تاریخ انتشار : شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸

مادرانه ای پر از دلهره و اضطراب

مادرانه ای پر از دلهره و اضطراب
ایلام- بعد از چند سال انتظار بالاخره تمامی وجودش مملو از عشق شده و برای این نگاه مهربان خدا که شامل حالش شده بود و حالا حس مادر شدن را با تمام وجود احساس می کرد، شکرگذار بود.

تمام وجودش لبریز از شادی و خوشی بود، هنوز نگاهش به دست های دکتر بود تا نسخه را برایش بنویسد اما صحبت ها و تاکیدات مهم دکتر او را به خودش آورد و قلبش لرزید؛ خانم شما این روزها باید چندین برابر بیش از قبل مواظب خود و کوچولو باشید، جاهای شلوغ و مهمانی و رفت و آمد جز در مورد ضروری ممنوع، فاصله اجتماعی را رعایت کنید، به هیچ وجه در شلوغی قرار نگیرید، با توجه به شیوع بالای کرونا، حتما از ماسک و مواد ضد عفونی کننده استفاده کنید.

بی گمان این روزهای کرونا زده و شرایط بحرانی و حساس برخی از افراد بیش از سایرین در معرض ابتلا و آسیب از نظر بیماری کرونا قرار دارند که یکی از این گروه ها مادران باردار هستند.

مادرانی که نیاز به آرامش و محیطی سالم و امن دارند تا بتوانند در کمال آرامش موجود درون خود را بپرورانند و با پرهیز از هرگونه اضطرابی یک فرزند سالم به دنیا بیاورند اما در این شرایط نگرانی آنان دو چندان شده است.

یکی از زنان باردار کارمند گفت: در این شرایط کرونا و شرایط بحرانی مجبورم به اداره بیایم زیرا هنوز با دورکاری من موافقت نشده و امور اداری اعلام می کند چون زیرساخت فراهم نیست و نیرو کم است باید در محل کار حاضر شوی.

وی اظهار داشت: هنگام حضور در محیط اداره با توجه به مراجعه ارباب رجوع های متعدد که داریم بسیار دچار اضطراب و استرس هستم زیرا هر روز با آنها سرو کار داریم و برخی از این افراد ماسک نمی زنند.

وی افزود: تمام طول روز حضور در اداره با اضطراب و استرس طی می کنم و از نظر روحی بسیار دچار مشکل شده ام.

وی از مسوولان خواست: برای مادران باردار کارمند به ویژه در جاهایی نظیر بانک، دستگاه های خدمات رسان، بیمارستان ها و درمانگاه ها که با تعدد ارباب رجوع مواجه اند، شرایط کاری مناسبی نظیر دورکاری یا موافقت با مرخصی در نظر بگیرند.

یکی دیگر از مادران باردار گفت: مدیر دستگاه با حضور محدود من در اداره موافقت کرده است اما همان دو سه روز حضور در محیط کار با کلی استرس و اضطراب سپری می کنم.

مهین اظهار داشت: از شنیدن خبرهای متعدد ابتلای افرادی که بر اثر کرونا هر روز در بین همکارها و همسایه ها و آشناها می شونم بسیار نگران و حساس شده ام.

وی افزود: یک زن در زمان بارداری به آرامش نیاز دارد تا بتواند با حفظ آرامش یک فرزند سالم به دنیا بیاورد اما من در این شرایط این روزها بسیار دلواپس و نگران هستم و دچار وسواس فکری شده ام.

وی اضافه کرد: باید مسوولین ادارات برای زنان بادرار تدابیری اتخاذ کنند که با کاهش حضور آنان و همچنین اعمال دورکاری این روزهای پرخطر را به دور از کرونا و اضطراب و استرس طی کنند.

آیا کرونا برای زنان باردار خطرناک است

یک کارشناس مامایی در ایلام گفت: از آنجایی که کرونا یک بیماری ناشناخته است، اطلاعات بسیار کمی در باره آن وجود دارد و به طور دقیق نمی توان اثرات آن بر روی مادران باردار و جنین را عنوان کرد.

مریم صفری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اما با اطلاعات کمی که در اختیار داریم، به نظر می رسد که زنان باردار به دلیل نگرانی و استرسی که وجود دارد ممکن است دچار افزایش فشار خون و حتی زایمان زودرس شوند.

وی افزود: بیشتر خانم های باردار سالم با تست مثبت در منزل تحت نظر قرار می‌گیرند و مامای درمانگاه های بهداشتی به صورت مرتب وضعیت آنها را رصد و کنترل می کند تا در صورت وجود کوچکترین مشکلی بستری شوند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که با توجه به شرایط زنان باردار فشارهای روانی زیادی در صورت ابتلا به کرونا متحمل می شوند.

وی تاکید کرد: ما اطلاعات بسیار کمی داریم که بدانیم ویروس از مادران به نوزادان در دوران بارداری منتقل می شود یا خیر اما بدون شک زنان بارداری که به کرونا شدید مبتلا شده اند تب ِبالا در حوالی هفته ششم بارداری یا چهار هفته بعد از لقاح، ممکن است با افزایش خطر مشکلات در مغز و ستون فقرات جنین همراه باشد.

وی از همه زنان باردار خواست: در این شرایط شیوع کرونا بیش از هر زمان دیگر مواظب سلامت خود باشند و از تردد غیر ضروری در خارج از منزل خودداری کنند.

زنان باردار واکسن آنفولانزا تزریق کنند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: ۱۱ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا سهمیه استان ایلام است که در مرحله نخست چهار هزار ۲۲۵ مورد از آن تحویل استان شده است.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: در حال حاضر واکسن آنفولانزا توسط شبکه‌های بهداشت سطح استان به صورت رایگان برای مادران باردار تزریق می‌شود.

وی افزود: واکسیناسیون آنفلوانزای فصلی برای واجدین شرایط و اولویت‌های اعلام شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل کارکنان شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی، کارکنان شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت، زنان باردار، بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی (مبتلایان به بدخیمی، گیرندگان پیوند اعضا، بیماران دیالیزی، مبتلایان به تالاسمی ماژور، هموفیلی و آنمی سیکل سل)، سالمندان واجد شرایط انجام می‌شود.

دکتر کریمیان با اشاره به اینکه داشتن پرونده الکترونیک سلامت در نزدیکترین پایگاه سلامت محل سکونت یا خانه بهداشت روستای محل سکونت برای تزریق واکسن ضروری است گفت: با توجه به اینکه سهمیه واکسن آنفلوانزا به صورت تدریجی و مرحله بندی شده به استان تخصیص می یابد لذا توزیع و تزریق واکسن آنفلوانزا مطابق اولویت‌های اعلام شده خواهد بود.

مدیران حق الزام کارکنان پرخطر به حضور در ادارات را ندارند

استاندار ایلام تاکید کرد: مدیران موظفند به کارمندان پرخطر دورکاری بدهند و هیچ مدیری حق ندارد آنها را برای حضور در اداره الزام کند.

قاسم سلیمانی دشتکی در نشست ستاد کرونا استانی اظهار داشت: بر این اساس مادران باردار، مادران دارای کودک خردسال، افراد دارای بیماری زمینه ای و سالمندان باید دورکار شوند.

وی یادآور شد: مدیران برای این افراد کار مشخص تعریف کنند که در منزل انجام دهند و از آنها پاسخ مشخص بخواهند و این با غیبت و نیامدن سر کار متفاوت است.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایلام در هفته های اخیر که شیوع بیماری کرونا استان را در شرایط قرمز قرار داده است چند نفر مادر باردار در بین افراد مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده اند که این مساله زنگ خطری برای زنان باردار است تا بیشتر مراقب خود و فرزندشان باشند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.