تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲

کارشناس مسائل آمریکا: 

ادعای ترامپ در محاکم قضایی رد می‌شود

ادعای ترامپ در محاکم قضایی رد می‌شود
تهران- یک تحلیلگر مسائل آمریکا با بیان اینکه ترامپ در موقعیتی نیست که بخواهد مظلوم‌نمایی کند، تاکید کرد: بعید است ادعاهای ترامپ نسبت به انتخابات در محاکم حقوقی ثابت شود اگرچه توانایی به آشوب کشیدن را دارد.

«اسفندیار خدایی» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ما، درباره علت کندی شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و آخرین وضعیت این انتخابات گفت: در حال حاضر شمارش آرای حضوری پایان یافته است. شمارش این آرا آسان‌تر بوده است چرا که شمارش این آرا الکترونیکی است و با ثبت رای، امکان نمایش آرا وجود دارد.

وی افزود: با پایان شمارش آرای حضوری، اینک نوبت شمارش آرای پستی رسیده است که با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده، تعداد زیادی از شهروندان آمریکایی به این شکل رای خود اعلام و ارسال کرده‌اند و حتی در برخی از ایالت‌ها، تعداد این آرا از آرای حضوری هم بیشتر بوده است.

کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: این آرا باید ابتدا چک شوند و به وسیله شماره ملی یا کدی که شهروندان آمریکایی دارند، بررسی شود کسانی که این آرا را ارسال کرده‌اند، آیا قبلا به صورت حضوری رای‌ خود را ثبت کرده‌اند یا خیر. اگر آنها رای نداده بودند که رای آنها شمارش می‌شود ولی در غیر این صورت، رای پستی آنها ابطال می‌شود.

حساسیت‌ها نسبت به آرای پستی بیشتر شده است

خدایی با اشاره به افزایش حساسیت‌ها نسبت به آرای پستی تصریح کرد: حساسیت‌ها نسبت به آرای پستی در این دوره، بیشتر از دوره‌های قبلی است و همین مسئله موجب نگرانی کمپین‌های انتخاباتی و همچنین فرمانداران ایالت‌ها از وقوع تقلب شده است بنابراین آنها سعی کرده‌اند با افزایش دقت، در صحت انتخابات خدشه‌ای وارد نشود.

وی علت افزایش آرای بایدن از ترامپ را شمارش آرای پستی او دانست و خاطرنشان کرد: ترامپ ویروس کرونا را از ابتدای شیوع آن تا به امروز کوچک می‌شمرد و بایدن را به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تحقیر می‌کرد. در ایام رقابت‌های انتخاباتی نیز مشاهده می‌کردید که نشست‌های انتخاباتی ترامپ حضوری، شلوغ و بدون رعایت‌های پروتکل‌های بهداشتی بود.

به گفته این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، بایدن برخلاف ترامپ، از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا، میتینگ‌ها و نشست‌های انتخاباتی خود را تعطیل و سپس محدود کرد. او نسبت به سیاست‌های ترامپ در قبال کرونا انتقاد می‌کرد و از طرفداران خود نیز خواسته بود که به شکل پستی رای دهند.

اعتراضات ترامپ در کندی شمارش آرا بی‌تاثیر نبوده است

خدایی افزود: اعتراضات ترامپ در کندی شمارش آرا بی‌تاثیر نبوده است چراکه انتقادات او و شبهه‌افکنی‌هایش موجب کاهش سرعت در شمارش شده و از طرفی لازم است شرایط امنیتی و دقت هم بیشتر از قبل شود.

وی درباره فاصله آرای بایدن و ترامپ در ایالت‌های پنسیلوانیا، نوادا، جرجیا هم ابراز داشت: ایالت پنسیلوانیا به دلیل داشتن ۲۰ رای الکترال، ایالت مهم و حساسی است. ترامپ در این ایالت، ابتدا ۵۵۰ هزار رای جلوتر از بایدن بود اما با شمارش آرای پستی – که گفته می‌شود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون رای برآورد شده‌اند -، فاصله بین ترامپ و بایدن به ۱۵ تا ۲۰ هزار رای تقلیل یافته و ترامپ فعلا جلوتر است.

این کارشناس مسائل آمریکا اضافه کرد: با توجه به اینکه هنوز شمارش آرای پستی پایان نیافته، احتمالا ایالت پنسیلوانیا به رنگ آبی درخواهد آمد و بایدن در این ایالت پیروز می شود.

احتمالا بایدن ۳۰۶ رای الکترال کسب کند

خدایی درباره ایالت جرجیا هم بیان کرد: این ایالت ۱۶ رای الکترال دارد که ساعتی قبل، این ایالت از رنگ قرمز، به رنگ آبی تغییر یافت و بایدن توانست نسبت به ترامپ پیشی بگیرد.

وی با بیان اینکه بایدن در ایالت آریزونا که همیشه به جمهوریخواهان رای می‌داده، توانسته پیروز شود، یادآور شد: نامزد دموکرات‌ها در ایالت نوادا هم نسبت به ترامپ جلوتر است. اینک با توجه به اینکه بایدن در آریزونا پیروز شده، فقط لازم است او در یکی از سه ایالت نوادا، جرجیا و پنسیلوانیا پیروز شود.

به گفته این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، به احتمال بیش از ۹۰ درصد بایدن پیروز انتخابات ریاست جمهوری است و او ۳۰۶ رای الکترال را کسب می کند در حالی که ترامپ برای پیروزی در انتخابات باید در همه ایالت‌های نوادا، جرجیا، پنسیلوانیا و کارولینای شمالی – که شمارش آرای آنها پایان نیافته – پیروز شود.

ابطال آرای پستی بعید است

خدایی تنها راه پیروزی ترامپ را ابطال آرای پستی برشمرد و عنوان کرد: در صورت ابطال آرای پستی، حتی رای خود او هم باطل می‌شود اما با این کار، رای میلیون‌ها شهروند آمریکایی هم باطل می‌شود که بعید به نظر می‌رسد این اتفاق رخ بدهد.

وی درباره طرح شکایت کمپین انتخاباتی ترامپ به دادگاه‌های ایالتی و دیوان عالی آمریکا هم گفت: فعلا طرح شکایت ترامپ در دادگاه‌های محلی و ایالتی رد شده اما ترامپ از طرح شکایت در دیوان عالی هم سخن گفته است. در دیوان عالی ۹ قاضی به شکل مادام العمر فعالیت می‌کنند مگرآنکه خودشان از ادامه کار انصراف داده و درخواست بازنشستگی کنند. در این صورت رئیس‌جمهور، قاضی را برای تصدی این مقام به مجلس سنا معرفی می‌کند.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه ترامپ در طول چهار سال ریاست جمهوری خود سه قاضی را معرفی کرده است، اظهار داشت: تعداد انتصاب‌های ترامپ در دیوان عالی آمریکا، حتی بیشتر از اوباما و جرج بوش پسر بوده است. ترکیب دیوان عالی هم به صورت، حضور ۶ قاضی محافظه‌کار در برابر سه قاضی لیبرال است. بنابراین ترامپ در دیوان عالی نفوذ دارد ولی اینگونه نیست که دیوان عالی حکمی ۱۰۰ درصد مطابق خواسته او صادر کند.

ترامپ در موقعیتی نیست که مظلوم‌نمایی کند

خدایی با بیان اینکه بعید است دیوان عالی به ابطال آرای پستی رای دهد، تصریح کرد: جمهوریخواهانی مانند میت رامنی، تعداد زیادی از سناتورهای مجلس سنا و برخی از اعضای دولت ترامپ هم معتقدند که باید آرای پستی را شمرد.

وی درباره صحبت‌های امروز ترامپ و احتمال به آشوب کشیده شدن شهرهای آمریکا هم خاطرنشان کرد: صحبت‌هایی که از سوی ترامپ مطرح شد، بسیار هیجانی، غیرمنطقی و مظلوم‌نمایی بود به این شکل که کار خوب پیش می‌رفت ولی ناگهان ایالت‌های قرمز، آبی شدند و آرای پستی باید باطل و شمارش آرا متوقف شود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: در شرایطی که ترامپ خود رئیس‌جمهور است، مجلس سنا در دست جمهوریخواهان است و ترکیب دیوان عالی هم به سود محافظه‌کاران است، او در موقعیتی نیست که حقش ضایع شده باشد و بخواهد مظلوم‌نمایی کند.

خدایی با بیان اینکه بعید است ادعاهای ترامپ در محاکم حقوقی ثابت شود اگرچه توانایی به آشوب کشیدن را دارد، ابراز داشت: ایالات متحده کشوری است که نه براساس قوم، نژاد یا مذهب بلکه براساس قانون تشکیل شده است. بنیان‌های قانونی آمریکا هم اجازه آشوب را نمی‌دهد اگرچه ممکن است اعتراضاتی مانند اعتراضات تبعیض نژادی اخیر رخ دهد و احتمالا وقت، انرژی و اعتبار دولت بعدی را مصروف خود کند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.