تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴

توصیف‌هایی از خسرو آواز ایران

توصیف‌هایی از خسرو آواز ایران
تهران- درست از لحظه‌ای که دم و بازدم خسرو آواز ایران در بیمارستان جم تهران به نقطه انتهایی رسید، ناله‌های وداع با ایشان در یک عصر پاییزی به سوگواره اربعین حسینی پیوند خورد و لحظه‌به‌لحظه، نغمه‌های غم‌انگیز عاشقانش رو به فزونی گذاشت.

بی‌درنگ سیل پیام‌های تسلیت از سوی شخصیت‌های مختلف به التیامی برای دردهای بی‌درمان این عاشقان و همدردی با این مردم تبدیل شد و در وصف‌اش چه جمله‌ها و عبارت‌های زیبایی بر صفحه روزگار نقش بست که تنها بخشی از آن در صفحه می‌گنجد و گستره‌اش را باید به وسعت زندگی دنبال کرد.

رییس‌جمهوری در همان ساعت‌های نخست به جاودانگی‌اش اشاره داشت و در حساب توییتری خود اینگونه نوشت که استاد شجریان به عنوان چهره برجسته هنری و آفریننده ماندگارترین نواهای دلنشین ایرانی و خواننده ربنای رمضان، میراث ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت و بی‌شک ملت قدرشناس ایران نام، یاد و آثار این هنرمند محبوب را همواره در خاطره‌ها زنده نگاه خواهد داشت.

«سیدعباس صالحی» ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز استاد شجریان را ترنم ماندگار، نمای موسیقی اصیل ایرانی و از نمادهای هویت هنری این سرزمین خواند تا همچون «دکتر روحانی» مهر تاییدی بر جاودانگی‌اش بزند.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه نیز در صفحه اینستاگرام خود شعر «از صدای سخن عشق ندیدم خوش‌تر / یادگاری که در این گنبد دوار بماند» را به جمله‌های توصیفی‌اش از استاد شجریان پیوند زد و اینگونه سرود که «او در اربعین سالار شهیدان رخت انا الیه راجعون بر تن کرد، تن خاکی را به خاکیان و جان و دل را به افلاکیان سپرد و از میان ما پرکشید».

محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهوری نیز فزونی حزن غروب اربعین حسینی را یادآور شد و پس از مرور شعری از مولانا اینگونه نوشت که «امشب ملتی در این سوگ همراه مردی هستند که خوانده بود «دشوار زندگی، بی‌رزم مشترک، آسان نمی‌شود» و چه بیش از هر زمان دیگر نیازمند آن شور «اتحاد اتحاد؛ رمز پیروزی است» هستیم.

«محمود واعظی» ، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری به جایگاه رفیع استاد شجریان در سپهر هنر ایران‌ زمین اشاره کرد و بر این حقیقت صحه گذاشت که خاطره جمعی ایرانیان، مشحون از لحظه‌های فراموش‌نشدنی و گرانقدری است که با نغمه‌های دلنشین آن مرحوم رقم خورده و یاد شجریان در قلب ایرانیان ماندنی است.

«لعیا جنیدی» معاون حقوقی رییس‌جمهوری نیز شجریان را گوهر یگانه هنر آواز خواند و نوشت: بزرگانی چون او، بخش جدایی‌ناپذیر فرهنگ و هنر و هویت این سرزمین کهن و این ملت بزرگ هستند.

«علی لاریجانی» ، مشاور مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود صدای استاد شجریان را میراث اسلامی و ایرانی خواند که در دلها آرام گرفته است و به یادگار می‌ماند.

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس‌جمهوری آثار استاد شجریان را فراتر از زمان تحلیل کرد و آن را اینگونه به رشته تحریر درآورد که «نام او به یقین در آینده نیز همچنان خواهد درخشید چنانکه میراثی گرانقدر در گذشته و حال داشته است».

«محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حساب کاربری توییتر خود با نوشتن شعر «چندان که گفتم غم با طبیبان درمان نکردن مسکین حریفان» درگذشت استاد شجریان را تسلیت گفت و نوشت: مرغ سحر پرکشید خدایش بیامرزد.

«علی ربیعی» سخنگوی دولت استاد شجریان را نماد هنر و استادآواز دل خواند که از جهان خاکی رخت بربست و اینگونه ادامه داد که او به راستی مردمی بود و از آن دسته آدم‌هایی است که در ضمیر جان و دل افراد یک جامعه جا دارند.

«حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی» یادگار امام راحل نیز پیام خود را اینگونه به رشته تحریر در آورد که بی‌شک نام و آوازه ایشان فراتر از زمانه ما و در پهنه‌ای وسیع‌تر از جغرافیای ما باقی خواهد ماند.

«محمد شریتعمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز او را استاد آواز ایران و حنجره طلایی و قرآنی خواند و اینگونه ادامه داد که لحظه‌های ملکوتی افطار که با صدای گرم ربنای استاد شجریان در عمق جان ایرانیان می‌نشیند، فراموش‌شدنی نیست و نوای پرعمق و معنای مرغ سحر او تا ابد ماندگار خواهد ماند.

آن ستاره‌ی پرفروغ سپهر سرود و نوا، چنان بی‌نظیر آغاز کرد و چنان بی‌مانند پایان یافت که «نه تکرار می‌شود و نه‌ تکراری».«محسن حاجی‌میرزایی» نیز استاد شجریان را شجر پُربرگ و بار فرهنگ و هنر خواند و اینگونه نوشت که اسطوره‌ی آوا و آواز ایران آهنگ سفر ساخت؛ آن ستاره‌ی پرفروغ سپهر سرود و نوا، چنان بی‌نظیر آغاز کرد و چنان بی‌مانند پایان یافت که «نه تکرار می‌شود و نه‌ تکراری».

«مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان در خصوص درگذشت استاد مسلم موسیقی ایران نوشت: همدم لحظه‌های عرفانی افطار، همراه دقایق روحانی سحر، زمزمه‌گر نواهای پرشکوه و نغمه‌گر نغمه‌های عاشقانه بار سفر بست و به سوی خدا رفت.

«انوشیروان محسنی بندپی» استاندار تهران نیز نوشت: نغمه‌های ماندگار ایشان تسکین‌دهنده آلام بشریت است و چه زیبا عده‌ای فردوسی‌وار برای زنده نگه داشتن زبان پارسی در قامت آوا و آواز متعهدانه تلاش و زحمت فراوان کشیده‌اند.

«پیروز حناچی» به جاودانگی استاد شجریان اشاره کرد و آن را اینگونه توصیف کرد که «ایشان از میان ما رفت اما نوای دلنشین او از ربنای ماندگار تا اجرای قله‌های شعر فارسی برای همیشه در گوش جان ایران جاودانه خواهد ماند».

استاد محمدرضا شجریان که در مهر زاده و در مهر دیده از جهان فروبست، حدود هشت دهه در این عرصه خاکی زیست اما تا چندین دهه در خاطر اهل دل ماندگار خواهد بود.

او روز گذشته ۱۷ مهرماه ۱۳۹۹ در حالی آخرین دم و بازدم خود را در بیمارستان جم تهران تجربه کرد که در نخسیتن روز از مهرماه ۱۳۱۹ چشم به جهان گشوده بود و شاید در آن روزگار کمتر کسی تصور می‌کرد که تا این حد در دلها جا داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.