تاریخ انتشار : شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی:

شیوع کم تحرکی در ایلام ۵۵ درصد است

شیوع کم تحرکی در ایلام ۵۵ درصد است
ایلام - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شیوع کم تحرکی در ایلام بi عنوان یکی از عوامل خطر بیماری پوکی استخوان ۵۵ درصد است.

دکتر جمیل صادقی فر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: شیوع دخانیات بعنوان یکی دیگر از عوامل خطر پوکی استخوان در ایلام هفت درصد است.

وی افزود: مصرف لبنیات نیز بعنوان یک عامل پیشگیری کننده قوی در برابر این بیماری در ایلام تنها ۱۰ درصد است.

دکتر صادقی فر گفت: استئوپروز یا پوکی استخوان یک بیماری مزمن استخوانی است که بیماری خاموش هم نامیده می شود، در این بیماری توده استخوانی کاهش پیدا کرده و بافت استخوان به تدریج تحلیل می رود.

وی یادآور شد:۸۰ درصد جمعیت زنان یائسه از تراکم استخوان مناسبی برخوردار نیستند و از هر سه زن بالای ۵۰ سال و از هر پنج مرد بالای ۵۰ سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کند.

دکتر صادقی فر تصریح کرد: در زنان بالای ۴۵ سال، تعداد روزهای بستری شدن بدلیل استئوپروز و شکستگی های ناشی از آن بیش از مجموع روزهایی است که بدلیل عوارض دیابت، حملات قلبی و سرطان پستان اتفاق می افتد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: تخمین زده می‌شود در جهان در هر سه ثانیه یک شکستگی اتفاق می‌افتد و شکستگی های ناشی از پوکی استخوان باعث افزایش ۳۰ درصدی مرگ در سال اول بعد از رخداد شکستگی هستند.

دکتر صادقی فر با بیان اینکه افزایش خطر مرگ و میر تا پنج سال بعد از شکستگی وجود خواهد داشت، گفت: به دنبال شکستگی لگن، ۴۰ درصد افراد هرگز قادر نخواهند بود بدون کمک راه بروند و حدود ۸۰ درصد افراد نمی توانند فعالیت های اولیه را مانند خرید روزانه به طور مستقل انجام دهند.

وی عواملی که فرد را برای شکستگی ناشی از پوکی استخوان مستعد می کند، شکستگی قبلی، سن بالا، سابقه فامیلی، یائسگی زودرس، مصرف سیگار و الکل، مصرف طولانی مدت داروهای کورتیکواستروئید، لاغری مفرط و بیماری های گوارشی عنوان کرد.

دکتر صادقی فر تصریح کرد: نتیجه یک مطالعه در ایران در سال ۱۳۹۰، شیوع استئوپروز را در زنان در نواحی ران و مهره های کمری معادل ۱۸.۹ درصد گزارش کرده است.

وی افزود: همچنین شیوع پوکی استخوان در زنان یائسه معادل ۳۲ درصد و شیوع شکستگی ناشی از پوکی استخوان ۵۱ درصد بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: افراد بالای ۵۰ سال باید برای اطمینان از سلامت استخوان خود به پزشک مراجعه کنند و پزشک نیز ابتدا عوامل خطر پوکی استخوان را ارزیابی می کند و با استفاده از آنها خطر شکستگی را تخمین می زند.

دکتر صادقی فر اظهار داشت: مصرف کافی کلسیم، پروتئین و ویتامین دی و فعالیت فیزیکی منظم و تقویت قدرت عضلات بخشی از اقدامات ضروری در این ارتباط محسوب می شود.

وی تاکید کرد: شهروندان می توانند جهت دریافت محتواهای آموزشی مرتبط با بیماری پوکی استخوان به اینستاگرام مرکز تحقیقات پوکی استخوان یا سایت دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت به آدرسwww.iec.behdasht.gov.ir مراجعه کنند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.