تاریخ انتشار : جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۸:۵۴

عملکرد مطلوب کتابخانه های ایلام در ایام کرونا

افتتاح طرح پیک کتاب در ایلام

افتتاح طرح پیک کتاب در ایلام
نگاه اقتصاد - زینب خیراللهی

نخستین سنگ بنای کتابخانه را سران و زمامداران کشورها، نه به قصد و نیتِ صرفاً ایجاد کتابخانه، بلکه به‌خاطر حفظ و نگهداری اسناد و گزارش‌های مخصوص و محرمانه پایه‌گذاری کردند. درحقیقت، خودِ این عمل بیانگر آن است که در زمان قدیم چندان اختلاف و تفاوت مخصوص و محسوس بین اتاقی که اسناد و گزارش‌ها را در آن نگهداری می‌کرده‌اند وجود نداشته‌است.

از خرابه‌های شهرهای باستانی سومریان چنین برمی‌آید که سومریان در حدود ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کتابخانه‌های شخصی، مذهبی و دولتی بر پا کرده ‌بودند، مشهور است که کتابخانه «تلو» مجموعه‌ای متجاوز از ۳۰۰۰۰ لوحهٔ گلین داشته‌است، تمدن سومریان از ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد پا گرفت و در عهد طلایی «اور» شکوفا شد.

مورخان سومری ثبت تاریخ جاری و بازسازی داستان گذشته‌شان را آغاز کردند؛ کهن‌ترین نظام نگارش شناخته‌شده «خط میخی» است و اعتبار سومری‌ها به سبب ابداع این خط و خدمت بزرگ آن‌ها به بشریت است.

در زمان شاهنشاهی هخامنشی در ایران (۵۵۸-۳۳۰ پ. م) کتاب‌های علمی و مذهبی ایران از زمان زرتشت در کتابخانه‌های «گنج هاپیگان» در تخت سلیمان و «دزی ناپشت» در تخت جمشید بایگانی شده و بین تمام کتابخانه های کهن باید به کتابخانه ی سنگی ریشهر که متعلق به عیلامی هاست اشاره کرد.

گمان می‌رود که این کتاب‌ها در موضوعات فلسفه، نجوم، کیمیاگری و علوم پزشکی بوده‌است، موضوعاتی که مغان ایران در آن‌ها استاد بودند. پس از فتح ایران توسط اسکندر مقدونی، کلیهٔ این کتاب‌ها در آتش سوختند. همچنین می‌توان به کتابخانه دانشگاه جندی شاپور که یکی از کتابخانه‌های بزرگ ایرانیان در عهد باستان (ساسانیان) بود، همچنین کتابخانه شوش در زمان هخامنشیان که پس از حمله اعراب به ایران ازبین رفت اشاره کرد ( ویکی پدیا)

 

***

 

سمیه حیدری؛ مدیر کل کتابخانه های عمومی استان ایلام به شرح فعالیت های انجام گرفته در سال ۹۹ پرداخت و گفت: افتتاح طرح پیک کتاب در مراسمی با حضور مسئولان فرهنگی و اجرایی با هدف تسهیل در دسترسی اعضای کتابخانه های عمومی به کتاب در کتابخانه مرکزی شهر ایلام انجام گرفت.

این مسئول یادآور شد: طرح پیک کتاب در راستای بهره مندی دوستداران کتاب و با هدف غلبه بر محدودیت های ناشی از همه گیری ویروس کرونا «پیک کتاب» در کتابخانه های عمومی استان راه اندازی شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام در ادامه با بیان این که امنیت، رفاه و آسایش امروز ما مرهون خون شهداء و ایثارگریهای آنهاست، تصریح کرد: شهدا با نثار جان خود علاوه بر حفاظت از نهال انقلاب و ارزشهای برآمده از آن، زمینه تعالی جامعه اسلامی را مهیا کرردند. ایشان افزود: وظیفه ما در قبال خون شهداء، ادامه دادن راه آنها و حفاظت از آرمانها و اهداف انقلاب اسلامی است و این مهم جز با اخلاص در کار و تلاش در حیطه وظایف خود و خدمت به جامعه میسر نخواهد شد.

حیدری افزود: طرح پیک کتاب جهت تسهیل دسترسی اعضای کتابخانه های عمومی به منابع مکتوب و تحویل کتاب به صورت رایگان درب منزل و محل کار ایجاد شده و اعضا و مخاطبان کتابخانه های عمومی می توانند با مراجعه به سایتwww.samanpl.ir و یا از طریق تماس تلفنی و انتخاب شهر و کتابخانه، کتاب مورد نظر خود را انتخاب و پس از ثبت درخواست به صورت آنلاین، در مدت زمان معین شده آن را از طریق پیک دریافت کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام ادامه داد: ایجاد زیرساخت های نرم افزاری و الکترونیکی مناسب با رابط کاربری منطقی و دسترسی آسان، می تواند شرایط را برای تسریع در ارائه درخواست کتاب مهیا سازد و بر این اساس می طلبد چالش بوجود آمده در سطح استان و کشور متاثر از جامعه جهانی پیرامون ویروس کرونا را یک فرصت در جهت تکمیل خدمات و ایجاد تسهیلاتی برای ارائه این خدمات در نظر گرفت.

این مسئول تصریح کرد: در مرحله اول این طرح در پنج کتابخانه عمومی مرکزی، پروین اعتصامی، غلامرضاخان ارکوازی، امام صادق(ع) و پیامبر اعظم(ص) شهر ایلام اجرا شده و در صورت تامین اعتبار طرح مذکور در سایر شهرستان های ایلام نیز راه اندازی می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با اشاره به این مطلب که در راستای ضدعفونی کتاب های امانتی، قفسه قرنطینه ایجاد شده که پس از دو هفته کتاب ها مجدد به کتابخانه ها عودت داده می شود، خاطرنشان کرد: افرادی که عضو کتابخانه نیستند می توانند با تماس تلفنی و تحویل مدارک به پیک به عضویت کتابخانه درآمده و از مزایای آن استفاده کنند.

این مسئول در ادامه به رونمایی کتاب و برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی با موضوع دهه فجر اشاره کرد و افزود: برگزاری محفل ادبی با موضوع شعر انقلاب و دفاع مقدس، برنامه قصه گویی با موضوع انقلاب و دهه فجر، افتتاح کتابخانه شهدای دشت عباس دهلران و آغاز به کار پیک دائمی کتاباز طریق مراجعه به سایت نسیم از دیگر اقدامات این نهاد در یک سال گذشته بوده است./زینب خیراللهی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.