تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲

چراغ خانه عروس زاگرس روشن از سرمایه‌گذاری‌های حوزه نفت و گاز

چراغ خانه عروس زاگرس روشن از سرمایه‌گذاری‌های حوزه نفت و گاز
ایلام- استان کوچک و کوهستانی ایلام در حصار کوه‌های سر به فلک کشیده که روزگاران دور جولان توپ و تانک و بمباران‌های هوایی و زمینی دشمن بود، پس از اتمام جنگ و بعدها با سقوط رژیم بعث با از سرگیری تجارت و تردد با کشور عراق مورد توجه قرار گرفت اما آنچه بیش از هر چیز این استان را حائز اهمیت می‌کند، ذخایر ذی‌قیمت و گران‌بهای نفت و گاز است.

خورشید مهر الهی بر سرزمین آلامتو تابیده و استان ایلام را از نظر منابع خدادادی بسیار ارزشمند کرده است به گونه‌ای که منابع طبیعی بکر و زیبای آن مستعد توسعه گردشگری است و وجود مرز بین‌المللی مهران، برخورداری از اربعین با حضور میلیونی زائران، کشاورزی و دامپروری و از همه مهم‌تر معادن و منابع زیرزمینی غیرفلزی و ذخایر گران‌بهای نفت و گاز این استان را دارای پتانسیل‌های بسیار ارزنده و دارایی‌هایی آن را بسیار ارزشمند کرده است.

بر اساس اکتشافات و مطالعات انجام گرفته استان ایلام در غرب ایران دارای چهار درصد ذخایر نفت و ۱۱ درصد ذخایر گاز کشور است و طبق اعلام کارشناسان، این استان با تولید ۹۰ درصد نفت و گاز غرب کشور، قطب اصلی حوزه انرژی در غرب ایران محسوب می‌شود به همین دلیل طی سال‌های گذشته واحدهای بزرگ نفت و گاز در این استان راه‌اندازی شده است.

هم اکنون روزانه بیش از ۲۳۰ هزار بشکه نفت و سالانه ۱.۵ میلیارد مترمعکب گاز در این استان تولید می‌شود، همین ظرفیت‌ها باعث راه‌اندازی پتروشیمی دهلران و ایلام و سه پالایشگاه پتروشیمی دیگر در شهرستان‌های مهران، دره‌شهر و هلیلان شده است.

ایلام در دوران جنگ تحمیلی و سال‌های پس از آن همواره به بهانه ناامن بودن و نبود زیرساخت‌های توسعه هیچگونه سرمایه‌گذاری کلانی در ایلام صورت نگرفته و با وجود دارا بودن این ذخایر ارزشمند و میادین مشترک با کشور عراق سال‌ها از گردونه توسعه و بهره‌برداری مغفول مانده بود.

این استان با دارا بودن ذخائر ۱۴ تریلیون مترمکعبی گاز و بیش از ۱۷ میلیارد بشکه ذخائر نفتی دارای مهمترین و ارزشمندترین گنج و سرمایه‌ای بسیار گران‌بهاست که علاوه بر توجه و توسعه نیازمند اعتبار برای بهره‌برداری و اراده‌ای برای نوسازی است.

نفت یکی از مهمترین منابع ارزشمند هر کشور و منطقه‌ای در جهان محسوب می‌شود و به عنوان یک ثروت ملی و خدادادی می‌تواند ناجی مردم منطقه از فقر و بیکاری باشد.

ذخائر نفت و گاز اکنون به منبع ایجاد و راه‌اندازی شرکت‌های پتروشیمی و صنایع پایین دستی شده است و بهره‌برداری از آن‌ها مشکل اشتغال و بیکاری در این استان را برای همیشه حل می‌کند.

به گفته استاندار ایلام، ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری طی سه سال گذشته بیش از ۷۰ درصد آن متعلق به نفت و گاز و پتروشیمی است.

میدان‌های نفتی مشترک

استان ایلام علاوه بر دارا بودن میدان‌های نفت و گاز مجزا دارای میادین مشترک نفت و گاز با کشور عراق است و اکنون چند سالی است که طرح توسعه میادین نفتی آذر و چنگوله که در مرز ایلام قرار دارند از مهمترین طرح‌های در دست اقدام وزارت نفت است.

در مرحله اول بهره‌برداری ۳۶ ماهه، ۳۰ هزار بشکه و در مراحل بعدی ۶۵ هزار بشکه از میادین آذر تولید خواهد شد که در مجموع با احتساب میدان نفتی چنگوله از هر ۲ میدان ۱۳۰ هزار بشکه نفت خام تولید و از طریق خط لوله به به دهلران انتقال می‌یابد.

کل ذخائر نفتی میدان آذر ۲.۵ میلیارد بشکه و میدان نفتی چنگوله ۳.۵ میلیارد بشکه نفت بوده و برای اجرای طرح توسعه میدان‌های نفتی آذر و چنگوله ۲ میلیارد دلار اعتبار اختصاص یافته است.

میدان‌های نفتی آذر و چنگوله با ۲۲ هزار هکتار وسعت در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مهران واقع شده است.

ضرورت تربیت نیروهای بومی ماهر

بی‌گمان بهره‌برداری از این ذخایر و راه‌اندازی پالایشگاه های نفت و گاز و پتروشیمی مستلزم بکارگیری نیروهای ماهر و متخصص است که با الفبای نفت و گاز آشنا باشند.

همین مساله نیاز به راه‌اندازی دانشکده نفت و گاز ‏استان ایلام برای تربیت نیروی متخصص را ۲ چندان کرده است تا با جهت‌دهی دقیق به جوانان از همان ابتدای تحصیلات دانشگاهی آنان را به این سمت سوق دهد تا به جای فراگیری دانش در رشته‌های غیرمرتبط که بازار کار محدودی دارند و منجر به بیکاری دانش‌آموختگان می‌شود از همان ابتدای مسیر هموار رسیدن به شغل و درآمد مناسب را برای آنان ترسیم کتد.

هرچند اکنون دانشگاه ایلام دارای دانشکده نفت است و به صورت تخصصی می‌تواند نیروی ماهر در زمینه نفت و گاز تربیت کند زیرا اکنون در مرکز استان ۲ رشته فنی و مهندسی و نفت و گاز البته تا مقطع کاردانی وجود دارد اما نیاز است که تحصیلات تکمیلی به رشته‌های این دانشکده اضافه شود.

رییس دانشگاه ایلام در این باره گفت: ذخائر نفت و گاز در استان ایلام می‌تواند یک فرصت برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار باشد و گره بزرگی از مشکل بیکاران استان بگشاید به شرط آنکه نیروی متخصص و ماهر تربیت و در اولویت اشتغال صنعت نفت و گاز باشند.

محمد علی‌اکبری اظهار داشت: باید توجه داشت که این شرکت‌ها نیازمند بکارگیری نیروی متخصص و ماهر در حوزه خود هستند تا بتوانند با کارآمدی بهتری بهترین راندمان را داشته باشند و این امر مستلزم تربیت نیروی کار ماهر و تخصصی است.

وی تاکید کرد: دانشگاه ایلام دارای دانشکده کشاورزی و نفت است و به صورت تخصصی می‌تواند نیروی ماهر در زمینه نفت و گاز تربیت کند زیرا اکنون در مرکز استان ۲ رشته فنی و مهندسی و نفت و گاز وجود دارد.

پتروشیمی، ره‌آورد ذخایر نفت و گاز

ظرفیت‌های نفت و گاز باعث ساخت ۲ پتروشیمی ایلام و دهلران در استان ایلام شده است به گونه ای که اکنون پالایشگاه پتروشیمی ایلام سالانه ۱۲۰ هزار تن مواد اولیه تولید می‌کند. این در حالی است که وجود همین دارایی ارزشمند نفت و گاز مسئولان استان را بر آن داشت تا گام‌های بزرگی برای زدودن غبار محرومیت مناطق مختلف استان بردارند و کلنگ احداث مجتمع‌های پتروشیمی یکی پس از دیگری در شهرستان‌های مهران، دره‌شهر و هلیلان به زمین زده شد.

طبق اعلام مسئولان پتروشیمی ایلام، با بهره‌برداری از ۲طرح پتروشیمی ایلام و تولید اتیلن در این شرکت و ایجاد ارزش افزوده و راه‌اندازی صنایع پایین‌دست با محصولات بنزین پیرولیز، پلی‌اتیلن سنگین، پروپیلن و نفت کوره آینده صنعت در استان ایلام امیدوارکننده و درخشان است.

به گفته سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی اکنون تکاپو برای راه‌اندازی پارک پلی پروپیلن با ۹۶ واحد در شش زون با اشتغالزایی حدود پنج هزار نفر مستقیم و ۱۰ هزار نفر غیرمستقیم، ورق تاریخ محرومیت را به سوی آینده درخشان و پرنور برمی‌گرداند تا چهره فقر و بیکاری برای همیشه از این دیار رخت بربندد.

استان ایلام اکنون زمان تهدیدهایش به پایان رسیده و آنچه بیش از هر چیز دیگر مشهود است؛ فرصت مغتنمی به نام هم‌مرزی با عراق و بهره‌برداری از منابع مختلف معادن و منابع زیرزمینی به ویژه منابع غنی نفت و گاز است؛ امری که علاوه بر رونق اقتصادی و افزایش اشتغال‌زایی در استان موجب جلوگیری از مهاجرت مردم به مرکز و دیگر استان‌های کشور می‌شود.

سرمایه‌گذاری ۹۸ هزار میلیارد ریالی در حوزه نفت و گاز ایلام

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام گفت: طی ۳۰ ماه گذشته روند اجرای طرح‌های مرتبط با حوزه نفت و گاز استان سرعت قابل توجهی گرفته و افزون بر ۹۸ هزار میلیارد ریال در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری شده است.

احمد کرمی افزود: ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران نیز با اعتبار ارزی ۱۲۰ میلیون دلار عملیات اجرایی خود را آغاز کرده است و طرح لرزه‌نگاری ایوان و چرداول نیز با صرف هزینه ۶ هزار میلیارد ریال شروع شده است.

وی تکمیل عملیات نصب و راه‌اندازی واحد الفین با اعتبار ریالی ۱۴ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال و ارزی ۷۰۹ میلیون یورو را از دیگر طرح‌های مرتبط با حوزه پتروشیمی ایلام دانست که آماده بهره‌برداری است.

معاون عمرانی استاندار ایلام به طرح‌های حوزه پتروشیمی استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: طرح گوگردزدایی مجتمع پتروشیمی ایلام با اعتبار ۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال و اعتبار ارزی ۶۴ میلیون یورو آماده بهره‌برداری است.

کرمی تاکید کرد: طرح هیدروژن مجتمع پتروشیمی ایلام نیز تکمیل شده که برای اجرای این طرح بزرگ ۲۰۰ میلیارد ریال، اعتبارِ ریالی و ۲۷ میلیون یورو اعتبار ارزی صرف شده است.

پارک پلی‌پروپیلن انقلابی در تولید و اشتغال ایلام

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: ایجاد پارک پلی‌پروپیلن جهش قابل توجه و انقلابی در تولید و اشتغال این استان ایجاد می‌کند.

جهانگیر رستمزاد اظهار داشت: این طرح در شش فاز شامل قالب تزریقی، فیلم و شیت، قالب بادی، پایپ، روکش محافظ و الیاف با ۹۶ واحد طراحی شده و سرمایه اولیه آن ۱۲ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال است.

وی میزان اشتغالزایی این طرح را به طور مستقیم حدود پنج هزار نفر و غیرمستقیم حدود ۱۰ هزار نفر عنوان کرد و افزود: بر اساس پیش بینی های انجام گرفته این طرح در زمینی به وسعت ۳۵ هکتار اجرا می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به وجود مجتمع پتروشیمی ایلام که سالانه بالغ بر ۱۲۰ هزار تن مواد اولیه تولید می کند با راه اندازی این پارک، ۳۰ هزار تن از این مواد اولیه خارج از بورس تامین خواهد شد و مشکلی از نظر تامین مواد اولیه برای ایجاد این طرح بزرگ وجود ندارد.

رستمزاد در خصوص نحوه سرمایه گذاری این طرح نیز گفت: میزان سرمایه گذاری این طرح به صورت مشارکتی با همراهی هلدینگ پتروپارس و ایرانیان به صورت ۲۰ تا ۴۰ درصد خواهد بود که بخش خصوصی مابقی آن را تامین می کند.

وی افزود: نمونه این پارک تنها در یکی از استان های شمال غربی کشور به صورت یک طرح در دست اجرا وجود دارد و استان ایلام دومین استان کشور از نظر اجرای این طرح است.

وی تاکید کرد: بدون شک با اجرایی شدن این طرح بزرگ، تحول و جهش قابل توجهی در ایجاد اشتغال، رونق تولید و توسعه صادرات ایجاد خواهد شد.

پایان مرحله اول طرح لرزه‌نگاری اکتشاف نفت و گاز دانا در ایلام

استاندار ایلام گفت: مرحله اول طرح لرزه‌نگاری اکتشاف نفت و گاز دانا در منطقه بانکول و باباگیر ایوان به اتمام رسیده که این طرح زمینه‌ساز مرحله ۲ پالایشگاه گاز استان است.

قاسم سلیمانی‌دشتکی افزود: این طرح در مرحله اول بالغ بر ۴۵۰ شغل ایجاد کرده و در مرحله دوم نیز در میادین نفتی بیجار و دلاوران از سومار تا صالح‌آباد در مرحله مقدماتی ۴۰۰ نفر و در پیک کاری هم بالغ بر ۸۰۰ نفر اشتغالزایی در پی خواهد داشت.

وی به عملیات اجرایی طرح لرزه‌نگاری دانان در مناطق دهلران و آبدانان نیز اشاره کرد و گفت: در این مناطق شرکت دانان وابسته به صندوق بازنشستگی وزارت نفت با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه اکتشاف و استخراج میادین نفتی و گازی مشغول به کار است و در این طرح نیز بالغ بر ۸۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد شده است.

وی افزود: همچنین قرار است به زودی در حوزه اکتشاف نفت و گاز، یک طرح لرزه‌نگاری دیگر در مناطق مابین دره‌شهر ایلام و کوهدشت لرستان عملیات اکتشاف و بهره‌برداری از میادین نفتی و گازی را شروع کند.

واحد الفین پتروشیمی مشکل تامین قطعات ندارد

استاندار ایلام گفت: تمامی ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز واحد بزرگ صنعتی الفین پتروشیمی ایلام خریداری و نصب شده است و مشکلی از نظر تامین قطعات وجود ندارد.

سلیمانی‌دشتکی اظهار داشت: تنها یک نقص فنی جزیی در بخشی از این مجموعه وجود دارد که مربوط به مسائل داخلی واحد است و متخصصان در حال رفع آن هستند تا این مجموعه که سرمایه‌گذاری سنگینی برای آن انجام شده است هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.

بخشی از نیروهای تعدیل شده در واحد پلی‌پروپیلن مشغول می‌شوند

استاندار ایلام یادآور شد: با بهره‌برداری نهایی از واحد الفین و همچنین واحدهای هیدروژن و گوگردزدایی، بخشی از نیروها که در مراحل سازندگی مشغول بکار بودند تعدیل و نیروهای متخصص فنی باید جایگزین شوند که منجر به بیکاری تعدادی از این نیروهای کارگری می‌شود.

سلیمانی‌دشتکی تاکید کرد: رایزنی مستمری از سال گذشته با هلدینگ ایرانیان خلیج فارس برای مشارکت این شرکت بزرگ در راه‌اندازی واحد پلی‌پروپیلن (P.P) صورت گرفت که موافقت مدیران این مجموعه نیز جلب و هم اکنون بیش از ۲۰۰ نفر در مراحل ساخت آن مشغول هستند که تعدادی از نیروهای تعدیل شده واحد الفین و گوگردزدایی برای فعالیت به این واحد اضافه شده‌اند.

وی اضافه کرد: واحد p.p مشتقات بسیاری دارد که در صورت بهره‌برداری نهایی می‌تواند در ایجاد اشتغال در استان تاثیر بسزایی داشته باشد.

استاندار ایلام در پاسخ به منتقدانی که عملکرد استان در زمینه راه‌اندازی واحدهای راکد و نیمه فعال را زیر سوال می‌برند، گفت: ۱۶۷ واحد تولیدی و صنعتی استان با تشکیل جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به چرخه فعالیت بازگشته‌اند که در این زمینه ایلام با اختلاف رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد.

وی افزود: راه اندازی واحد الفین در ایجاد سبد محصولات تولیدی، تهیه خوراک پتروشیمی ایلام، خودکفایی در خط اتیلن غرب کشور و از همه مهمترایجاد زمینه برای اشتغالزایی با راه اندازی صنایع پایین دستی مرتبط و به کارگیری نیروی جوان تحصیلکرده‌ی بومی، نقش مهمی خواهد داشت.

درخواست استاندار ایلام برای مدیریت مستقل منابع نفت و گاز استان

استاندار ایلام گفت: به عنوان نماینده عالی دولت در استان خواهان مدیریت مستقل منابع نفت و گاز در استان ایلام هستم.

سلیمانی‌دشتکی شامگاه جمعه در نشست مشترک رییس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و مسئولان وزارت نفت خواستار ایجاد دفتر نمایندگی مستقل نفت و گاز و پتروشیمی در استان شد.

وی با قدردانی از خدمات ویژه وزارت نفت به خاطر سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی که طی این سال‌ها در استان انجام داده است، تاکید کرد: تقاضا داریم برای مدیریت بهتر این منابع عظیم، دفتر مستقل‌ نفت و گاز در استان ایلام شکل گیرد و البته این خواسته از مطالبات مهم مردم استان نیز هست.

وی یادآور شد: از ۵۰ هزار میلیارد تومانی که طی سه سال گذشته در استان سرمایه‌گذاری شده است بیش از ۷۰ درصد آن متعلق به طرح‌ها و پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی است که به سامان رساندن این سرمایه‌گذاری‌ها، ضرورت ایجاد دفتر نمایندگی نفت و گاز در استان را دو چندان کرده است.

استان ایلام با ۵۸۰ هزار نفر جمعیت در غرب کشور واقع است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.