تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸

حقوقدان بین‌الملل:

رفع تحریم‌های تسلیحاتی اتفاقی مهم در روابط ایران و جامعه بین‌المللی است

رفع تحریم‌های تسلیحاتی اتفاقی مهم در روابط ایران و جامعه بین‌المللی است
تهران - حقوقدان بین‌الملل، رفع تحریم‌های تسلیحاتی را پیروزی برای ملت ایران قلمداد کرد و گفت:‌ رفع این تحریم‌ها، اتفاق مهمی در روابط جمهوری اسلامی ایران و جامعه بین‌المللی است.

محمد حبیبی مجنده روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا افزود: امروز تحریم های تسلیحاتی ایران که به موجب قطعنامه ۱۹۲۹ و برخی قطعنامه های پیشین وضع شده بود، براساس موافقت نامه برجام بعد از پنج سال لغو می شود.

وی ادامه داد: شاهد بودیم که آمریکا در ماه های گذشته با وجود تلاش‌های بسیار برای باقی ماندن تحریم های تسلیحاتی نتوانست توفیقی به دست آورد.

حبیبی مجنده اظهار داشت: از نظر حقوق‌ بین الملل از امروز در قطعنامه های شورای امنیت تحریم تسلیحاتی علیه ایران وجود ندارد و همه کشورها به لحاظ قانونی و حقوق بین الملل آزاد هستند تا با ایران مبادله سلاح داشته باشند.

این حقوقدان بین الملل گفت: هرچه فشارهای تحریم بر ایران در حوزه‌های مختلف کاسته شود باید به فال نیک بگیریم و رفع تحریم‌های تسلیحاتی بیشتر به لحاظ صادرات سلاح از ایران نسبت به واردات سلاح موثرتر است.

وی با اشاره به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت: قطعنامه تحریم‌های ایالات متحده کل داد و ستدهای تجاری ایران را تحت تاثیر قرار می دهد و نه فقط موضوع تجارت خود کالا هست بلکه معاملات مالی و بانکی را هم در برگرفته است.

حبیبی مجنده با اشاره به خروج آمریکا از برجام خاطرنشان کرد: اگر آمریکا در برجام باقی می‌ماند و می خواست از مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کند، این سازو کار حل و فصل اختلاف محدودیت هایی داشت که آمریکا ترجیح داد از برجام خارج شود زیرا نمی توانست در برجام باقی بماند و با اعمال تحریم های یکجانبه علیه برجام فعالیت کند.

وی گفت: باید دید رفع تحریم‌های تسلیحاتی با توجه به تحریم‌های آمریکا و محدودیت های پولی و بانکی ایران تا چه اندازه می تواند عملی شود ولی از این جهت که هیچ کشوری نمی تواند با استناد به قطعنامه‌های شورای امنیت از داد و ستد سلاح با ایران خودداری کند، مهم است؛ البته ایران می تواند از طریق مبادله کالا به کالا بدون نقل و انتقال پولی و مالی این تجارت را انجام دهد.

به گزارش ایرنا، ۲۷ مهر سال ۱۳۹۹ پنجمین سالگرد «روز تصویب» برجام است. از این روز، وفق قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد، دولت‌ها دیگر ملزم به اخذ مجوز موردی از شورای امنیت برای انجام مراودات مندرج در بندهای ۵ و ۶(ب) قطعنامه ۲۲۳۱ از جمله عرضه، فروش و انتقال تسلیحات و تجهیزات مربوطه به و از ایران نیستند. مضافا، محدودیت های مسافرتی برای افراد مندرج در فهرست ۲۲۳۱ لغو می گردد. باید تاکید نمود جمهوری اسلامی ایران همواره تمامی تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمالی علیه مردم ایران را بی اساس، ناعادلانه و غیرقانونی دانسته است.

در چند ماه گذشته، ایالات متحده در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ برای تحمیل تحریم تسلیحاتی جدید بر ایران تلاش کرده بود که راه به جایی نبرد چرا که شورای امنیت این اقدام خلاف قانون آمریکا را رد کرد. تلاش غیرقانونی آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌های ملغی شده‌ی شورای امنیت علیه ایران هم شکست خورد زمانی که ۱۳ عضو و سه رئیس پیاپی شورای امنیت ادعای آمریکا مبنی بر صلاحیت توسل به بند ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ را رد کردند و صلاحیت ادعایی مزبور را باطل و بی اثر دانستند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.