تاریخ انتشار : شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴

رییس کمیسیون برنامه و بوجه مجلس؛

مهمترین هدف طرح اصلاح ساختار بودجه، شفافیت و حذف واسطه گری است

مهمترین هدف طرح اصلاح ساختار بودجه، شفافیت و حذف واسطه گری است
تهران- رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مهمترین هدف اصلاح ساختار بودجه را حذف واسطه گری عنوان کرد و گفت: ایجاد شناسه برای همه ملت ایران یکی از راه‌های شفافیت بودجه در مراودات است.

«حمیدرضا حاج بابایی» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ما درباره طرح اصلاح ساختار بودجه اظهار داشت: یکی از اصلی ترین اهداف در اصلاح ساختار بودجه این است که مشخص شود بودجه ای که برای نهادها و ادارات دولتی، سازمان و سایر بخش های کشور در نظر گرفته می شود، چگونه هزینه می شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: برای ایجاد شفافیت در این زمینه برای هر فرد ایرانی یک شناسه تعیین شده است به این معنا که یک کارمند، یک پیمانکار، بازاری و هر فردی که از بودجه سهمی دارد، این شناسه برای او تعریف شده و بانک مرکزی و خزانه‌داری کل حقوق او را بدون واسطه و مستقیم بر اساس آن شناسه واریز می کند.

وی یادآور شد: در صورت تصویب و تایید نهایی طرح، دیگر بودجه به صورت مستقیم به ادارات، سازمان‌ها و نهادهای مختلف پرداخت نمی شود، بلکه با توجه به تعریف شناسه برای هر فرد، حقوق او مستقیم از بانک مرکزی و خزانه‌داری کل واریز می شود. البته در این مسیر لازم است قانون به عنوان ضمانت اجرایی لحاظ شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه درباره تاثیر طرح اصلاح ساختار بودجه در زمینه بهبود فضای کسب و کار گفت: پیش از این در قانون الزامات لازم برای بهبود شرایط کسب و کار وضع شده است و امروز باید در اجرای آن بیشتر تلاش کرد. از طرفی هر چقدر ساختار بودجه شفاف تر شود، به صورت خودکار سهم هر فرد از بودجه مشخص خواهد شد.

حاجی بابایی حذف واسطه گری را از دیگر اهداف طرح اصلاح ساختار بودجه عنوان کرد و افزود: حذف واسطه ها به این معنی است که وقتی بالاترین مسوول اقتصادی در کشور تصمیمی گرفت یک رابطه دو سویه با پایین ترین بخش جامعه که از بودجه سهمی دارد، ایجاد شود و در بین این دو، همه واسطه ها حذف شود. البته اجرای چنین رویه ای در اصلاح ساختار بودجه نیاز به زمان و فرهنگ سازی اداری و سازمانی دارد.

نماینده مردم همدان در مجلس با اشاره به تاکید رهبرمعظم انقلاب در دو سال گذشته مبنی بر اصلاح ساختار بودجه عنوان کرد: سازمان برنامه و بودجه ظرفیت و قدرت اداره کشور را دارد و نمایندگان می خواهند این ظرفیت را افزایش داده و با اصلاح ساختار بودجه سبب تحول در کشور شوند.

حاج بابایی با یادآوری اینکه در طرح اصلاح ساختار بودجه رابطه دولت با نفت، پالایشگاها و پتروشیمیها شفافتر می شود، گفت: در صورت تصویب و تایید نهایی این طرح به جای اینکه نفت خام را با قیمت ۴۰ دلار به شرکت ها و کشورهای خارجی صادر کنیم، نفت را به پتروپالایشگاه ها و شرکت های دانش بنیان داخلی داده و این شرکت ها می توانند با تولید محصولات دانش بنیان ارزش آن را به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار افزایش دهند.

وی همچنین با اشاره به اقدامات دولت برای کاهش بروکراسی اداری گفت: دولت در این زمینه انصافا گام های موثری برداشته است و زیر ساختهای دولت الکترونیک را گسترش داده به طوری که شرایط ایجاد شده با گذشته قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: در طرح اصلاح ساختار بودجه شرایطی پیش بینی شده که خود استان ها تصمیمگیر باشند و برای بعضی از فرایندهای اداری نیاز به حضور در پایتخت نباشد. اما موفقیت این امر در گروه این است که زیرساخت های استانی توسعه یابد و نگاه ملی به مسائل داشته باشیم و اسیر خواسته های قومی، فرقه ای و گروهی نشویم./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.