تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶

رضایت بیش از ۹۰ درصد از کارمندان از دورکاری

رضایت بیش از ۹۰ درصد از کارمندان از دورکاری
تهران- بیش از ۹۰ درصد از کارمندان و ۷۷ درصد از مدیران دستگاه‌های اجرایی از دورکاری‌ها رضایت دارند و معتقدند که دورکاری‌ها تا پایان دوران کرونا باید ادامه پیدا کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان اداری و استخدامی کشور، این سازمان در گزارشی با عنوان «مستندسازی تجارب دستگاه‌های اجرایی در شرایط کرونا»، نتایج یک پژوهش گسترده را درباره دورکاری در ایران منتشر کرده است.

این پژوهش نخستین و بزرگترین پژوهش ملی درباره دورکاری در دستگاه‌های اجرایی است و نتایج بسیار جالب توجهی دارد.

این پیمایش (پیمایش یک شیوه پژوهشی مبتنی بر نظرسنجی است) با پاسخگویی ۸۹ دستگاه اجرایی کشور و در بازه زمانی نیمه فروردین تا ۱۹ آبان ماه امسال انجام شده است.

البته در مجموع ۱۹۰ دستگاه اجرایی دعوت به مشارکت در این پیمایش شده بودند که از این میان ۸۹ دستگاه اجرایی فرم مربوطه را به صورت کامل تکمیل کردند. در واقع ۹۵ دستگاه در تکمیل فرم پرسشنامه مشارکت کرده بودند اما از آنجا که فرم‌های ۶ دستگاه اجرایی، به صورت ناقص و با فیلدهای خالی زیاد رها شده بود، این ۶ فرم از تحلیل نهایی حذف شدند.

مجموع کارکنان شاغل در دستگاه‌های مشارکت‌کننده در این پژوهش یک میلیون و ۱۸۱ هزار و ۴۲ نفر بوده است.

مهم‌ترین نتایج این پیمایش مربوط به میزان رضایت مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی، کارآیی کارکنان دورکار، شیوه‌های تعامل کارکنان و البته چالش‌های زیرساختی و الکترونیکی است. ۸۱ دستگاه از ۸۹ دستگاه پاسخگو(۹۱ درصد) اعلام کرده‌اند که در بازه زمانی اسفندماه سال گذشته تا آبان‌ماه امسال برنامه دورکاری داشته‌اند. در واقع یعنی تنها ۸ دستگاه اجرایی(۱۰ درصد) در این بازه زمانی برنامه‌ای برای دورکاری کارمندان خود نداشته‌اند. این در حالی است که کارکنان ۷۰ دستگاه دسترسی به تجهیزات ارتباط کاری داشته‌اند و ۱۹ دستگاه از این تجهیزات برخوردار نبوده‌اند.

در حالی که برخی از کارکنان دستگاه‌ها تجهیزات ارتباط تعاملی و مداوم با محل کار نداشته‌اند، ۸۹.۲ درصد از کارکنان در زمان مناسب در دسترس بوده‌اند. نکته جالب‌تر این که بیش از ۸۴.۷ درصد از کارهای سازمان‌ها در زمان مقرر به انجام رسیده است و بیش از ۸۳.۳ درصد از کارهای انجام شده از کیفیت مطلوب برخوردار بوده‌اند.

یکی از شاخص‌های دیگری که این پزوهش بررسی کرده، رضایتمندی مدیران و کارکنان از کیفیت کار گروهی است. ۷۸,۴۴ رصد از پاسخگویان اعلام کرده‌اند که در این بازه زمانی و در کارهای گروهی که به صورت دورکاری انجام شده، از کیفیت نهایی کار رضایت داشته‌اند.

بیش از ۷۷ درصد از مدیران دستگاه‌های اجرایی از دورکاری کارکنان خود رضایت داشته‌اند. نکته قابل توجه این است که ۹۰,۸ درصد از کارکنان دستگاه‌ها نیز از دورکاری راضی بوده‌اند.

جلسه‌های ویدیوکنفرانسی

در بازه زمانی اسفندماه سال گذشته تا آبان امسال، به طور میانگین بیش از ۷۲ درصد از جلسه‌های سازمانی در ۸۹ دستگاه یاد شده، به صورت ویدیوکنفرانسی و از طریق نرم‌افزارهای مختلف برگزار شده است. ۸۸.۲۷ درصد از مدیران و کارکنان این دستگاه‌ها که در این جلسات حاضر بوده‌اند اعتقاد داشتند که ویدیوکنفرانس‌ها کارآیی لازم را داشته و جلسات با کیفیت برگزار شده است.

نظارت بر دورکاری کارمندان به شکل‌های مختلفی انجام شده و جالب آن که در ۹ دصد از موارد، مدیران اعلام کرده‌اند که نظارتی وجود نداشته است.

غیر از ین جالب است که به تنها ۱۷ درصد از نظارت‌ها با استفاده از تجهیزات و نرم‌افزارهای دورکاری انجام شده و در ۶۶ دصد از موارد، مدیران و کارمندان به صورت مستقیم بر دورکاری همکاران‌شان نظارت کرده‌اند.

در این میان ۸ درصد از پاسخگویان به شیوه‌هایی دیگر که عمدتا ابتکاری بوده است بر دورکاری‌ها نظارت داشته‌اند.

پیشنهادها برای ارتقای کیفی دورکاری‌ها

این پژوهش در ارتباط با ارتقای دورکاری کارمندان پیشنهاد داد که با تجهیز و فراهم آوردن بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری و حمایت دولت از این امر می تواندبه انجام بهینه امر دورکاری کارکنان منجر شود.

همچنین فرهنگ سازی و آموزش کارکنان دورکار در زمینه استفاده از زیرساخت ارتباطی و راهکارهای دورکاری و تهدیدات امنیتی، طراحی و به روزرسانی سامانه‌های سازمانی منطبق بر راهکارهای دورکاری، ایجاد شبکه ملی دورکاری به منظور ایجاد بستر امن، پایدار و با سرعت مناسب و طراحی و پیاده سازی سامانه ویدئو کنفرانس دولت در ارتقای دورکاری موثر است.

به گزارش ایرنا طبق آخرین آمار (۸ بهمن ماه ۹۹) تا کنون یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۳۲۴ نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند که از این تعداد ۵۷ هزار و ۶۵۱ نفر فوت شدند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.