تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۷:۴۸

تکیه بر مشترکات راهکار عملی تحکیم وحدت جامعه اسلامی

تکیه بر مشترکات راهکار عملی تحکیم وحدت جامعه اسلامی
گنبدکاووس - علمای شیعه و اهل سنت استان گلستان با تبریک ولادت نبی مکرم اسلام (ص) هفته وحدت را فرصت مناسبی برای تقویت بیشتر وحدت عملی در بین پیروان دو مذهب بزرگ اسلامی با تکیه بر مشترکات دینی دانسته و بر آن تاکید کردند.

مذاهب اسلامی در کنار برخی اختلافات کلامی و فقهی به واسطه مشترکات فراوان خود مانند ایمان و اعتقاد به توحید، معاد، نبوت و رسالت پیامبر اکرم(ص)، قبله و قرآن کریم می‌توانند برای مقابله بهتر با توطئه‌ها و هجمه‌های دشمنان اسلام، دست اخوت و برادری داده و جبهه واحدی تشکیل دهند.

امام خمینی (ره) به منظور تحکیم اخوت اسلامی با تکیه بر مشترکات مسلمانان و خنثی کردن اقدامات تفرقه افکنانه دشمنان، فاصله میان ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول که مطابق روایات اهل سنت و شیعه سالروز ولادت پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد(ص) است را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کردند.

اگرچه توجه به وحدت و یکپارچگی امت اسلامی مختص هفته یا ماه خاصی نیست و در طول سال باید مورد اهتمام بزرگان و پیروان دو مذهب بزرگ اسلامی قرار بگیرد اما به اعتقاد علما و روحانیون شیعه و اهل سنت استان گلستان هفته وحدت می‌تواند به نمادی برای توجه بیشتر به موضوعات وحدت آفرین و معرفی گوشه‌هایی از اتحاد و برادری حاکم میان شیعه و اهل سنت تبدیل شود.

امام جمعه گنبدکاووس در گفت و گو با ایرنا با اشاره به تلاش دشمنان برای خدشه وارد کردن به وحدت شکل گرفته در سایه عنایت خداوند و هوشیاری و بیداری علمای شیعه و اهل سنت، گفت: امروز گسترش شاخ و برگ‌های اتحاد مذاهب اسلامی در نقاط مختلف ایران به خوبی قابل مشاهده است.

حجت الاسلام محمود ترابی پیگیری مطالبات اجتماعی در چارچوب قانون، وفاداری به نظام اسلامی و التزام عملی به آن، افزایش رفت و آمدهای دوستانه بدور از طرح مسایل اختلافی و احترام به بزرگان اقوام را از مهمترین شیوه‌های تحکیم وحدت میان شیعه و اهل سنت دانست و گفت: مردم در مطالبات اجتماعی و زندگی سیاسی خود باید حرکت در مسیر قانون را معیار اصلی قرار دهند چرا که قانون اساسی جمهوری اسلامی به همه قومیت ها و مذاهب نگاه عادلانه دارد.

وی با تاکید بر مناسب نبودن ‌فضای مجازی برای طرح موضوعات مورد اختلاف قومیت‌ها و مذاهب با توجه به احتمال سوء استفاده دشمنان، از مردم و صاحب‌نظران خواست این گونه موضوعات را در فضای دانشگاهی و نشست‌های علمی مطرح کنند تا به تعبیر مقام معظم رهبری باعث تحریک گسل‌ها و ایجاد اختلاف در جامعه نشود.

یکی از روحانیان اهل سنت استان گلستان هم با قدردانی از نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به تحکیم وحدت گفت که در عمر ۴۰ ساله انقلاب اسلامی خیلی از راهکارهای تقویت اتحاد و برادری با دعوت از بزرگان و علمای مذاهب اسلامی و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های روشنگری در جامعه تبیین شده است.

آخوند ابوبکر خوجملی، ایمان به خداوند متعال، معاد، نبوت، قبله و کلام الله مجید را از مهمترین اشتراکات شیعه و اهل سنت دانست و از امت اسلامی خواست بیش از گذشته به تقویت این مشترکات توجه کنند.

وی که امام جمعه اهل سنت نگین‌شهر از توابع شهرستان آزادشهر است، تاکید مقام معظم رهبری به احترام متقابل نسبت به مقدسات مذاهب اسلامی را از دیگر راهکارهای تحکیم وحدت اعلام کرد و افزود: علاوه بر این تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و برگزاری همایش‌های بین المللی زمینه آشنایی بیشتر علما و روحانیان فرق اسلامی با مشترکات یکدیگر و تحکیم وحدت در جهان اسلام را فراهم کرده است.

آخوند خوجملی با تاکید برضرورت پرهیز مردم از قبول موضوعات اختلافی که توسط برخی افراد ناشناس به نام شیعه و اهل سنت بیان و مطرح می‌شود، اضافه کرد: این افراد عوامل استکبار جهانی ‌هستند که تلاش دارند با تفرقه افکنی میان قومیت‌ها و مذاهب ایران اسلامی، در کشور آشوب و ناامنی ایجاد کنند.

وی، امنیت و آسایش حاکم در ایران اسلامی را مرهون اتحاد و برادری شکل گرفته در میان اقوام و مذاهب دانست و از مردم خواست با پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری همواره سد محکمی در مقابل توطئه‌ها و دسیسه‌های تفرقه افکانه دشمنان اسلام باشند.

امام جمعه اهل سنت شهر مرزی اینچه برون گنبدکاووس نیز با بیان اینکه وحدت خواسته اصلی خداوند، رسول اکرم(ص)، اهل بیت(ع) و امامان است، گفت: انقلاب اسلامی ایران با توسل به روحیه وحدت طلبی ملت ایران شکل گرفته و تقویت اخوت و برادری از مهمترین دستاوردهای آن است.

آخوند مدد هوشمند افزود: در شرایطی که دشمنان با توطئه‌های مختلف سعی در ایجاد شکاف بین ملت ایران به ویژه شیعه و سنی دارند، هفته وحدت فرصت گرانبهایی برای تحکیم و استوار ساختن اتحاد و برادری است.

رییس مرکز بزرگ اسلامی شعبه گنبدکاووس نیز وحدت اسلامی و همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان را از اولویت‌های نظام اسلامی دانست و اظهارداشت: با توجه به تنوع سیاسی، اجتماعی و فکری جامعه، برای تحکیم وحدت ملزم به تبیین ساز و کار عملی آن در جامعه هستیم.

علیرضا شابدین افزود: حضور و هم گامی در عبادات، مراسم و مناسک اجتماعی مسلمانان مانند نماز جمعه و جماعات، پرهیز از پرخاشگری، ناسزاگویی، تحمیل عقیده و تکفیر مخالفان از مهمترین راهکارهای عملی تحکیم وحدت در جامعه اسلامی است.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گلستان شعبه گنبدکاووس نیز بابیان اینکه معنای اتحاد امت اسلامی همسویی در مسائل جهان اسلام است، گفت: در تحقق وحدت میان امت اسلامی نقش نخبگان و بزرگان دینی جهان اسلام برای مقابله با تحریک‌های دشمنان غربی، عبری و عربی از جمله ایجاد پدیده شوم افراط گرایی دینی و اختلافات اقتصادی، سیاسی، اعتقادی و کلامی در کشورهای اسلامی سنگین‌تر است.

حجت‌الاسلام جلال عراقی افزود: حفظ وحدت اجتماعی منتج به همزیستی مسالمت آمیز، تقویت روحیه اخوت و برادری میان مسلمانان و پرهیز از هرگونه حساسیت و رفتار تفرقه انگیز، توجه بیشتر به مشترکات، تمسک به قرآن و پیروی از سیره نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) از جمله راهکارهای برون رفت از چالش‌های فعلی جهان اسلام و ایستادن در مقابل دشمنان است.

وی، توجه و پایبندی مسلمانان به اخلاق گرایی را از راهکارهای اصلی تحکیم وحدت در جامعه اسلامی دانست و اضافه کرد: در صورت نهاینه شدن اخلاق گرایی اعم از اسلامی و انسانی آن و نیز پرهیز از رفتارهای غیر اخلاقی در میان توده مردم و قبل از آن در میان نخبگان و اندیشمندان اسلامی، بدون تردید شاهد تقویت وحدت در جامعه اسلامی خواهیم بود.

استان گلستان باجمعیت تقریبی یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر که متشکل از اقوام و مذاهب اسلامی است، در نزد فعالان سیاسی و اجتماعی به “رنگین کمان اقوام ایران زمین” مشهور است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.