تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸

آخرین نفس های کرونا در مشت نبوغ ایرانی

آخرین نفس های کرونا در مشت نبوغ ایرانی
نگاه اقتصاد - فرشته قاسمیان

در زمان های نه چندان دور، دورانی که علم پزشکی به پیشرفت امروز نرسیده بود، هر کسی بیمار میشد، او را نزد طبیب حاذقی می بردند و با انواع داروهای گیاهی درمان میشد، مادر بزرگم همیشه می گفت خداوند مهربان برای هر دردی درمانی قرار داده و درمان تمام درد ها را در طبیعت قرار داده است اما علم ما به خیلی از درمانها نمی رسد.

جالب اینجاست پدر بزرگ ها و مادربزرگ های ما اطلاعات علمی عجیبی داشتند که دقت در آنها بر حیرت اکنون ما می افزاید، این نظریات آنها که سینه به سینه به ما رسیده، وقتی با علم امروز آنها را می سنجیم، مانند اینست که پزشکی متخصص آنها را در آن دوران تجویز کرده است.

به عنوان مثال همیشه بزرگتر ها سفارش می کردند شب ها نباید ناخن ها را کوتاه کنیم و یا بعد از نهار فوری آب یا چایی نخوریم، غذا را تا جایی بخوریم که هنوز سیر نشدیم و هزاران مورد دیگر که اکنون علم برای آنها جواب دارد و بر اساس علمی هستند.

هدفم از طرح این مقدمه این بود می خواستم بدانم در آن زمانهای دور که پزشکی به مانند الان نبود مردم این اطلاعات را چگونه بدست آوردند، آیا خود به این حقایق رسیده بودند و یا عصری طلایی از پزشکی در زمانی خاص بوده و مردم به همه درمان های بیماریها آگاه بودند و اکنون تنها اطلاعات کمی از طریق روایت سینه به سینه ما رسیده؟

به طور حتم چنین دوران و عصری در کشور عزیزمان ایران وجود داشته است که اکنون ما تنها شمه ای از آنها را از زبان پدر بزرگ و مادر بزرگ هایمان شنیده ایم.

همانطور که در عصر پزشک بزرگی همچون ابو علی سینا که اکنون هم کتابهایش در سراسر دانشگاههای معتبر جهان تدریس می شود، نبوغ پزشکی وجود داشته و مردم بسیاری که بیماریهای عفونی و غیر عفونی داشته اند درمان شده اند، در این مرز بوم نوابغ زیادی در همه عرصه های وجود داشته و دارند، در عرصه پزشکی و در تمام اعصار تاریخ پر افتخار کشورمان، دوران های پیشرفته وجود داشته است و به گواه اطلاعات اندک اکنون که از آن دوران طلایی برایمان باقی مانده است، ابو علی سینا پزشک شهیر ایرانی تنها یکی از هزاران و نمونه نبوغ ایرانی در عرصه پزشکی است.

در عصر حاضر که ویروس کرونا امان جهانیان را بریده است و کشورهای مقتدر جهان در مقابلش به زانو درآمده اند و پس از ماهها جدال با این ویروس، با تهیه واکسنش البته بعد از هزاران آزمون و خطا به معرض عموم نهادند و این واکسن را با هزینه گزاف به کشورهای مصیبت زده از این ویروس می فروشند.

با این اوصاف نبوغ پزشکی ایران، به همت فرزندان همان عصر طلایی کشور عزیزمان، با کشف واکسن کرونا جهانیان را به حیرت واداشت چرا که فرزندان این دیار با وجود انواع تحریمها و نبود ابتدایی ترین امکانات دست به کاری شگرف زدند و خوش درخشیدند و امید را در دل بیماران و ملت خسته از هجوم این ویروس منحوس آفریدند.

فرزندان خلف این سرزمین بارها و بارها همچون واکسن کزاز، فلج اطفال و هزاران مورد دیگر امید بخش بودند و به جهانیان ثابت کردند هیچ نیرویی قادر به تسخیر عزم راسخشان در راه علم و پیشرفت کشورشان نخواهد بود.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.