تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸

کاربران شبکه‌های اجتماعی از رفتن شجریان نوشتند

ایران در سوگ «خسرو آواز»

ایران در سوگ «خسرو آواز»
تهران- درگذشت «محمدرضا شجریان» با واکنش گسترده‌ای در فضای مجازی مواجه شد و بسیاری از فعالان سیاسی، هنرمندان، ورزشکاران و کاربران شبکه‌های اجتماعی این ضایعه بزرگ را به ملت ایران تسلیت گفتند.

پس از اعلام خبر درگذشت «محمدرضا شجریان» استاد بزرگ آواز ایران، فعالان سیاسی، هنرمندان، ورزشکاران و کاربران شبکه‌های اجتماعی در غم از دست رفتن «خسرو آواز ایران» نوشتند.

«حسن روحانی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در توئیتی نوشت: «استاد محمدرضا شجریان چهره برجسته هنری و آفریننده ماندگارترین نواهای دلنشین ایرانی و خواننده ربنای رمضان، میراث ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت. یقیناً ملت قدرشناس ایران، نام و یاد و آثار این هنرمند محبوب را همواره در خاطره‌ها، زنده نگاه خواهد داشت. روحش شاد و یادش گرامی».

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهوری هم چنین توئیت کرد: «درگذشت هنرمند نامی و چهره شاخص فرهنگ ایران استاد محمد رضا شجریان، ضایعه‌ای ملی است. هر ایرانی و هرکس که در دور و نزدیک این سرزمین به ادب و زبان فارسی و فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی دلبسته است حق دارد که سوگوار فقدان این چهره نام‌آور و سخت کوش باشد». «علی ربیعی» سخنگوی دولت نیز در پیامی آورد: «نماد هنر و استاد آواز دل شجریان از جهان خاکی رخت بربست. او به راستی مردمی بود و از آن دسته آدمهایی است که در ضمیر جان و دل افراد یک جامعه جای دارند. فقدان این یار دل جامعه را به تمامی فارسی‌زبانان و دوستدارانش تسلیت می‌گویم».

بسیاری از چهره‌های مشهور فرهنگی و هنری نیز به خبر درگذشت استاد شجریان واکنش نشان دادند. «کیهان کلهر» در حساب کاربری اینستاگرم خود نوشت: «جان از تن آواز رفت».

«پرویز پرستویی» بازیگر سینما و تلویزیون در پیامی در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: «خسرو آواز ایران استاد شجریان عزیز شما فقط یک خواننده بزرگ نبودید. شما یک روشنفکر فرهیخته و یک انسان والا بودید. شما بزرگ و سرکرده موسیقی ایران زمین بودید. بنده کوچکترین، به خودم می‌بالم که بارها و بارها شما را از نزدیک زیارت کردم و از سخنان و پندهای شما آموختم».

«علی دایی» بازیکن و مربی سابق تیم ملی نیز در پیامی در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: «استاد شجریان تا ابد صدایش ماندگار است او متعهدانه و شکیب و با تأمل فرهنگ ناب ایرانی را در قامت موسیقی به خارج از مرزهای ایران کشید. این واقعه دردناک را به همایون عزیز و خانواده محترم استاد و عموم مردم ایران تسلیت عرض می‌نمایم».

«رضا صادقی» خواننده هم در حساب کاربری خود نوشت: «و چه باشکوه زیستنی، شریف و بزرگ و نجیب همچون سرزمین مادری. سفر بخیر ستون تخت جمشید هنرو ادب ایران زمین».

«سالار عقیلی» خواننده نیز نوشت: «رفتی و رفتن تو آتش نهاد بر دل مرغ سحر، بزرگ مرد آواز و موسیقی و فرهنگ ایران ، یادت گرامی».

«هدیه تهرانی» بازیگر سینما نیز در پیامی آورد: «این در گذشت نیست او هرگز نمی‌رود، هرگز نمی‌میرد. او نامیراست و همیشه و حالا همینجاست».

درگذشت استاد شجریان با واکنش‌های بین‌المللی نیز مواجه شد. حساب کاربری سازمان ملل متحد در ایران، این توئیت را منتشر ساخت: «از خبر درگذشت استاد بزرگ آواز ایران محمدرضا شجریان به شدت متاثر شدیم. از طرف خانواده سازمان ملل متحد در ایران به خانواده شجریان و تمامی طرفداران ایشان در ایران و سراسر جهان تسلیت می‌گوییم. روحشان قرین آرامش».

سفارت فرانسه در ایران نیز در حساب کاربری خود ضمن تسلیت به خانواده وی و تمامی ایرانیان، توئیت کرد: «محمدرضا شجریان واپسین آوازش را خواند. نغمه های خسرو آواز ایران تا ابد در یادمان خواهد ماند». «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق هم در پیامی نوشت: «تنها صدا است که می‌ماند. با نهایت اندوه درگذشت خسرو آواز ایران زمین و اسطوره تکرار ناشدنی موسیقی را به خانواده محترم شجریان، جامعه هنری و دوستداران ایشان تسلیت عرض می‌نمایم».

بسیاری از مقامات و سفرای دیگر کشورها در ایران نیز پیام‌های تسلیتی را خطاب به خانواده استاد شجریان و ملت ایران منتشر کردند.

جایگاه استاد شجریان در موسیقی و فرهنگ ایران، محور پیام‌های بسیاری بود. کاربران ضمن ستایش هنر بی‌نظیر این استاد آواز، از جایگاه والای او در فرهنگ و هنر ایران نوشتند.

کاربری توئیت کرد: «محمدرضا شجریان خوب زندگی کرد و زمان حیاتش قدر دید. تن سالم و ذهن فعالی داشت؛ ۸۰سال عمر کرد و ۵۰سال بر قله هنر ماند. اگر بیمار نمی‌شد و باز هم می‌خواند، گنجینه موسیقی ایران را پربارتر می‌کرد. شجریان شدن و شجریان ماندن کار هر کسی نیست».

کاربر دیگری نیز ضمن اشاره به پیام «همایون شجریان» فرزند استاد شجریان نوشت: «همایون شجریان متواضعانه نوشته است که خاک پای مردم ایران به دیار معشوق پرواز کرد. خاک پای نه، شجریان تاج سر ما بود، صدای ما بود».

کاربر دیگری هم به جایگاه شجریان در میان ایرانیان اشاره کرد و آورد: «جاودانه شدن در دل یک ملت کار هر کسی نیست».

کاربری هم به شیوع ویروس کرونا در این ایام اشاره داشت و توئیت کرد: «اگر کرونا نبود، چه وداع تاریخی در تشییع پیکر استاد شجریان رقم می‌خورد».

بسیاری از کاربران نیز به «مژگان شجریان» و «همایون شجریان» فرزندان هنرمند استاد شجریان تسلیت گفتند و این دو هنرمند را یادگاران استاد شجریان برای ملت ایران خواندند.

در پی انتخاب آرامگاه فردوسی برای محل دفن پیکر استاد شجریان، مسئولان شهر مشهد بر آمادگی این شهر برای استقبال از این استاد بزرگ تاکید کردند. «محمدرضا حیدری» رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در توئیتی نوشت: «مشهد فرزندش، استاد محمدرضا شجریان را در آغوش می‌کشد و توس باری دیگر آرامگاهی ابدی برای یکی از حافظان فرهنگ، هنر و ادب این سرزمین خواهد بود».

«محمدرضا کلائی» شهردار مشهد هم توئیت کرد: «باز هم مشهد، قلب ایران میزبان ابدی نام آوری دیگر از فرزندانش خواهد بود. اینبار نغمه خوان ربنا، مردی که صدایش روحمان را صیقل می‌داد، در توس در کنار فردوسیِ نامدار، اخوان ثالث و دیگر بزرگان شعر و ادب خواهد آرمید تا او نیز در تاریخ این دیار ماندگار شود. خوش میزبانی برایش خواهیم بود».

بسیاری از کاربران افغانستانی نیز نسبت به درگذشت استاد شجریان واکنش نشان دادند. «فریبا قلی‌زاده» روزنامه‌نگار افغان در توئیتی نوشت: «آقای شجریان حضرت استاد! خیلی برای ما افغانستانی‌ها عزیز بودی». کاربری نیز نوشت که میلیون‌ها مهاجر افغان در طی چند دهه گذشته، خاطرات شیرینی از صدای طلایی شجریان دارند صدای ماندگار او در قلب بسیاری از مردم جهان جهانی ماند. کاربری دیگری هم آورد: «افغانستان سوگوار مرگ شجریان است». در پیام کاربری هم می‌خوانیم: که استاد شجریان در دل سه ملت ایران، افغانستان و تاجیکستان جاودانه خواهد ماند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.