تاریخ انتشار : شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳

اکنون وقت رنجش و استعفا نیست

اکنون وقت رنجش و استعفا نیست
تهران- سخنان روز پنجشنبه سعید نمکی وزیر بهداشت در جلسه ستاد دانشگاهی کووید-۱۹ در اصفهان که همراه بود با انتقاد از تحقیقات در حوزه علوم پزشکی، منجر به استعفای دو مقام مهم بهداشتی شد؛ ابتدا رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر و سپس علی نوبخت‌ نایب‌ رئیس و دبیر شورای مشورتی بیماری کرونا.

به گزارش ایرناپلاس، این اتفاق یک روز مانده به آغاز اجرای طرح محدودیت‌های شدید کرونایی ضمن ایجاد نگرانی در جامعه پزشکی، البته باعث سوءاستفاده برخی جریان‌های سیاسی-رسانه‌ای و داستان سرایی‌های آنها شده است که در فرصت مناسب قابل بررسی است.

اما فارغ از محتوای مباحث انتقادی وزیر و پاسخ و کناره‌گیری دو مقام منصوب ایشان، نکاتی مهم در شرایط حساس کنونی قابل ذکر است که نگاه و توجه جدی مسئولان نظام سلامت را می‌طلبد:

۱. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آن رو که به طور مستقیم با سلامت و حیات و ممات مردم مرتبط است، همواره یکی از کلیدی‌ترین و مهمترین دستگاه‌های اجرایی کشور بوده؛ اما در شرایط کرونایی اهمیت آن دو چندان شده است.

شاید در تاریخ این وزارتخانه، هیچ روزهایی را نتوان مهمتر و سرنوشت‌سازتر از این چندماه سراغ گرفت؛ ۹ ماهی که سراسر جهان با بلای ویروس کرونا مواجه شده و ماه‌های آینده با اوج‌گیری بیماری کووید ۱۹، موضوع مرگ و زندگی هزاران نفر، همچنان مهمترین دغدغه جهان خواهد بود.

۲. کمتر از چند ساعت به اجرای مهم‌ترین و گسترده‌ترین طرح محدودیت و مدیریت کرونا در کشور، اخبار استعفا و پاسخ‌های تند متقابل مقام‌های بهداشتی کشور، نه تنها هیچ نسبتی با وظایف و رسالت مدیریت سلامت کشور ندارد، بلکه پبام‌آور ناامیدی، دغدغه و ناامنی روانی برای آحاد مردمی است که مدتهاست کرونا نفس‌شان را بریده.
پیام این انتقاد و استعفا برای پزشک و پرستاری که مسئولانه در حال جنگی تمام عیار با این ویروس مهلک هستند، فقط خستگی و نگرانی بیشتر است و بس!

۳. اتفاقات ۴۸ ساعت گذشته، از نطق انتقادی و گزنده وزیر دراصفهان تا کناره‌گیری دو مقام مهم بهداشتی، بار دیگر نشان داد همه مدیران باید مراقب گفتار و رفتار خود باشند و فراموش نکنند که وضعیت کنونی کشور از نظر اقتصاد و معیشت و همچنین بیماری و سلامت، به هیچ وجه نباید تحت‌الشعاع رفتارهای احساسی و تنش‌های بیهوده­، اضافه بر آنچه موجود است، قرار گیرد.

جامعه ما همانند دوران موفق دفاع مقدس نیازمند همفکری، همیاری و هم‌افزایی است و این موضوع بیش از هر زمان دیگری، توجه و مراقبت خاص مدیران ارشد را می‌طلبد.
چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز بارها فرموده‌اند، جدال‌های بیهوده و تقابل‌های بی‌فایده مسئولان، آنهم در منظر عموم، هیچ مشکلی از مردم حل نخواهد کرد و فقط سبب شادی دشمنان خواهد شد.

۴. بعد از فضای مسموم و خطرناکی که چندسالی بود، علیه جامعه پزشکی کشور شکل گرفت، کرونا باعث شد بار دیگر رویکرد مردم به این قشر زحمتکش و فرهیخته مثبت و سرشار از قدردانی و سپاس باشد؛ به گونه‌ای که جان‌باختگی کادر درمان در نبرد با این ویروس مهلک، به حق، «شهادت» نام گرفت.

در این شرایط، هیچکس منکر تلاش‌ها و زحمات طاقت‌فرسای مدیران ارشد این وزارتخانه نیست که با وجود شرایط سخت تحریم و کمبود بودجه، امورات بهداشت و تامین سلامت مردم را مجدانه پیگیری کردند؛ با این تفاسیر، استعفا و کناره‌گیری نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه نافی زحمات چند ماهه­ مدیرانی است که در سطوح میانی وزارت بهداشت، خاموش و بی‌ادعا، مشغول مجاهدت بودند.

در صحنه هماوردی نابرابر با ویروسی که همه ابعاد و گستره زندگی را متاثر ساخته، همه باید بمانند و با وجود اختلاف نظر و دیدگاه، یاری‌دهنده یکدیگر باشند. این حداقل انتظار مردم از مسئولان است.

۵. موضوع چالش برانگیز طب سنتی، در ظاهر یکی از موارد اختلاف و انتقاد مطرح شده میان وزیر بهداشت و معاون مستعفی ایشان است؛ فارغ از همه افراط و تفریط‌ها و زیاده‌روی‌هایی که بویژه در چندماه گذشته بیشتر شبیه به «سوء استفاده از طب سنتی» بوده، در شرایطی که هیچ دارو و واکسنی تاکنون درمان درد کرونا و پیامدهایش نبوده، استفاده از ظرفیت طب سنتی به شرطی که مخل طب رایج و علمی کنونی باشد، به دور از اشکال است.

در نظر داشته باشیم در همه جای دنیا، طب سنتی به عنوان طب مکمل و نه پزشکی اصلی، مورد قبول است و می‌توان از ظرفیت آن برای بهبود اوضاع آشفته کنونی بهره گرفت.

۶. در شرایطی که آحاد جامعه قدردان ایثار و فداکاری مدافعان نظام سلامت هستند، مسئولان ارشد بهداشتی کشور با درک شرایط ویژه و حساس کنونی، یادشان باشد که هر نوع عملکرد، نوشتار و رفتاری، در حافظه مردم و وقایع‌نگاری این روزها ثبت خواهد شد و معیار قضاوت و داوری آیندگان خواهد بود.

تاریخ سرزمین‌مان قدردان مدیران و مسئولانی است که در آزمون حساس مدارا و رواداری سربلند بودند و ضمن بالابردن آستانه تحمل و بردباری خود، درس پایداری و تاب‌آوری به مردمی دادند که دل نگران بودند؛ دل نگران خود، جامعه و آینده فرزندانشان.

آقایان وزیر و معاون! اکنون وقت این اختلاف‌ها، رنجش‌ها و دلخوری‌ها نیست؛ کادر درمان و سلامت همواره در جامعه ما و برای مردم ما پیام‌آور عشق و زندگی بوده‌اند و مصداق این شعر زیبای خواجه شیراز:
منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن
منم که دیده نیالوده‌ام به بد دیدن
وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم
که در طریقت ما کافریست رنجیدن/ایرناپلاس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.