اینکه در چند سال حدود ۱۱۰ هزار هکتار از زمین‌های استان تحت پوشش کشت آبی قرار گرفته است، افزود: در استان ایلام طرح گرمسیری ۵۰ هزار هکتار، ۳۰ هزار هکتار طرح‌های احیا و بیش از ۳۰ هزار نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی یا به بهره برداری رسیده یا در دست اجراست.

به گزارش ایرنا، رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری صبح امروز به منظور بهره‌برداری از ۳۲ طرح آبخیزداری وارد ایلام شد.

دیدار با امام جمعه ایلام، استاندار و بازدید از چند پروژه در شهر ایلام و شهرستان‌های ایوان و مهران از دیگر برنامه های رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.