تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین:

تحریم‌های جدید بانکی تاثیری بر مبادلات تجاری ایران ندارد

تحریم‌های جدید بانکی تاثیری بر مبادلات تجاری ایران ندارد
تهران- رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با اشاره به استفاده بازرگانان کشور از مسیرهای غیررسمی برای مبادلات تجاری، گفت: تحریم‌های جدید بانکی بر تجار تاثیر ندارد.

«مجیدرضا حریری» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با اشاره به تحریم جدید ۱۸ بانک ایرانی از سوی آمریکا، تصریح کرد: کشورمان پیش از این نیز به دلیل تحریم های پیشین و شرایط FATF، در شبکه گسترده بانکی جهان حضور نداشت، پس شرایط فعلی تکان شدیدی برای اقتصاد کشور به وجود نمی آورد.

وی افزود: در چند سال اخیر تجار ایرانی فعالیت خارج از سیستم بانکی را یافته اند و با استفاده از مسیرهای غیررسمی مبادلات تجاری از جمله شبکه صرافی ها و صندوق های اعتباری، معاملات خود را انجام می دهند و بر همین اساس تحریم‌های جدید بانکی با توجه به مشکلات موجود دیگر، تاثیری بر فعالیت بازرگانان ایرانی ندارد زیرا این گروه تاکنون نیز با دانستن شرایط بانکی، فعالیت های تجاری خود را ادامه داده اند.

حریری با اشاره به اینکه تاکنون مراودات مالی کشور با جهان از جمله اینستکس متکی بر سیستم همین بانک های تحریم شده بود، خاطرنشان کرد: پیش از این دسترسی ایران به شبکه مالی جهان بسیار محدود بود اما در حال حاضر همین روزنه های کوچک با خارج از مرزهای ایران از طریق سیستم های بانکی نیز بسته شده است.

وی با بیان اینکه مشکل اعمال تحریم های جدید، حل آن در آینده است، تاکید کرد: زمانی که رفع موانع میان دو کشور مورد توجه قرار بگیرد محدودیت های کمتر در پیشبرد مذاکرات تاثیر خواهد داشت اما افزایش تحریم های اینچنینی می تواند در آن زمان مواضع دو طرف را با چالش هایی مواجه کند.

به گفته حریری، برداشتن هر نوع محدودیت، انرژی و زمان بسیاری را نیاز دارد و رفع آن را با مشکلاتی همراه خواهد کرد زیرا کاهش هر تحریم نیازمند تبادل امتیاز میان دو کشور است.

 تاثیر روانی تحریم بیشتر از تاثیر آن بر تجارت است

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه تحریم های بانکی علیه ایران آثار روانی بر کشور تحمیل می کند، تصریح کرد: این شرایط جدید امروز بر ارز تاثیر داشته و بازار را با تغییراتی مواجه کرده است که موجبات آزار مردم را فراهم می کند.

وی افزود: تحریم های بانکی ارتباطی با بازار ندارد اما فضایی برای تنش در جامعه ایجاد می کند که اطمینان بخشی های لفظی نمی تواند به آن سر و سامان دهد.

حریری با بیان اینکه رییس جمهوری آمریکا قصد دارد در آخرین روزهای فعالیت خود موانعی را برای بعد از انتخابات این کشور ایجاد کند، تصریح کرد: دونالد ترامپ قصد دارد زمینه مشکلات را فراهم کند تا در صورتی که فرد دیگری بر مسند قدرت بنشیند مشکلات با ایران به راحتی قابل حل نباشد.

به گزارش ایرنا، پنجشنبه شب (۱۷ مهرماه) اخباری مبنی بر قرار گرفتن ۱۸ بانک ایرانی در لیست تحریم های جدید آمریکا منتشر شد تا این کشور با اعمال فشارهای بیشتر ایران را وادار به نشستن بر سر میز مذاکرات جدیدی پس از توافق برجام کند اما این در حالی است که آمریکا در ۲ سال گذشته به ویژه پس از خروج از توافق برجام، همچنان به نتیجه ای در این زمینه دست پیدا نکرده است و ایران با وجود تمام موانع ایجاد شده توانسته با سر بلندی از شرایط فشار حداکثری عبور کند و نه تنها مشکلی برای تامین کالاهای اساسی مردم و تجهیزات پزشکی نداشته باشد بلکه با افزایش تولید و توجه بیشتر به منابع داخلی، مشکلات در این زمینه را مدیریت کند.

همچنین رییس جمهوری در واکنش به اعمال تحریم های ثانویه آمریکا بر بانک های ایرانی، تلاش های این کشور برای ایجاد موانع و مشکلات جدی در نقل و انتقال ارزی برای تامین دارو و غذا را ظالمانه، تروریستی و غیرانسانی خواند و تاکید کرد که آمریکایی ها تاکنون هرکاری علیه ملت بزرگ ایران می توانستند انجام داده اند و با این نوع اقدامات ضدانسانی و حقوق بشری نمی توانند مقاومت ملت ایران را بشکنند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.