تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸

پیامدهای ابتلای ترامپ به کرونا چیست؟

پیامدهای ابتلای ترامپ به کرونا چیست؟
نیویورک-  ابتلای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و همسرش به ویروس کرونا سوالات و ابهاماتی را درباره روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از جمله مناظره ها برانگیخته و این درحالی است که حدود یک ماه دیگر تا برگزاری این انتخابات باقی مانده است.

ترامپ در حالی به این ویروس مرگبار مبتلا شده که رقبای او در اردوگاه دموکرات ها و حتی برخی حامیان دو آتشه او رئیس جمهوری آمریکا را در ناتوانی این کشور که تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به کرونا در آمریکا درگذشته‌اند و در مجموع بیش از هفت میلیون نفر هم در این کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند، مقصر می دانند.

اگر چه کاخ سفید اعلام کرده که وضعیت ترامپ و همسرش چندان وخیم نیست و ترامپ از راه دور اوضاع کشور را و با استفاده از تلفن کنترل می کند اما جمهوری خواهان نمی توانند این نگرانی را که وضعیت ترامپ در انتخابات تضعیف و جایگاه دموکرات ها تقویت خواهد شد، کتمان کنند.

البته همه در انتظار هستند تا نتیجه آزمایش کرونای جوبایدن و همسرش اعلام شود که درصورت مثبت بودن، گزینه های جدیدی مطرح و شرایط تغییر خواهد کرد.

ترامپ در جریان اولین مناظره با جو بایدن ماسک زدن او را مسخره کرد و گفت: من مثل بایدن ماسک نمی‌زنم. هر وقت او را می‌بینی ماسک زده اس. مثلا دویست متر با شما فاصله دارد اما باز هم بزرگترین ماسک ممکن را می‌زند.

اگر وضعیت ترامپ بدتر شود؟

حال اگر ترامپ در بیمارستان بستری و ناتوان از اداره امور آمریکا شود، می‌تواند اصلاحیه ۲۵ قانون اساسی ایالات متحده را استناد کند و قدرت را به طور موقت به مایک پنس معاون رئیس جمهوری منتقل کند و پس از بهبودی بار دیگر قدرت را به دست گیرد.

این اتفاق چند بار از زمان لازم الاجرا شدن اصلاحیه در سال ۱۹۶۷ رخ داده است. رئیس جمهوری رونالد ریگان در سال ۱۹۸۵ طی یک عمل پزشکی به مدت ۸ ساعت از آن استفاده کرد و جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۷ هم ۲ بار قدرت را به معاون رئیس جمهوری خود به مدت تقریبا ۲ ساعت تحویل داد.

چنانچه یک رئیس جمهوری آمریکا جان خود را به هر دلیلی از دست دهد، معاون رئیس جمهوری سوگند یاد می کند تا رئیس جمهوری باشد.

حال اگرمایک پنس به دلیل بیماری احتمالی و یا هر دلیل دیگری نتواند وظایف رییس ‌جمهوری را انجام دهد، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان از حزب مخالف دموکرات، سرپرست ریاست جمهوری خواهد شد.

شامگاه پنج‌شنبه خبر ابتلای یکی از مشاوران نزدیک ترامپ در صدر خبرهای آمریکا قرار گرفت و اندکی بعد، ترامپ در یک یادداشت توئیتری با تایید این خبر از آغاز فرایند قرنطینه خود و همسرش خبر داد.

وی در این یادداشت اعلام کرد منتظر نتیجه آزمایش خود و همسرش استد و چند ساعت بعد، یعنی بامداد جمعه در توئیتی دیگر از نتیجه مثبت آزمایش خود و همسرش به کرونا خبر داد و قرنطینه خود را اعلام کرد.

درحالی پنج‌شنبه شب خبر ابتلای هوپ هیکس مشاور عالی ترامپ منتشر شد که مشخص نیست وی از چه زمانی گرفتار این بیماری بوده است و تا چهارشنبه شب هم با ترامپ در ارتباط نزدیک بوده است.

علاوه بر هیکس، خانم رونا مک‌دانیل رئیس کمیته ملی جمهوریخواهان هم کرونا مثبت شده است.

اگرچه هیکس در هواپیما به هنگام بازگشت از مینه سوتا قرنطینه شد اما ترامپ همچنان به فعالیت انتخاباتی خود ادامه داد، به نیوجرسی رفت، در نشست جمع‌آوری کمک‌های انتخاباتی شرکت کرد، با ده‌ها نفر به شکل خصوصی نشست داشت و سپس به زمین گلف خود رفت.

این عملکرد ترامپ در قبال کرونا تازگی ندارد و او همواره کوشیده است تا این بیماری را بسیار خفیف و ناچیز قلمداد کند اما پس از آنکه اقتصاد آمریکا را فلج کرد و کشور را به تعطیلی کشاند، ترامپ باز هم به جای مبارزه جدی و همه جانبه در همکاری واقعی با ایالت‌های مختلف، در وهله نخست، هجمه ها علیه چین را آغاز کرد و سپس دموکرات‌ها را متهم کرد که نمی‌گذارند کشور بازگشایی شود و به فعالیت اقتصادی بپردازد.

از این رو، تشخیص کرونای دونالد ترامپ، هفته‌های پایانی مبارزات ریاست جمهوری ایالات متحده را به طرز چشمگیری تغییر داده است و ترامپ اکنون نه تنها با یک چالش بهداشتی بی‌سابقه بلکه با هرج و مرج تدارکاتی و اداری در یک ماه قبل از روز انتخابات روبرو است.

بیماری ترامپ باعث شد کاخ سفید روز جمعه همه برنامه‌های سیاسی را لغو کند و انتظار می‌رود سفرهای مبارزاتی و جمع‌آوری کمک‌های مالی برنامه‌ریزی شده برای روزهای آینده به ویژه بازدید از مناطق اصلی رقابت انتخاباتی همچون ویسکانسین، پنسیلوانیا و نوادا به دلیل قرنطینه رئیس جمهوری در کاخ سفید منتفی شود.

این مساله برای ترامپ از آن جهت سنگین تمام خواهد شد که حتی در نخستین مناظره انتخاباتی هم جو بایدن رقیب دموکرات خود را به دلیل استفاده از ماسک مورد تمسخر قرار داد و مدعی شد در هیچ یک از گردهمایی‌های انتخاباتی خود که عمدتا بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود، هیچ مشکلی نداشته است.

در مقابل او بایدن را مورد تحقیر قرار داد که به خاطر اینکه نمی‌توانند چنین جمعیتی را گرد هم آورند، از برگزاری اجتماعات انتخاباتی اجتناب می‌ورزند. اما بایدن در این مناظره به ترامپ به خاطر ناتوانی در مهار کرونا حمله کرد و بیش از ۷ میلیون مبتلای شناسایی شده و بیش از ۲۰۰ هزار فوتی ناشی از آن را نتیجه نگاه غیرکارشناسی و بی برنامه ترامپ به کووید-۱۹ دانست.

ترامپ در شرایطی به قرنطینه رفته است که اگر چه فعلا دارای “علائم خفیف” است اما پیش بینی کارشناسان بر این است که با توجه به سن و وزن، وی در گروه پر خطر قرار دارد و ممکن است این علائم تشدید شوند همچنان که در بوریس جانسون ۵۵ ساله نخست وزیر انگلیس هم چنین اتفاقی افتاد.

علاوه بر آن، ترامپ تمام کارزارهای انتخاباتی را به خود متکی کرده است و حال که خود در بستر بیماری است، ضربه سنگینی به کارزار انتخاباتی وی خواهد خورد؛ هرچند که استفاده از فضای مجازی برای برخی نشست‌ها می‌تواند جایگزین حضور فیزیکی شود اما قطعا ترامپ نخواهد توانست شور سیاسی لازم را برای تحریک هواداران خود در مناطق رقابتی ایجاد کند.

ترامپ در سخنرانی‌های انتخاباتی و حتی در مناظره نشان داد که می‌خواهد با معرفی نامزد دیوان عالی و همچنین بهبود اقتصادی با روند صعودی بورس و همچنین تشدید ناآرامی‌های مدنی، توجه‌ها را از همه‌گیری کرونا و مشکلاتی که برای کشور ایجاد کرده است دور سازد تا شاید بتواند اختلاف حدود ۷ درصدی با بایدن را کاهش دهد اما ابتلای وی و همسرش، بار دیگر تمام توجهات را به این بیماری و عملکرد دولت ترامپ معطوف ساخت.

از لحظات نخست اعلام ابتلای کرونا تا کنون، واکنش‌هایی که کاربران شبکه‌های مختلف اجتماعی در آمریکا نشان داده‌اند، خود گواه آن است که ترامپ در مدت کوتاه باقی مانده به انتخابات، نگرانی سیاسی فزاینده‌ای خواهد داشت.

معاملات بورس ایالات متحده در اوایل روز جمعه حدود ۱درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر، وضعیت بایدن هنوز مشخص نیست. بایدن در شامگاه سه‌شنبه رو در روی ترامپ قرار گرفت اگرچه فاصله ۲ متر را داشت و به همدیگر نزدیک نشدند. ستاد انتخاباتی وی هم اعلام کرده است او به طور مرتب آزمایش می‌دهد و در صورت تغییر نتیجه، اطلاع رسانی خواهد شد.

این نامزد دموکرات در پیامی توئیتری اظهار امیدواری کرد ترامپ و همسرش هرچه زودتر بهبود یابند. او قرار است امروز به میشیگان سفر کند تا درباره دستور کار اقتصادی خود سخنرانی کند و سپس در یک رویداد بسیج رای دهندگان شرکت کند.

تاکنون هم اعلام نشده است که این برنامه لغو خواهد شد اما با توجه به اینکه رای‌گیری در ایالت‌های زیادی شروع شده است، فرصت خوبی برای بایدن خواهد بود تا با صراحت بیشتری علیه ترامپ سخن بگوید و از این چالش برای توسعه اختلاف خود با این نامزد جمهوریخواهان بهره گیرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.