تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۸:۱۴

مقامات و کارشناسان می گویند

ایران – روسیه، روابط راهبردی و ناگسستنی

ایران – روسیه، روابط راهبردی و ناگسستنی
مسکو - روابط راهبردی و رو به گسترش جمهوری اسلامی ایران و روسیه، به گفته مقامات و کارشناسان عالی دو کشور، روابطی نوین و ناگسستنی است و مناسبات دو همسایه، هیچ گاه در سطح و کیفیت شرایط کنونی نبوده هرچند تقویت بیش از پیش همکاری های تجاری طرفین، امری ضروری و نیازمند اراده متقابل است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به گفته مقامات و کارشناسان دو کشور ، مانعی در مسیر تحکیم و گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور مانعی وجود ندارد و با توجه به سرعت فرایندهای منطقه ای و بین المللی، گفت و گو های مستمر میان ایران و روسیه هر روز بیشتر می شود.

مناسبات ایران و روسیه ، روابط راهبردی ، باثبات و حتی فراتر از روابط دو همسایه است و به گفته کارشناسان، هیچ عامل ثالثی از جمله تغییر و تحولات در عرصه بین الملل و منطقه ای، تاثیری بر این روابط راهبردی و رو به رشد ندارد.

روابط بی نظیر بین تهران و مسکو

درتوصیف اهمیت و جایگاه روابط راهبردی ایران و روسیه، سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه به تازگی به خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما گفت که مسکو عملا با هیچ کشوری بجز ایران چنین شاخص هایی از این همه همکاری را ندارد و متقابلا ظریف همتای ایرانی اش در جمع خبرنگاران روس از مسکو به عنوان دوست دوران سخت نام برد و اضافه کرد ما دوستان دوران سختمان را هیچ وقت از یاد نمی بریم.

 لاوروف گفت روابط مسکو – تهران بصورت تصاعدی در حال رشد است و ظریف هم اظهار داشت که بر اساس سیاست رهبران طرفین اکنون روابط جدیدی بین ایران و روسیه رقم خورده است.

توسعه مستمر روابط ایران و روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در باره دورنمای توسعه روابط ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ ، اظهار داشت: روابط ایران و روسیه در عرصه های مختلف بطور مستمر توسعه می یابد و این روابط بر اصول حسن همجواری و احترام متقابل استوار شده است و دو طرف عزم متقابل برای بسط و گسترش همکاریها و تعامل در حوزه های مختلف دارند.

 وی افزود: طرف روسی مصمم به تداوم گفت و گوهای توام با اعتماد با شرکای ایرانی و حفظ تماس های منظم در عالی ترین سطح (رهبری و رئیس جمهور) و سطوح عالی (برای گفت و گو) در مورد طیف وسیعی از مسائل دوجانبه، بین المللی و منطقه ای است.

زاخارووا خاطرنشان کرد: ما برای تحکیم روابط و پیوندهای بازرگانی و اقتصادی و فعال کردن همکاریهای بین مناطق دو کشور آمادگی داریم و پتانسیل ها و امکانات لازم برای تحقق این مهم وجود دارد.

روابط بر مدار توسعه

بر همین اساس «سرگئی مارکوف» رئیس اندیشکده مطالعات سیاسی روسیه نیز معتقد است که روابط راهبردی ایران و روسیه در زمینه های مختلف در چند سال اخیر استحکام یافته و بر مدار توسعه قرار گرفته است.

وی که از کارشناسان سیاسی و برجسته دستگاه تصمیم گیری روسیه و به عنوان معتمد ولادیمیر پوتین به شمار می رود به ایرنا گفت: روسیه همواره در تنش ها و اختلافات میان ایران و آمریکا و اتحادیه اروپا از مواضع برحق تهران حمایت می کند.

وی افزود: ما آماده برای توسعه روابط با ایران در عرصه های مختلف صنعتی و اقتصادی هستیم و از گسترش همکاریها با این کشور استقبال می کنیم.

رئیس اندیشکده مطالعات سیاسی روسیه اظهار داشت: روابط و مشارکت راهبردی ایران و روسیه در حوزه های مختلف در حال پیشرفت و توسعه است و این روند باتوجه به نیازهای دو کشور و رعایت متقابل منافع ادامه دارد.

مارکوف تصریح کرد: مناسبات راهبردی مسکو و تهران بر همکاری های دوجانبه سودمند استوار شده است و دو طرف بر نظام چند قطبی جهان تاکید دارند و مخالف یکجانبه گرایی در روابط بین الملل هستند؛ موضوعی که سیاست خارجی آمریکا به ویژه در دولت ترامپ عکس آن را عمل می کند.

رئیس اندیشکده مطالعات سیاسی روسیه خاطرنشان کرد: روابط ایران و روسیه ریشه های تاریخی دارد و در پنج قرن از زمان آغاز آن فراز و نشیب هایی داشته و امروز دو کشور با احساس نیاز به همکاریها، روابط دوجانبه استراتژیک در حوزه های مختلف توسعه می دهند.

روسیه علاقه مند به توسعه روابط با کشور بزرگ خاورمیانه

گنادی آودییف رئیس اداره امور بین الملل حزب لیبرال دمکرات روسیه هم به ایرنا گفت: روسیه به توسعه روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور بزرگ خاورمیانه علاقه مند است .

مشاور ارشد رهبر حزب لیبرال دمکرات روسیه افزود: روابط دو کشور ریشه تاریخی دارد و با توسعه روز افزون روابط با این پشتوانه بزرگ بر زیربنای خوبی قرار گرفته است.

روسیه نوین و برقراری ارتباطی کاملا دوستانه با ایران

کاظم جلالی سفیر تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، هم اعتقاد دارد روسیه نوین روابطی کاملا دوستانه با ایران برقرار کرده است بطوریکه مقامات عالی کشور در مقابل زیاده خواهی های غرب به طور قاطع از ایران حمایت کرده اند.

وی گفت روابط در تمام زمینه ها در مدار توسعه قرار گرفته است و با توجه به این روابط بی سابقه لازم است دو طرف از تلاش لازم را برای استفاده بهینه از ظرفیت های اقتصادی داشته باشند و در همین راستا تلاش های از سوی دو کشور در حال انجام است.

وی تصریح کرد : ایران و روسیه به رغم اعمال تحریم های ظالمانه و سخت از سوی آمریکا همکاری های اقتصادی رو به جلویی دارند و تماسها و سفرهای متعدد مقامات دو طرف طی سالهای اخیر در راستای همین مناسبات حسنه است.

 جلالی اظهار داشت: روابط ایران و روسیه پس از توافق هسته ایران (برجام) و به دنبال آن همکاری ایران و روسیه در سوریه و همچنین حمایت قاطع روسیه در سازمان های بین المللی از مواضع ایران از اهمیت مضاغفی برخوردار شده است بنابراین فرصت عالی زمینه برای شکوفایی روابط اقتصادی بین دو طرف بخصوص درشرایظ تحریم ها و کرونایی ایجاد کرده است.

به گفته وی تلاش‌ها در دو سوی دریای خزر برای رفع موانع و مشکلات اقتصادی در جریان است.

ضرورت افزایش مناسبات تجاری

اما با وجود روابط حسنه تهران و مسکو، کارشناسان هر دو طرف سطح مبادلات اقتصادی و بازرگانی را متناسب با روابط راهبردی دو همسایه نمی‌دانند.

«ولادیمیر اوبیدنوف» رئیس شورای تجاری روسیه و ایران گفت: مناسبات دوجانبه در راستای تامین منافع مشترک و کمک به تامین امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی از روندی رو به رشد برخوردار است و همسایگی با داشتن مرزهای مشترک آبی در دو سوی دریای خزر، و داشتن روابط راهبردی و رو به افزایش در چند سال گذشته فرصتهایی نابی برای همکاری های تجاری پدید آورده است.

وی حجم تجارت ایران و روسیه را در سال گذشته یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این حجم از مبادلات برای دو کشور همسایه با توجه به روابط راهبردی موجود بسیار پایین است.

نگاهی به دیدارهای مقامات دوکشور

در تاریخ ۲۷ تا ۲۸ مارس ۲۰۱۷ ( ۷ و ۸ فروردین ۹۶)، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، سفری رسمی به روسیه داشت. پس از مذاکرات، تعدادی از اسناد دوجانبه امضا شد. حسن روحانی جلسه ای جداگانه با نخست وزیر روسیه دیمیتری مدودف داشت.

در ۱ نوامبر ۲۰۱۷( ۱۰ ابان ۹۶)، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای شرکت در نشست سه جانبه سران روسیه، ایران و آذربایجان، سفری کاری به تهران داشت. وی در این دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی و حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۷ ۰ ۱ آذر ۹۶)، ولادیمیر پوتین با رئیس جمهور ایران حسن روحانی و رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان در سوچی دیدار کرد. این گفتگوها با در نظر گرفتن کار مشترک در قالب آستانه به مشکلات حل و فصل سوریه اختصاص داشت. پس از این دیدار، حسن روحانی و ولادیمیر پوتین دیدار دوجانبه جداگانه ای برگزار کردند.

در ۴ آوریل ۲۰۱۸(۱۵ فروردین ۹۷)، ولادیمیر پوتین و حسن روحانی در آنکارا دیدار کردند. دو طرف در مورد موضوعات مهم روابط دو کشور، برنامه های بین المللی و منطقه ای گفت و گو کردند. همچنین جلسه سه جانبه سران روسیه، ایران و ترکیه برگزار شد.
در تاریخ ۹ ژوئن ( ۱۹ خرداد ۹۷)، حسن روحانی و ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در چینگدائو (چین) دیدار کردند.
در ۱۲ ژوئیه، ولادیمیر پوتین پذیرای علی اکبر ولایتی، شد. وی پیام های رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور ایران را به رئیس دولت روسیه منتقل کرد.
در تاریخ ۱۲ آگوست ( ۲۱ مرداد) همین سال، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران جلسه ای “در حاشیه” اجلاس خزر در آکتائو (قزاقستان) برگزار کردند.
در ۷ سپتامبر ۲۰۱۸ (۱۶ شهرور ۹۷)، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به تهران سفر کرد و در آنجا در سومین نشست سه جانبه سران کشورها – ضامن روند آستانه برای کمک به حل و فصل سوریه شرکت کرد. همچنین دیدارهای جداگانه دوجانبه با رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهوری ایران برگزار شد.
در ۱۴ فوریه ۲۰۱۹( ۲۵ بهمن ۹۷) ، رئیس جمهور ایران حسن روحانی برای شرکت در نشست سه جانبه روسیه-ترکیه-ایران در مورد حل و فصل سوریه وارد سوچی شد. در حاشیه این نشست، دیدار دو جانبه ولادیمیر پوتین و حسن روحانی برگزار شد.

در ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد ۹۸) ولادیمیر پوتین و حسن روحانی در پایان نشست سازمان همکاری شانگهای در بیشکک (قرقیزستان) گفتگو کردند.
در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۹ ( ۲۳ شهریور ۹۸) ، روسای جمهور دو کشور “در حاشیه” نشست سه جانبه سوریه در آنکارا (ترکیه) گفت وگو کردند. آنها در مورد موضوعات اصلی همکاری روسیه و ایران در زمینه های انرژی، حمل و نقل و صنعتی بحث و گفتگو و همچنین توافق کردند که کار در زمینه گسترش تبادلادت اقتصادی با ارزهای ملی را فراهم کنند.

در تازه ترین دیدارها، زنگنه وزیر نفت در ۳۰ آذر سال جاری در راس هیاتی به مسکو آمد و محمد جواد ظریف قرار است ۷ بهمن در مسکو با همتای روس خود دیدار داشته باشد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز قرار است طی هفته های آینده سفری به مسکو داشته باشد.

ماریا زاخارووا” سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که “محمدجواد ظریف” وزیر خارجه ایران ۲۶ ژانویه (۷ بهمن) برای انجام دیدار کاری به مسکو سفر می کند و در جریان آن ، مذاکرات وی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه برگزار می شود.

وی افزود: انتظار می رود وزیران خارجه ایران و روسیه به تبادل نظر در مورد مسائل بین المللی از جمله وضعیت پیرامون قره باغ و اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و نیز وضع سوریه، افغانستان و منطقه خلیج فارس ادامه دهند.

با احتساب سفر آینده، سی و دومین سفر رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به روسیه و پنجمین سفر وی به مسکو در سال جاری رقم خواهد خورد که به گفته وزیر خارجه روسیه این تعداد دیدار همتای ایرانی نشانه روابط بسیار خوب تهران و مسکو در راستای توسعه همکاری های دو طرف است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.