تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰

عملیات محرم دهلران صحنه رزم بی امان با سلاح ایمان

عملیات محرم دهلران صحنه رزم بی امان با سلاح ایمان
ایلام - ۲ سال از تجاوز و حمله رژیم بعث عراق به کشور ایران در شهریورماه ۵۹ می گذرد و صفحات تقویم آبان ماه سال ۶۱ را نشان می دهد و جنگ فرسایشی عراق علیه ایران کماکان ادامه دارد.

در این مدت اتفاقات تلخ و شیرینی در جبهه های نبرد ایران رخ داده است که بازپس گیری ارتفاعات میمک در همان ماه های اول شروع جنگ و فتح خرمشهر در خرداد سال ۶۱ از موارد شیرین و دلچسب بود که صدام و حامیانش را زخم خورده و مستاصل کرده است.

جبهه های جنگ طرفین در سال ۶۱ دچار سکوت و رخوت سنگین شده اند و بعد از شکست در عملیات رمضان، به عقیده فرماندهان، رزمندگان ایرانی برای ادامه جنگ و دفاع از سرزمین خود نیازمند تحرک و عملیات جدی و مهم هستند تا هم ضربه کاری و اساسی به دشمن وارد سازند و هم روحیه ررمندگان تقویت شود.

فرماندهان به شور می نشینند و با بررسی وضعیت جبهه های جنگ، با توجه به اینکه بخش عمده ای از اراضی دهلران و ارتفاعات استراتژیک در تصرف نیروهای عراقی است و عراق با نفوذ در این مناطق هم بر جبهه های خوزستان و هم جبهه های ایلام تسلط دارد بنابرین تصمیم فرماندهان جنگ بر آزادسازی شهرستان دهلران اجماع و قطعیت می یابد.

ارتش عراق با در اختیار داشتن ارتفاعات در منطقه شرهانی و زبیدات، علاوه بر محفوظ نگاه داشتن یک خط پدافندی، جاده دهلران به عین خوش را که نزدیک‌ترین معبر وصولی جبهه‌های میانی و جنوبی بود، را زیر دید و تیررس خود داشت و مواضع پدافندی ارتش عراق به گونه‌ای بود، که می‌توانست به اشغال چندین حوزه نفتی و تاسیسات مستقر در آن‌ها، در منطقه بیات ادامه دهد.

به همین دلیل و نیز با هدف تصرف ارتفاعات، سرکوب منطقه و قرار گرفتن در موضع برتر تاکتیکی، با راندن نیروهای عراقی به سوی دشت، طرح عملیات محرم در دستور کار فرماندهان ایرانی قرار گرفت.

ناقوس های عملیات جدید در منطقه جنگی دهلران به صدا در می آید و ناوگان رزمی ایران اعم از ارتش و سپاه آماده کارزاری مهم و تاثیرگذار می شوند تا دشمن زخم خورده و خشمگین از فتح خرمشهر را باری دیگر مقهور تاکتیک های نظامی و جنگی خود کنند.

یکی از اهداف اصلی عملیات محرم توسط فرماندهان ایرانی این است که تا با کسب موفقیت دیگری نظیر عملیات های بیت المقدس، ثامن الائمه و فتح المبین، جو سنگین روانی دشمن که بعد از عملیات رمضان ایجاد شد را بشکند و بار دیگر نشان دهند که هنوز ابتکار عمل جبهه ها در دست نیروهای خودی است.

اهداف انجام عملیات بزرگ محرم از پیش برای فرماندهان و اتاق فکر جنگ ایران تعیین می شود که خارج کردن شهرهای موسیان، دهلران و همچنین جاده ی دهلران – عین خوش به طول ۱۰۰ کیلومتر از زیر دید و تیررس دشمن، آزاد سازی ارتفاعات استراتژیک حمرین درجنوب دهلران از دست دشمن چرا که عراق با استقرار قوای خود در این ارتفاعات، تمام نقل و انتقالات، جاده‌ها و منطقه عین خوش را زیر دید خود داشت، آزادسازی منابع نفتی موسیان و بیش از هفتاد حلقه چاه نفتی، تامین امنیت شهرهای موسیان، دهلران، پادگان عین خوش و دهکده‌های اطراف آن، از کار انداختن ماشین جنگی دشمن در این مناطق از اهداف نظامی این عملیات بود.

با تعیین روز و ساعت و محدوده عملیات و اجماع همگان بر انجام آن، سرانجام شامگاه دهم آبان ماه سال ۱۳۶۱، رزمندگان اسلام در لشکرها و تیپ‌های کربلا، نجف اشرف، علی بن ابی طالب(ع) و امام حسین (ع) سپاه به عنوان یگان های خط شکن و پیشران آماده می‌شوند و فرماندهی این رزم بزرگ را سردار حسن باقری افشردی معروف به شهید باقری فرمانده جوان و نابغه جنگ دفاع مقدس برعهده دارد.

عملیات محرم دید دشمن به جبهه های میانی و جنوبی را از بین برد

پیشکسوت دفاع مقدس استان ایلام و فرمانده سابق سپاه امیرالمومنین(ع) در خصوص عملیات محرم گفت: این عملیات با توجه به اینکه در ماه محرم و چند روز بعد از عاشورا برگزار می شد، با نام محرم و با تاسی از رشادت های شهدای دشت کربلا و با رمز یا زینب(س) در منطقه عمومی دهلران آغاز شد.

سردار سید صادق حسینی افزود: عراق بعد از عملیات فتح المبین که با پیروزی رزمندگان ایرانی همراه بود، مناطق مرزی در تصرف خود مانند دهلران را به طور جدی حفاظت می کرد و با در دست داشتن ارتفاعات حلزونی شکل حمرین به جبهه های منطقه میانی در استان ایلام و جنوبی در استان خوزستان اشراف کامل داشت و شهر دزفول در تیررس مستقیم عراق بود.

وی یادآور شد: بنابراین حضور نیروهای عراقی در این منطقه باعث قدرت گرفتن آنها به علت تسلط داشتن به جبهه های ایران بود و برای تغیر موازنه جنگ به نفع رزمندگان ایرانی بازپس گیری منطقه عمومی دهلران اجتناب ناپذیر نشان می داد.

حسینی اظهار داشت: با شروع عملیات و پیشروی همه جانبه نیروهای مشارکت کننده در آن، ایران توانست ارتفاعات راهبردی حمرین و رودخانه میمه از دست دشمن بازپس گیری شد و دید دشمن نیز در این مناطق از بین رفت و منابع نفتی موسیان، شرهانی، حوضچه های نفتی منطقه، شهرک زبیدات از تصرف دشمن خارج شد.

برکات عملیات محرم بر ادامه جنگ تحمیلی

وی اضافه کرد: علاوه بر آزادسازی تمام حدودات مرزی شهرستان دهلران از دست دشمن، نقطه عطف این عملیات نفوذ و تصرف بخش های از خاک عراق و تثبیت حضور رزمندگان ایرانی در خاک عراق برای اولین بار در طول جنگ تحمیلی بود.

وی که در زمان عملیات محرم مسوول اطلاعات عملیات و فرمانده گروهان بود، گفت: همچنین از دیگر برکات این عملیات ایجاد و ارتقای تیپ های سپاه کشور به لشکر بود که تا پیش از این رده در سپاه جمهوری اسلامی بالاترین رسته نظامی تیپ بود که بعد از عملیات موفق محرم به لشکر ارتقا یافتند.

حسینی ادامه داد: همچنین این عملیات باعث پی ریزی و شکل گیری لشکر امیرالمومنین(ع) ایلام شد و سپاه استان ایلام شکلی منسجم و سازمان یافته پیدا کرد.

وی افزود: عملیات غرورآفرین محرم موجب شکل گیری عملیات های موفق دیگری چون والفجر مقدماتی و والفجر یک و ایجاد تحرک و پویایی در جبهه های ایران اسلامی علیه عراق شد و جنگ از آن حالت رخوت و سنگینی که بعد از عملیات رمضان بر جبهه های ایران مستولی شده بود، خارج شد.

عملیات محرم که دهم آبان ماه شروع شد بعد از گذشت یک هفته و در طی سه مرحله به اتمام رسید و فرماندهان و مسوولان اتاق فکر جنگ ایران به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یافتند و نیروهای مانوری و خط شکن سپاه و نیروی هوایی و توپخانه ارتش افتتخاری کم نظیر را در تاریخ جنگ های نظامی به دفتر افتخارات ایران اسلامی افزودند.

 موسیان عروجگاه شهیدی از وادی خبر

شهرستان مرزی دهلران معراج شهدای زیادی از ایران اسلامی بوده که برای دفاع از مام وطن خویش جان شیرین را از دست دادند و عروجی فرشته وار به آسمان داشتند.

خبرگزاری ایرنا نیز از قافله شهدای دهلران عقب نمانده و روح مطهر یکی از خبرنگاران این خبرگزاری در منطقه عمومی دهلران به آسمان نیلگون پرکشید و نام خود و خبرگزاری ایرنا را در دفتر شهدای ایران اسلامی برای آیندگان ثبت کرد.

شهید حسین فرهادی کوهپایی در تاریخ ۲۰ آبانماه ۱۳۳۱ در استان تهران متولد شد و در ۱۰ مهرماه ۱۳۵۹ و در همان روزهای آغازین جنگ تحمیلی در منطقه عملیاتی موسیان به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیکر پاک و مطهر این شهید در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) تهران به خاک سپرده شد.

وی تحصیلات خود را همزمان با خدمت در نیروی هوایی ارتش در رشته ادبیات به پایان رساند. او که به دلیل علاقه به خدمت نیروی هوایی درآمده بود بعد از مدتی به سبب روحیه ظلم ستیزی و انقلابی، به تدریج درگیر فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم پهلوی شد و مورد سوءظن ماموران امنیتی قرار گرفت و پس از چندی دستگیر و به بندرعباس تبعید شد.

شهید فرهادی کوهپائی دهم شهریور ماه ۱۳۵۹ همکاری خود را با ایرنا آغاز کرد و با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، عازم جبهه های جنگ در کردستان شد.

او با عشق و شوری وصف ناپذیر انجام وظیفه می‌کرد و پس از مدتی برای راه‌اندازی دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی به ایلام اعزام شد.

وی پس از دو ماه حضور دلاورانه و ایثارگرانه در منطقه، هنگامی که همراه هم‌رزمان خود در حال خنثی کردن تله انفجاری دشمن بود، مورد اصابت ترکش قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.

فرازهایی از وصیت نامه شهید حسین فرهادی کوهپائی:

با دلی لبریز از عشق امام و کوله باری که حاصل یک عمر تجربه و مبارزه مداوم در راه انقلاب اسلامی است به مزار شهدا آمدم تا جای خود را میان آنها باز کنم. اگر شهید شدم جز برای اسلام و تداوم انقلاب نبوده و به خانواده ام بگویید که شهادت تولد من است و باید خوشحال باشند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.