تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷

راز محبوبیت حاج قاسم    * سردار احمد نوریان

راز محبوبیت حاج قاسم    * سردار احمد نوریان
تهران- حاج قاسم سلیمانی از مصادیق بارز رجال صادقی است که تا لحظه شهادت در عهد و پیمان با خدا باقی ماند.

حاج قاسم از فرماندهان مقتدر و محبوب سپاه اسلام است که بیش از چهار دهه از عمر و زندگی بابرکتش در مبارزه برای نابودی استکبار و حمایت از ملت‌های مظلوم منطقه و جهان سپری شد.

سردار سلیمانی اسوه و الگوی راستین پاسداری از دین، ارزش‌ها و کیان اسلام و نمونه یک انسان مومن، بصیر، ولائی، انقلابی، دشمن شناس، شجاع و مجاهد فی سبیل ا… بود که از قدرت سازماندهی بالایی برخورداربوده و بر قلوب انسان‌های آزاده فرماندهی می کرد. ایشان انسانی متفکر، تیزبین، هوشمند، خلاق، آینده نگر و در عین حال فردی بسیار عاطفی، مهربان، مردمی و متواضع بود.

این سرباز مخلص ولایت به عنوان مصداق بارز «رحماء بینهم و اشداء علی الکفار»، در مسائل داخلی با نگاه فراجناحی به صف بندی‌های سیاسی رایج، قائل نبود و تلاش می‌کرد به عنوان یک چهره ملی، از همه ظرفیت‌ها برای پیشبرد ماموریت‌ها و توسعه گفتمان انقلاب اسلامی استفاده کند.

رمز محبوبیت بی‌نظیر این فرمانده دوست داشتنی بین اغلب ملت‌ها و مردم اقصی نقاط جهان با مذاهب و نژادهای مختلف در طاعت و بندگی خداوند تبارک و تعالی واخلاص است که او را محبوب دل‌ها کرد. حاج قاسم با نگاه محبت آمیز به انسان‌ها می‌نگریست، افراد فارغ از رنگ، نژاد، قومیت در نزد او ارزشمند بودند. عجیب است همانطور که رزمندگان لشکر ثارالله (علیه السلام) و مردم کرمان و ایران سربلند، به ایشان عشق می‌ورزیدند، رزمندگان جبهه مقاومت نیز به او ارادت داشتند و وقتی در میان آن‌ها حاضر می‌شد به مانند فرشته نجات، به او نگاه می‌کردند. در ابعاد جهانی کمتر شخصیتی را داریم که در جای جای کره خاکی مردم آزاده جهان با شنیدن خبر شهادت و مظلومیت اش او را تحسین کرده و به عظمت وجودی او اقرار کنند.

سه ارزش در زندگی این شهید گرانقدر بسیار بارز است:

اول) خدامحوری در زندگی: تلاش اصلی ایشان در راستای عمل صالح و کسب رضایت الهی بود. ترس از خدا، امید به فضل و کرم الهی، توکل به خدا(در هر تصمیم و اقدام) در همه لحظات زندگی ایشان به وضوح مشاهده می‌شد و نتیجه آن ثبات قدم در یاری دین خدا با تمام وجود، نهراسیدن از دشمن و جلب نصرت و امداد الهی در مشکلات، تنگناها و سختی‌ها بود، شکرگزاری در خوشی‌ها و ناخوشی‌ها که حکایت از خداباوری، خدامحوری و خداناظری ایشان دارد از دیگر ویژگی‌های بارز شخصیت ایشان بود.

دوم) آخرت گرایی: یاد مرگ و قیامت بودن و آرزوی شهادت داشتن، همچنین لحظه شماری برای پیوستن به دوستان و یاران شهید همراه با یک آرامش و طمانینه قلبی به واسطه یقین این شهید والامقام به آخرت بود که همواره در اعتقاد، گفتار و رفتار ایشان مشهود بود. در صحنه‌های عملیاتی وقتی خبر شهادت رزمنده‌ای به ایشان داده می‌شد بسیار متاثر شد و به حال آنها غبطه می‌خورد.

سوم) ولایت مداری و حرکت با امام: این ویژگی در ایشان به جهت عمل به حدیث شریف «اعینونی بورع و اجتهاد و سداد» یعنی یاری کردن ائمه اطهار (علیهم السلام) با پارسایی و پاکدامنی و درستکاری، اظهار ارادت و توسل به اهل البیت(علیهم السلام) همچنین اطاعت محض از فرامین حضرت امام(قدس سره الشریف) و رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) به عنوان ولی فقیه و نایب امام زمان (عج) کاملا مشهود و عیان بود. به همین جهت نیروهای تحت امر ایشان، تمام قد در خدمت او بودند، نه اینکه از او اطاعت محض داشتند بلکه به او عشق می‌ورزیدند.

از نگاه رزمندگان، فرمانده منصوب از سوی حضرت امام دستوراتش مطاع است تا مرز شهادت، انگار امام، مستقیم به آن‌ها فرمان می‌دهد. اما مشی عملی ایشان در مبارزه و جهاد با اشقیای منطقه و استکبار جهانی، اقتداء به قیام حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، حرکت در جهت دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم بود. ایشان در صحنه های جهادی و مقابله با دشمن با شهامت و فداکاری و ایثار انجام وظیفه می‌کرد، رفتارشان به‌واسطه برخورداری از غیرت، حریت، آزادگی و گذشت حتی با دشمن جوانمردانه بود و در وفاداری و اطاعت نسبت به امام و رهبری به علمدار کربلا حضرت اباالفضل العباس(علیه السلام) اقتدا کرده و در نهایت عاشقانه جان بر سر این پیمان گذاشت.

بنده این ویژگی را از عملیات والفجر ۱ به بعد در هر جایی که توفیق حاصل می‌شد، در لشکر ۵ نصر و یا در لشکر ویژه ۲۵ کربلا که مشترکا در عملیات‌ها حضور داشتیم از این سردار عزیز و گرانقدر به یاد دارم؛ از جمله مقطع بعد از عملیات کربلای ۴ (در سال ۱۳۶۵)؛ در این نبرد به دلیل اطلاع دشمن به تعبیر شهید میثمی با عدم الفتح روبرو شدیم امادر فاصله کوتاهی با اشاره حضرت امام (ره) و ابلاغ جانشین فرمانده کل قوا، یگان‌ها به سرعت خود را آماده عملیات کردند، ظرف ۱۳ روز تیپ و لشکرهایی که در عملیات یاد شده عمدتا ضربه خورده بودند از جمله لشکر ویژه ۲۵ کربلا، نیرو و امکانات را به پشت پنج ضلعی در شلمچه انتقال داده، شناورها را کنار آب گرفتگی استتار کردیم، روز قبل از عملیات کربلای ۵ جلسه مشترکی با حضور فرماندهان عمل کننده لشکر ۲۵ کربلا و لشکر ۴۱ ثارالله (ع) تشکیل شد، حاج قاسم که فرمانده لشکر ثارالله(ع) بود طی سخنرانی آتشین و مهیجی فرمایشاتی داشت که روح جدیدی درتمام نیروهای عمل کننده دمید؛ همه هم عهد شدند برای انجام عملیات تکلیف.

مضمون صحبت‌های ایشان این بودکه ان شاءالله به حول و قوه الهی، ما در این عملیات برای اینکه قلب امام و مردم را خوشحال کنیم و به جهت جبران عدم موفقیت عملیات قبلی (کربلای ۴) باید عاشورایی بجنگیم؛ نباید به دشمن فرصت داد؛ اینها الان سرمست پیروزی خود هستند؛ سرعت عمل ما می‌تواند باعث غافلگیری دشمن شود؛ نبرد سختی پشت کانال ماهی خواهیم داشت؛ به خدا توکل کنید و به ائمه اطهار علیهم السلام توسل نمایید؛ راهی که ما انتخاب کرده‌ایم راهی است که امام حسین (علیه السلام) و یارانش رفتند. کوچکترین تردیدی در این مسیر نداریم به تعبیر حضرت امام (ره) ما مثل امام حسین (علیه السلام) در جنگ وارد شدیم و مثل آن حضرت باید به شهادت برسیم.

شهادت جانسوز و واقعیت صحنه‌های با شکوه تشییع پیکر مطهر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با جمعیتی بیش از ۱۵ میلیون نفر دلداده در شهرهای مختلف کشور تفسیر و نشانه‌ای بر فرمایش امام عظیم الشان(رضوان الله تعالی علیه) بود که «بکشید ما را، ملت ما بیدارتر می شود، منطق شما ترور است» … «ما از مرگ نمی‌ترسیم، شما هم از مرگ ما صرفه ندارید، دلیل عجز شماست که در سیاهی شب، متفکران ما را می‌کشید. با ریختن خون عزیز ما، تایید شد انقلاب و این انقلاب باید زنده بماند، این نهضت باید زنده بماند و زنده ماندنش به این خون‌ریزی‌هاست».

با شهادت حاج قاسم سلیمانی به نحوی نعمت وجود امنیت بی‌نظیر در جامعه حس شد و همه به عمق عمل صالح این فرمانده مخلص و بی‌نظیر در عمق بخشی به امنیت داخلی؛ ملی و فراملی پی بردند و یکبار دیگر حماسه جانفشانی رزمندگان اسلام و صلابت و اقتدار نظام در سطح منطقه و جهان در معرض چشم جهانیان قرار گرفت. یک بار دیگر چهره کریه و منفور استکبار و در راس مثلث شوم عبری، عربی و غربی نمایان شد و مظلومیت، حقانیت و ایستادگی امت اسلام در مقابل جبهه کفر، شرک و نفاق جهانی به نمایش گذاشته شد.

اشتباه استراتژیک آمریکای خبیث و متحدان مزدورش در به شهادت رساندن حاج قاسم عزیز که قطعا خواست و اراده الهی هم بر شهادت این مجاهد نستوه به دست ظالم‌ترین حکام حال جهان و اذنابشان بود؛ این سرباز ولایت را به اسطوره تاریخ جنبش‌های مقاومت در جهان تبدیل کرده وتا نبرد حق علیه باطل هست، الگوی ملت‌ها و حرکت‌های انقلابی و گروه های مقاومت این شهید بزرگوار خواهد بود./ایرنا

روحش شاد، راهش پر رهرو و یادش جاودان

رئیس ستاد لشگر ۵ نصر خراسان و ۲۵ کربلای مازندران در دوران دفاع مقدس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.