تاریخ انتشار : شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۸:۱۰

روزه آب و نظر کارشناسان درباره آن

روزه آب و نظر کارشناسان درباره آن
روزه آب، طبق تعریف تنها شامل آب است. در اینجا در مورد مزایای بالقوه و خطرات روزه آب برای سلامت می‌خوانیم.

در این نوع رژیم که در دنیا به نام water fasting یا روزه آب شناخته شده است، فرد می‌بایست فقط آب بنوشد یعنی نه موادغذایی بخورد و نه مایعاتی دیگر بنوشد. به طور کلی، این دسته از روزه‌ها مانند روزه میوه، روزه‌ آب و روزه آب میوه، دوره‌ی ۱ تا ۳ روزه دارند. کارشناسان درباره روزه آب می‌گویند: «روزه آب می‌تواند خطراتی داشته باشد و برای همه افراد مناسب نیست.» افراد ممکن است به دلایل کاهش وزن و دیگر دلایل تصمیم به شروع یک دوره از این رژیم بگیرند اما باید بدانیم که ممکن است این نوع رژیم نه تنها بر سلامت ما اثر مثبت نداشته باشد؛ بلکه ما را بیمار کند. برای مثال، کسانی که بیماری‌ و شرایط خاص دارند و دارو مصرف می‌کنند، نباید به فکر امتحان کردن این رژیم غذایی باشند. کسانی که قند خون، نقرس، اختلالات غذایی، مشکلات قلبی و عروقی دارند یا باردار هستند نباید روزه آب بگیرند.

خطرات روزه آب

روزه، به طور کلی، ممکن است باعث سردرد یا قند خون پایین، خستگی و علائم دیگر شود. علائم قند خون پایین ممکن است شامل عصبانیت، اضطراب، لرز و عرق کردن باشد. همچنین می‌تواند به علت عدم تعادل الکترولیت باعث غش شود. در سال ۲۰۱۸ مطالعه‌ای در این زمینه که در مرکز بهداشت ترونورث انجام شده بود، نشان داد که بیشتر افراد در این رژیم، عوارض جانبی خفیف یعنی تهوع، سردرد، بی‌ خوابی، کمر درد، سوء هاضمه و خستگی دارند. برای دو نفر هم اتفاق جدی رخ داد که در بیمارستان بستری شدند. دهه‌های پیش، روزه آب تنها برای کاهش وزن استفاده می‌شد. در آن زمان این نوع روزه‌ها خودسرانه بودند و گاهی افراد برای مدت طولانی‌تری به این اصول غذایی پایبند می‌ماندند. به همین علت چندین مورد مرگ به علت کمبود کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها رخ داد.

 روزه آب و کاهش وزن

اسکات کاهان، مدیر مرکز ملی وزن و سلامتی در واشینگتن دی سی می‌گوید: «اگر فقط آب بنوشید و غذا نخورید وزن کم خواهید کرد؛ ولی این اثر موقتی خواهد بود و به محض برگشت به رژیم غذایی طبیعی، اغلب وزن از دست رفته باز خواهد گشت.» آلن گلدهامر، بنیانگذار مرکز بهداشت ترونورث، یک مرکز در سانتا روزا کالیفرنیا، رژیمی را پیشنهاد می‌دهد که بیشتر و پایدارتر از روزه آب به کاهش وزن کمک می‌کند. او می‌گوید: «رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان و بدون نمک، روغن یا شکر، منجر به کاهش وزن با سرعت متعادل و پایدار می‌گردد. مزیت آن این است که رژیم گیاه‌خواری را می‌توانید بیشتر از روزه آب رعایت کنید.» اکثر کارشناسان بهداشتی توصیه می‌کنند که مردم از رژیم های غذایی غیر اصولی یا کاهش سریع وزن با مواردی مانند روزه‌ی آب اجتناب کنند، زیرا بعید است پایدار باشند (یعنی برای طولانی مدت به آن عمل کنیم) یا منجر به کاهش وزن سالم و بلند مدت شوند.

مزایای روزه آب

یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۶ می‌گوید که روزه آب حدود ۷۲ ساعت قبل از شیمی درمانی با محافظت از سلول های طبیعی در برابر آسیب، برای درمان سرطان کمک می‌کند. روزه، اتوفاگی را تحریک می‌کند یعنی فرآیندی که به شکستن و بازیافت بخش‌های قدیمی سلول‌ها کمک می‌کند. این روند در راستای یک عمل ضد پیری نیز کارکرد دارد./منبع: دهلثی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.