تاریخ انتشار : جمعه ۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶

وسواس را در پاندمی کرونا چگونه مدیریت کنیم؟

وسواس را در پاندمی کرونا چگونه مدیریت کنیم؟
تهران- پاندمی کرونا در چند ماه اخیر وسواس در انجام بیش از حد نظافت و رفتارهای پاکیزگی شامل شستشو، مصرف بیش از اندازه ضدعفونی کننده‌ها و غیره را در همه ما به وجود آورده است. حال این سوال پیش می‌آید که این وسواس را چگونه می‌توانیم مهار و مدیریت کنیم.

مسعود ضابطی روانپزشک روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این خصوص توضیح داد: وجود ابهام در مورد پایان شیوع ویروس کرونا و تاکیدهای مداوم بر رعایت اصول بهداشتی، هر روز ما را در انجام امور و رفتارهایمان وسواسی تر می کند.

وی افزود: بسیاری از افراد برای غلبه بر ترس خود تلاش می‌کنند با انجام بیش از حد نظافت، رفتارهای تمیزکننده و احتیاطی همانند شستشو، مصرف بیش از اندازه ضدعفونی‌کننده ها، پرهیز از هرگونه تماس با افراد و اجبار کردن دیگران به رعایت این رفتارها، خود را آرام کنند و اضطراب خود را تسکین دهند اما این زیاده‌روی مقطعی ترس را کاهش نمی‌دهد و در صورت تداوم، نگرانی و اضطراب را بیشتر خواهد کرد.

ضابطی اظهار داشت: گذراندن بحران شیوع ویروس کرونا، نیازمند سلامت جسمی و روانی است. بدن سالم و ذهن آرام، غلبه بر این بیماری و عفونت ناشی از آن را ممکن می‌کند و در صورت ابتلا به عفونت، مقاومت بدن را برای مقابله بیشتر می کند. از سوی دیگر، استرس و تنش‌های بدنی و فکری ناشی از آن، بدن را از حالت تعادل خارج می کند.

وی با بیان اینکه وسواس شدید باعث ایجاد بی‌قراری، خشم و کاهش خواب می شود، ادامه داد: این عوارض زمینه‌ساز ضعف دستگاه ایمنی و در نتیجه آسیب‌پذیری بیشتر در برابر ابتلا به کرونا است، توجه به سلامت روان در کنار رعایت توصیه‌های بهداشتی از موارد مهم در مقابله با همه‌گیری کرونا محسوب می‌شود.

این روانپزشک ادامه داد: وسواس دربرگیرنده فکر یا اجبار رفتاری آگاهانه است که باعث افزایش اضطراب در فرد می‌شود. بررسی ها نشان می دهند حدود ۲۰ درصد از افراد به صورت جدی با شیوع کرونا درگیر وسواس شده اند و افراد وسواسی علائمی از جمله تمیز کردن زیاد وسایل را دارند.

وی تصریح کرد: ترس از آلودگی شایع‌ترین وسواس بوده و با آداب اجباری مانند شستشوی دست‌ها، تمیز کردن و انجام اقدامات متناسب برای کاهش قرار گرفتن در معرض منابع آلوده همراه است، با توجه به اینکه رعایت بهداشت فردی، شست و شوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک و دستکش و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از مهم‌ترین روش‌ها در جهت پیشگیری و جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کووید-۱۹ است، خطر ابتلا به وسواس‌ طی همه‌گیری ویروس کرونا بسیار شایع تر می شود.

ضابطی تاکید کرد: این فشار و استرسی که ویروس کووید-۱۹ ایجاد می‌کند، افرادی را که زمینه لازم برای ابتلا به وسواس دارند، دچار مشکل کرده است تا جایی که این نظافت و تمیزی به صورت افراطی انجام می شود و روند زندگی عادی آنان را مختل می‌کند.

وی توصیه کرد: افراد مبتلا به وسواس سعی کنند اخبار را از منابع معتبر پیگیری کرده و به افکار منفی خود پر و بال ندهند. آنها باید سعی کنند کارهای روزمره خود را انجام دهند و به آینده فکر نکنند و در زمان حال زندگی کنند.

به گفته این روانپزشک، باید افکار مزاحم و نشخوارهای ذهنی را متوقف کنیم و با توجه به خطر افزایش وسواس ناشی از کرونا لازم است اقدامات و مداخلات پیشگیرانه‌ای در جهت کنترل و کاهش وسواس فکری – عملی توسط روان‌شناسان و مشاوران انجام شود.

به گزارش ایرنا، بیماری کرونا (COVID-۱۹) یک بیماری عفونی است که توسط یک ویروس جدید ایجاد می‌شود. این بیماری با علائمی همچون سرفه، تب و در موارد شدیدتر مشکل تنفسی باعث بیماری تنفسی می شود.

تاکنون شمار مبتلایان به این بیماری در سراسر جهان به بیش از ۵۰ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۸۰۰ نفر و شمار قربانیان آن به بیش از یک میلیون و ۲۵۸ هزار نفر رسیده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.