تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰

برنامه هفتم توسعه با واقع بینی تدوین شود

برنامه هفتم توسعه با واقع بینی تدوین شود
تهران - یک اقتصاددان در حوزه برنامه و بودجه پیرامون تدوین هفتمین برنامه توسعه کشور گفت: آنچه امروز بیش از هر موضوع دیگر باید جدی گرفته شود، واقع‌بینی در برنامه‌نویسی است و برنامه ششم توسعه ( ۱۴۰۰- ۱۳۹۶)، بسیار آرمانی و دور از دسترس بود و چنانچه تحریم‌ها و مشکلات ناشی از شیوع کرونا نبود، اهداف آن محقق نمی‌شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، بایزید مردوخی در نشست مشترک کمیسیون‌های تخصصی با مرکز پژوهش‌های اتاق ایران درباره تدوین برنامه هفتم توسعه گفت: مشارکت مردم در اجرای برنامه، حضور بخش خصوصی در تدوین و اجرای آن، توجه به ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه در کشور و درنهایت وجود نظام تدبیر برای هماهنگی و تعادل بخشی بین این سه محور باید از سوی بخش خصوصی دنبال شود.

وی، شناسایی نواقص و مشکلات برنامه‌های قبلی و یافتن راهکار برای رهایی از آنها، موضوع دیگری بود که مردوخی از آن به عنوان راه‌حلی برای تدوین برنامه‌ای بهتر یاد کرد و افزود: امروز در وهله نخست باید نظام تدبیری در کشور شکل بگیرد که موانع برنامه‌های گذشته را حل کند و در غیر این صورت هر تلاشی برای تدوین برنامه هفتم، محکوم به شکست خواهد شد.

این کارشناس امور اقتصادی در ارتباط با قانون‌مندی، اجرای دقیق مقررات در دستگاه‌های اجرایی، هماهنگی بین دستگاه‌ها و مجریان قانون، ثبات سیاسی و در آخر کنترل فساد را از جمله شاخص‌های موردنظر بانک جهانی دانست و تصریح کرد: موضوعی که با توجه به شرایط تحریمی باید مورد نظر برنامه‌ریزان باشد، کمبود منابع مالی است و در برنامه‌های قبل، درآمدهای نفتی وجود داشت، اما امروز دیگر از این منابع عظیم خبری نیست.

مردوخی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آمایش سرزمین و اثرگذاری بالای آن در تهیه برنامه‌ای دقیق و اجرایی، اشاره و تشریح کرد: آمایش سرزمین موضوع بسیار مهمی است و شاید به کمک آن بتوان امیدواری داشته باشیم که استان‌ها، منابع و ظرفیت‌های آنها نیز در اجرای برنامه توسعه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی به تازگی اعلام کرد: در برنامه پنج ساله هفتم باید تلاش کنیم که مردم‌محوری را در دستور کار خویش قرار دهیم و از ظرفیت استان‌های و مناطق در برنامه‌ریزی استفاده شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.