تاریخ انتشار : شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸

جهانگیری:

هیچ مقام دولتی حق ندارد خارج از دستورالعمل‌ها به واکسن دسترسی پیدا کند

هیچ مقام دولتی حق ندارد خارج از دستورالعمل‌ها به واکسن دسترسی پیدا کند
تهران- معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه هیچ مقام دولتی و هیچ خانواده مقام دولتی حق ندارد خارج از دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، به واکسن دسترسی پیدا کند، گفت: اولویت‌ها را وزارت بهداشت تعیین و شفاف اعلام می‌کند و همه مردم مشابه هم به واکسن دسترسی پیدا می‌کنند.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز شنبه در سومین جشنواره ملی زن و علم در دانشگاه شهید بهشتی، گفت: متاسفانه در این کشور به سرعت وقتی یک مساله ای که مطالبه عمومی است به وجود می‌آید شروع به جوسازی می‌کنند.

معاون اول رییس جمهوری افزود: دولت مکلف است مهمترین تلاش و تمرکز خود را بر این بگذارد که دغدغه مردم را برطرف کند و به مردم اطمینان دهد. سلامت مردم امروز مساله اصلی نظام، دولت و عموم است تا از این ویروسی که همه دنیا را درنوردیده، بتوانیم هم سلامت مردم را حفاظت کنیم و هم تبعات را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا امروز در بخش‌های اقتصادی و معیشت مردم، بخش‌های اجتماعی و فرهنگی تبعات زیادی داشته است که باید به موقع به آن پرداخته شود، گفت: مقابله با این ویروس اصلی‌ترین مسئله ماست ما در همه زمینه‌ها تلاش می کنیم واکسن تولید داخل داشته باشیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه حداقل ۹۷ درصد داروی مورد نیاز مردم را در داخل کشور تولید می‌کنیم، گفت: در زمینه‌ تولید واکسن یکی از تلاش‌های دولت، مسئولین و دانشمندان ما این است که در داخل کشور تولید شود و همه ما در یک مسیر هستیم.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: طبیعی است که تا زمانی که ما به واکسن تولید داخل برسیم، حتی اگر همه مسیر موفقیت آمیز باشد ممکن است که چند ماه دیگر طول بکشد. ما اگر بتوانیم یک روز زودتر هم واکسن مورد نیاز مردم را از هر جای دنیا که واکسن معتبر و موثر تامین کنیم، یک لحظه درنگ نخواهیم کرد. مردم مطالبه دارند و دولت هم وظیفه دارد و ما منابع مورد نیاز نه تنها ۲۰ میلیون یورو، بلکه به هر میزان که شهروندان ایرانی نیاز داشته باشند، تامین می‌کنیم.

وی گفت: مردم باید احساس کنند همینطور که دولتمردان آنها مکرر می‌گویند که سلامت مردم مسئله اصلی هست، متناسب با این حرف عمل می‌کنند و متعهد هستند که دولت از همه ظرفیت‌ها استفاده خواهد کرد.

جهانگیری به جلسات متعدد برای تولید و خرید واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: تاکنون شخصاً چندین جلسه با وزرای امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کل بانک مرکزی و معاونین آنها برگزار کرده ام تا چنانچه مانعی بر سر راه تامین واکسن وجود داشته باشد، برطرف کنیم.

جهانگیری تاکید کرد: تحریم در هر زمینه‌ای که ما فکر می‌کنیم برای ما ایجاد مانع کرده است ولی به فضل الهی توان مدیریتی کشور هم طوری هست که بتواند تحریم‌ها را بی‌اثر کند. ما همه تلاشمان این است که تحریم ها را بی‌اثر کرده، ‌واکسن را وارد کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: مردم مطمئن باشند که وزارت بهداشت و درمان دستورالعمل‌های شفاف تهیه و تدوین خواهد کرد و به اطلاع افکار عمومی خواهد رساند و این گونه نیست که احدی خارج از دستورالعمل‌ها و قبل از اینکه به مردمی که در اولویت هستند، بتواند به واکسن دسترسی پیدا کند.

وی با بیان اینکه هیچ مقام دولتی و هیچ خانواده مقام دولتی حق ندارد خارج از این دستورالعمل‌ها به واکسن دسترسی پیدا کند، گفت: همه ملت ایران در معرض این ویروس قرار دارند. بنابراین اولویت‌ها را وزارت بهداشت تعیین و شفاف اعلام می‌کند و همه مردم مشابه هم به واکسن دسترسی پیدا می‌کنند. امیدواریم بتوانیم هرچه سریعتر واکسن را تامین کنیم و ان‌شاءالله این دغدغه را به حداقل برسانیم.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش گفت: بسیار خوشحال هستیم که یک دانشمند جوان ایرانی مدارج بالای علمی در سطح دنیا پیدا کرد و درخشش در حوزه ریاضی و مرز دانش را طی کرد و امروز شاهد هستیم به عنوان دانشمندی شناخته شده که در سراسر جهان وقتی که بحث علم ریاضی به وجود می آید نام خانم میرزاخانی می‌درخشد.

معاون اول رییس جمهوری گفت: خانم میرزاخانی کارهای بزرگی انجام داد، افق‌های جدیدی در علم ریاضیات در دوران کوتاه عمر خود باز کردند و جامعه جهانی هم حرمت گذاشت و روز تولد او را به عنوان روز جهانی زن و ریاضیات نام گذاری کرد و طبیعی بود که در وطن او باید بیش از دیگر کشورها ارج گذاشته شود که در واقع الگوسازی برای نخبگان کشور و جهت دهی برای مسئولین کشور شود.

وی ادامه داد: باید دنبال کشف استعدادهای بسیار زیادی که در دور و نزدیک و در روستا و شهر این کشور وجود دارد، باشیم و با پرورش این استعدادها آنها را در خدمت توسعه علم و توسعه پایدار کشور قرار دهیم.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: معمولا از قهرمانان ورزشی به شکل شایسته و خوب تقدیر می‌شود. باید از قهرمانان و نخبگان علمی و هنری کشور که کارهای ماندگار انجام می دهند به شکلی مناسب تقدیر شود چرا که این عزیزان سرمایه هایی هستند که در توسعه پایدار کشور نقش موثر و تعیین کننده دارند.

وی گفت: سرمایه های نمادین همین افرادی هستند که به تنهایی می‌توانند در توسعه پایدار کشور نقش تعیین کننده‌ای ایفا کنند و باید قدر این سرمایه‌های نمادین را بدانیم.

جهانگیری با بیان اینکه یکی از انتظارات زنان ایرانی و نیز مرحوم مریم میرزاخانی این بود که فرزندان زنان ایرانی حاصل از ازدواج با مردان خارجی بتواند تابعیت ایرانی از طریق مادر دریافت کنند، گفت: براساس یک قانون قدیمی امکان دریافت تابعیت برای فرزندانی که مادر آنها ایرانی و پدرشان خارجی بود وجود نداشت که خوشبختانه این موضوع در قانون به تصویب رسید و امروز خوشحال هستیم که بیش از ۸۲ هزار فرزند با مادر ایرانی برای دریافت تابعیت ایرانی تقاضا داده‌اند که تاکنون پرونده ۱۵ هزار نفر تکمیل شده و تعدادی شناسنامه ایرانی دریافت کرده‌اند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه از توسعه علم و فناوری به عنوان پیش نیاز و ضرورت اصلی توسعه پایدار کشور نام برد و گفت: خوشبختانه اقدامات شایسته‌ای در تولید علم و فناوری در کشور انجام شده و شرکت‌های دانش بنیان در حال تبدیل شدن به مجموعه‌های بسیار اثرگذار در کشور هستند.

وی افزود: البته همچنان در ابتدای راه هستیم اما جوانان کشور ثابت کردند که از ظرفیت بزرگی در بخش علم و فناوری برخوردارهستند و اگر شرایط و فرصت برای آنها مهیا باشد حتماً این ظرفیت‌ها به صحنه عمل خواهد آمد.

جهانگیری با بیان اینکه در دوران شیوع کرونا نسل جوان کشور نشان داد قادر است کارهایی بزرگ انجام دهد، افزود: در این میان زنان جایگاه ویژه‌ای دارند و پیام این جشنواره نیز این است که اگر زنان فرصت و شرایط مناسب پیدا کنند به خوبی می درخشند و قادر هستند تحولات بزرگی ایجاد کنند.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: امروز زنان در بسیاری از صحنه‌های مدیریتی نیز حضور دارند. حضور زنان در مناصب مدیریتی از رشد قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته برخوردار بوده که امیدوارم همه موانع پیش رو برای حضور زنان در تمامی رده های مدیریتی برطرف شود.

وی افزود: شرایط کشور شرایطی سخت و پیچیده است. از یک سو با تحریم‌های ظالمانه و از سوی دیگر با بیماری کرونا مواجه هستیم و لازم است برای عبور از این شرایط از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

جهانگیری افزود: در بخش تحریم‌ها مهمترین کار بی‌اثر کردن فشارها و تحریم‌های دشمنان است که در این زمینه جامعه علمی نقش بسیار موثری داشته است و توانسته با استفاده از ظرفیت های داخلی، نیازهای کشور را تامین کند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه با وجود محدودیت شدید منابع ارزی در کشور، با کمبود کالا مواجه نشده‌ایم، گفت: یکی از دلایل اینکه در کشور با کمبود مواجه نشده ایم این است که همه فعالان اقتصادی و علمی به صحنه آمدند و کمک کردند.

وی تصریح کرد: در شرایط دشوار پیش رو، یکی از انتظارات از جامعه علمی کشور این است که فرصت‌های جدیدی خلق کنند و از دل تحریم‌ها برای کشور فرصت بوجود آورند. لازم است در زمان مناسب صاحب نظران و دانشگاهیان به این موضوع بپردازند که در شرایط تحریم چه فرصت‌هایی برای کشور ایجاد شده است.

جهانگیری خاطر نشان کرد: در کنار ایجاد ظرفیت‌ها و فرصت‌های جدید، اقدامات زیادی نیز برای دور زدن تحریم‌ها انجام شده و اجازه نداده ایم که دشمنان به خواسته‌های خود برسند. آنها صادرات نفت را برای ما ممنوع کردند اما ما همچنان نفت می‌فروشیم و کشتیرانی ما را تحریم کردند تا کالایی جابجا نشود اما ما مشابه دوران پیش از تحریم‌ها کالا جابجا کرده و صادرات و واردات داشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه از جامعه علمی کشور انتظار داریم که افق‌های جدیدی به روی مردم باز کنند، گفت: آمریکایی‌ها سعی دارند مردم ایران را نسبت به آینده کشور مایوس کنند و آینده‌ای تیره و تار پیش روی جامعه قرار دهند که در این شرایط دانشگاهیان و جامعه علمی نقشی که می‌توانند ایفا کنند این است که به امید، اعتماد، تاب آوری، تدبیر، تحرک، تفاهم و همبستگی را که رمز عبور از شرایط دشوار است جامه عمل بپوشانند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.