تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲

حرف قطعی ایران درباره برجام و رفع تحریم‌ها

حرف قطعی ایران درباره برجام و رفع تحریم‌ها
تهران- بیانات رهبر معظم انقلاب درباره برجام و رفع تحریم‌ها تحت عنوان سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی که مورد اتفاق همه مسئولان است، پاسخی به اظهارات و ادعاهای چند روز اخیر مقامات آمریکایی و اروپایی بود.

سخنان رهبر معظم انقلاب در روز یکشنبه ۱۹ بهمن فصل الخطاب و پایانی بود بر ادعاهای بی پایه و اساس مقامات آمریکایی و اروپایی که تلاش داشتند در مورد بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها از ایران امتیازگیری کنند. در هفته‌های اخیر برخی از مقامات دولت جدیدآمریکا و برخی از مقامات اروپایی چندین بار این موضوع را تکرار کردند که برای بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم ها ابتدا ایران باید به تعهدات خود بازگردد. در هفته های اخیر برخی شرط و شروطی بلاوجه درباره برجام مطرح می‌شد که مقامات کشورمان هم در مقاطع مختلف به این اظهارات پاسخ می دادند با این حال بیانات روز گذشته رهبر انقلاب حرف قطعی تهران درباره برجام بود.

رهبر انقلاب در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی ارتش فرمودند: «درباره قضیه‌ تحریم‌ها اولا در جمهوری اسلامی کسی گوشش بدهکار مهمل‌گویان بدون استحقاق -چه در اروپا چه در آمریکا- نیست. ثانیا اگر بخواهیم منطقی صحبت کنیم آمریکا و سه‌کشور اروپایی که همه تعهدات برجام را زیرپا گذاشته‌اند حق ندارند شرط و شروط بگذارند. آنها به هیچکدام از تعهدات برجامی‌شان عمل نکرده‌اند.»

حضرت‌آیت الله خامنه ای تاکید کردند: «طرفی که حق دارد شرط معین کند، ایران است. چون جمهوری اسلامی به همه تعهدات عمل کرد. ما حق داریم برای ادامه برجام شرط بگذاریم و این شرط را گذاشتیم و گفتیم و هیچ‌کس هم از آن عدول نخواهد کرد. اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد، آمریکا بایستی تحریم‌ها را کلا در عمل لغو کند و ما بعد راستی‌آزمایی کنیم و ببینیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن‌وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم. این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست برنخواهیم گشت.»

ایران نزدیک به سه سال سخت‌ترین تحریم های ایالات متحده را تحمل کرد، کاهش تعهدات برجامی ایران یک سال پس از خروج آمریکا از برجام و به دنبال بدعهدی کشورهای اروپایی آغاز شد، در واقع این سیاست واکنشی در راستای لگد مال کردن حقوق برجامی ایران توسط آمریکا و اروپا بود، با این وجود ایران هیچ گاه از برجام خارج نشد و هماره تاکید داشته است که حاضر است در ازای بازگشت شرکای برجام به تعهداتشان ایران هم به تعهدات خود بازگردد. موضوعی که البته شرکای غربی حاضر به اجرای آن نبوده اند. ایران در این مدت به تنهایی بار برجام را تاکنون بدوش کشیده و امیدوار بوده که با کنار رفتن دولت ترامپ عقلانیت به دیپلماسی آمریکا باز گردد و به تعهدات و امضایی که ماهها برای رسیدن به‌آن تلاش شده است عمل کنند.

با انتخاب جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا که بارها از بازگشت به برجام و رفع تحریم ها سخن گفته بود، انتظار می رود آمریکا به تعهدات خود بازگردد اما ایران در جهت حل اختلافات و حفظ برجام تنها به این موضوع بسنده کرد که نخست آمریکا اعتمادسازی کرده؛ به برجام بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند. مقامات ایران تاکید کردند که جمهوری اسلامی پس از آن بلافاصله به تعهدات خود باز می‌گردد.

جو بایدن بارها سیاست های ترامپ را نادرست قلمداد کرده است او خروج یک جانبه دونالد ترامپ از برجام را «فاجعه خودساخته» نامیده است. طبیعتا دولت جو بایدن مسئول است که اشتباهات دولت پیش از خود، خصوصا در حوزه سیاست خارجی و در قبال بقیه کشورها را جبران کند. اما اکنون به نظر می رسد دولت جدید ایالات متحده می‌خواهد از میراث ترامپ به عنوان اهرمی برای امتیازگیری از ایران استفاده کند، ناگفته پیداست که چنین سیاستی به نتیجه نخواهد رسید، ایران همانگونه که در مقابل زورگویی دولت ترامپ تسلیم نشد باز هم تسلیم نمی شود.

جو بایدن روز ۱۹ بهمن در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس که پرسید آیا تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کند تا این کشور به میز مذاکره بازگردد، گفت: نه.

خبرنگار سپس پرسید آیا اول ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، که بایدن با اشاره سر تایید کرد. پاسخی که البته وزارت خارجه آمریکا در صدد تصحیح آن برآمد.

وزیرخارجه کشورمان یکشنبه شب در گفت و وی ویژه شبکه دو تلویزیون ملی ایران سخنانی گفت که برخی از رسانه‌ها آن را پاسخ به بایدن قلمداد کردند. او در پاسخ به سوالی درباره پیش‌شرط دولت جدید آمریکا برای بازگشت به این توافق گفت: به برجام چیزی اضافه و کم نخواهد شد. کل برجام مذاکره شده و اینطور نیست که درباره مسائل دیگر مذاکره نشده باشد. ایران در برجام هست و آنکه باید به برجام بازگردد دولت ایالات متحده است. ما مراحل مختلفی که در ماده ۳۶ برجام معین شده را طی کرده‌ایم اما رژیم ترامپ بدون هیچ دلیل و بدون طی کردن این مراحل ماده ۳۶ برجام را نقض کرد.

ایالات متحده و کشورهای اروپایی در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما مدت‌ها از تحریم‌ها برای فشار بر ایران استفاده کردند اما این بار شرایط به گونه‌ای نیست که بایدن بتواند از ایران امتیازگیری کند، توافق برجام پنج سال پیش پس از ۲۲ ماه مذاکره ایران و آمریکا و با همراهی بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه به دست آمد و ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا بدون هیچ دلیل منطقی از این توافق خارج شد حالا نوبت بایدن است که اشتباه و قانون شکنی سلف خود را جبران کند.

اگر بایدن بخواهد که از چماقی که ترامپ با عنوان فشار حداکثری در اختیار آمریکا قرار داده استفاده کند و ایران را وادار به توقف فعالیت های هسته ای خود کند در واقع قدم در همان مسیر شکست خورده ترامپ خواهد گذاشت و شرایط را بیش از پیش پیچیده خواهد کرد./ایرنا-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.