تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰

تحقق «جهش تولید» در لوازم‌خانگی در سایه کرونا و تحریم

تحقق «جهش تولید» در لوازم‌خانگی در سایه کرونا و تحریم
تهران- آن‌طور که آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد، لوازم خانگی با تولید یک میلیون و ۵۲۳ هزار دستگاه از ابتدای امسال تا پایان مردادماه با رشد ۴۲ درصدی همراه بوده است و به نظر می‌رسد با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلات داخلی و خارجی مانند کرونا و تحریم، این بخش بتواند تا پایان سال نیز محقق‌کننده شعار جهش تولید باشد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، حسن روحانی چندی پیش با برشمردن چهار مسوولیت اصلی امروز وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: نخستین آن در بخش «جهش تولید» است که امسال همه ما مسوولیت داریم این شعار را محقق کنیم و باید امسال حرکت ما در عرصه تولید بهتر از سال‌های قبل باشد.

رییس‌جمهوری با اشاره به آمار پنج ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، اظهارداشت: با وجود شیوع بیماری کرونا، این آمار نشان‌دهنده رشد قابل ملاحظه بخش‌های صنعتی کشور از جمله فولاد، پتروشیمی، لوازم‌خانگی و خودرو است.

بررسی آمارهای رسمی منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از رشد تولید تلویزیون، ماشین لباسشویی و یخچال و فریزر در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

مطابق این آمارها، تا پایان مردادماه تولید انواع تلویزیون با ثبت رشد ۷۸.۷ درصدی در همسنجی با پارسال به ۴۸۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسید.

در این مدت ۶۷۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد. این میزان تولید در مقایسه با پنج ماهه سال گذشته رشد ۱۸.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین، در پنج ماهه امسال شرکت‌های داخلی ۳۶۸ هزار و ۴۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی تولید کردند که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۵۸ درصدی نشان می‌دهد.

آن‌طور که مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت معدن و تجارت خبر داده، طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است تا پایان امسال ۱۲ میلیون دستگاه انواع لوازم‌خانگی کوچک و بزرگ در کارخانه‌های داخلی تولید شود.

«کیوان گردان» با بیان اینکه توان تسخیر بازارهای خارجی در حوزه لوازم خانگی را داریم، خاطرنشان‌کرد: به صورت شبانه روزی درصدد رفع دغدغه تولیدکنندگان برای مواد اولیه هستیم، به‌ویژه که در شرایط کنونی جهش‌های بیش از ۵۰۰ درصدی تولید لوازم‌خانگی در صنایع کشور نیاز مبرم به تامین مواد اولیه را ضروری‌تر کرده است.

رشد تولید این محصولات و اجرای برنامه های توسعه‌ای در شرایطی اتفاق افتاده که در برخی موارد به دلیل تداوم تحریم‌ها و شیوع کرونا، مشکلاتی وجود دارد.

تولیدکنندگان به دلیل بی‌ثباتی نرخ ارز و دشواری تهیه مواد اولیه، مجبور به خرید گران‌تر مواد و تجهیزات مورد نیازشان هستند، این در حالی است که انتظار دارند در تامین برخی اقلام از جمله قطعات حساس و هایتک (High Tech) و موتور لوازم خانگی تسهیلاتی ایجاد شود.

به گفته دبیر انجمن صنفی توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی تهران، وقتی قیمت مواد اولیه هر روز تغییر می‌کند، محصول نهایی نمی‌تواند قیمت ثابتی داشته باشد.

«اکبر پازوکی» به عرضه برخی مواد و ملزومات از جمله ورق فولادی، مس، رنگ و مواد پتروشیمی در بورس انتقاد کرد که به دلیل دست به دست شدن، برخی اوقات حتی گران‌تر از واردات با دلار آزاد تمام می‌شود.

وی تاکیدکرد: وقتی کشور در معرض تحریم‌های ناجوانمردانه قرار دارد، باید تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های داخلی به سود تولیدکنندگان و در حمایت از آنان باشد.

پیشتر، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به ایرنا گفت که از حدود یک ماه و نیم پیش، تخصیص ارز برای فعالان این صنعت روان‌تر شده، امری که برای تحقق شعار «جهش تولید» یکی از نیازهای بدیهی این صنعت به منظور تامین مواد اولیه، اجزا و قطعات وارداتی و حتی داخلی است.

به گزارش ایرنا، در صنعت لوازم خانگی به‌طور میانگین بین ۳۰ تا ۳۵ درصد اقلام وارداتی است و بقیه ۶۵ تا ۷۰ درصد بسته به پلتفرم واحدهای تولیدی، بومی‌سازی شده است.

در عین حال در صنعت لوازم خانگی گازسوز، داخلی‌سازی بیش از ۹۰ درصدی اتفاق افتاده است.

همچنین، پایین‌ترین میزان داخلی‌سازی مربوط به تلویزیون است که ۳۵ درصد بوده که در اکثر کشورهای تولیدکننده تلویزیون نیز به همین اندازه است، زیرا «ماژول» که بالاترین ارزش را در بین قطعات تلویزیون دارد، تنها توسط سه برند بزرگ در جهان تولید می‌شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.