تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹

سهل انگاری؛قرنطینه و تشدید کرونا              * طاهر جمشیدزاده

سهل انگاری؛قرنطینه و تشدید کرونا              * طاهر جمشیدزاده
نگاه اقتصاد - متأسفانه بعضی از استانهای کشور نظیر خوزستان بنا به اعلام سعید نمکی وزیر بهداشت و قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان وارد خیز چهارم شده اند و با اینکه به گفته نیسی فرماندار اهواز وضعیت کرونا در خوزستان قرمز و بحرانی است و روز سه شنبه تمام ادارات و ارگان های دولتی بجز مراکز خدمات رسان شهر اهواز تعطیل شدند.

جنوب و غرب استان بشدت درگیر ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی است و همانطور که ابول نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز به رسانه ها گفته است از۱۰مورد تست راپید۹مورد آن مثبت بوده است و این رقم یعنی فاجعه و بحران که میزان ابتلاء و درگیری این استان و خطه خونرنگ قهرمان را به آستانه قرنطینه و تعطیلی کشانده که چند روزی است تمام قد کارشناسان و مسوولان به رعایت آن تذکر جدی می دهند و هنوز در مرکز و ستاد ملی مقابله با کرونا برای آن تصمیمی گرفته نشده است.

 

با توجه به این که در آستانه اعیاد بزرگی نظیر میلاد مولی الموحدین، قرآن ناطق حضرت علی”ع” (روز پدر) و مبعث ختمی مرتبت رسول مهربانی فخر عالم و آدم حضرت محمد”ص” هستیم و دید و بازدیدها بویژه در خوزستان و شهرهای آن که از استان های ولایی و عشق به خاندان عصمت و طهارت در آن شهره خاص و عام است و از دیرباز در این ایام پرتردد و شلوغ است و طوایف و شیوخ عرب در قبایل و طوایف مختلف به دیدار هم و دید و بازدید هم رهسپار می شوند؛ می طلبد که تصمیمی قاطع و جدی و راهبردی در اسرع وقت و قبل از فاجعه و قفل شدن مراکز درمانی به دلیل ابتلای بالا و کمبود امکانات و استهلاک و خستگی کادر نستوه و شجاع درمان که پیشانی خط مقدم جنگ ویروس کرونا در این بحبوحه تحریم تمام قد و تروریسم اقتصادی ظالمانه ایالات متحده آمریکا هستیم گرفته و اتخاذ گردد.

به گفته وزیر بهداشت هنوز یکی از مرزهای زمینی این استان تردد در آن انجام می شود و وقتی به مسوولان ذیربط انتقاد نمودیم قول دادند که تا ساعات پایانی چهارشنبه این کار را انجام بدهند؛ در شهرستان شادگان خوزستان رعایت پروتکل های بهداشتی در حد صفر بود و در خوزستان برای هر کسی که فوت می کرد مراسم تشییع بزرگی برگزار می کردند.

 

همین عادی انگاری و بی توجهی به رعایت پروتکل ها ما را به خیز چهارم وارد نمود؛ خبری ۲روز پیش در سرخط خبرها تکان دهنده بود و مربوط می شد به پرستار خانمی در قزوین که از مدافعان سلامت که باردار بود و به کرونا مبتلا بود و قبل از فوت وی پزشکان نوزاد هفت ماهه وی را سالم سزارین کردند؛ این گفته گلایه آمیز وزیر بهداشت بی ربط به مسائل این روزهایی کشور که ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در حال چرخش و جولان در کشور است نیست که چرا با بی مبالاتی و عادی انگاری جان خویش و همنوعان خود را به مخاطره و چالش و دست و پنجه زدن با بیماری کرونا که با کسی سر مدارا و شوخی و تعارف ندارد و تمام مرزها را در سیاره آبی درنوردیده و تابوهای جهان را یکی پس از دیگری در هم شکسته و آمریکایی که سازمان ناسایش سفینه استقامت پس از میلیون ها کیلومتر و طی مسافت۷ماهه راهی کره مریخ می کند هم با تلفات بیش از نیم میلیون نفر که در صدر رنکینگ قربانیان کرونا در جهان است هم کنترل از دستش در رفته قادر به مهار آن نیست.

 

چرا به این قضایا بی توجه هستیم و در حال حاضر تا واکسیناسیون عمومی تنها راه مهار و کنترل بیماری زدن ماسک، رعایت پروتکل های اجتماعی نظیر شستن مرتب دست ها با آب و صابون و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است؛ اینکه وزیر بهداشت داد و هوار می کشد و اظهار می دارد که نگویید وزیر بهداشت و مرا مدیرکل مرده شورخانه و جنازه جمع کن خطاب کنید ناشی از مستأصل شدن ایشان و عدم رعایت و بی توجهی و سهل انگاری ماست مگر نه اینکه یادگیری ناشی از تغییر رفتار در اثر تجربه،تکرار و تمرین مستمر است و تا با این سبک نوین خود را عادت ندهیم و به این شیوه و اسلوب رفتار نکنیم باید مدام منتظر خیز تازه بیماری در اثر بی دقتی و عدم رعایت شیوه نامه ها باشیم.

 

حالا که به پایان هفته آخرین ماه سال قرن و نوروز باستانی۱۴۰۰نزدیک می شویم و با عادی انگاری، شلوغ کردن بازارها، ترددهای غیرضرور، در هم فشردگی و تنیدگی جمعیت در مغازه‌ها خود و همنوعان خویش را با بی درایتی و بی مبالاتی به قول لسان الغیب حافظ شیرازی راهی وادی خاموشان کنیم با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی دست به استغاثه برای درگذشتگان طلب آمرزش و مغفرت کنیم و خاضعانه از حضرت دوست یاری طلب کنیم که ما را در غلبه بر این بلیه قرن و این ویروس منحوس وحشی یاری کند.

چاپ کارکرد و ایمنی بالای دو واکسن کرونای”اسپوتینک وی روسیه”و “سینوفارم چین”در مجلات معتبر و ژورنال های علمی دنیا و بخصوص اسپوتینک وی روسیه که ایمنی ۹۱/۵را با موفقیت در فاز سوم انسانی با آزمایش بر بیش از۲۱هزار دواطلب انسانی ثبت نمود و در مجله معتبر لانست هم چاپ و منتشر گردید باعث شد تا بسیاری از کشورها برای خرید واکسن از روسیه اقدام فوری و عاجل کنند و خوشبختانه کشور ما هم که ارتباط تجاری و استراتژیک بسیار خوبی با روسیه دارد تا کنون دو مرحله واکسن از این کشور طی هفته های اخیر وارد نموده است و قرار است این مسأله با خط تولید مشترک واکسن بین دو کشور ادامه یابد و دیروز هم وزیر بهداشت در کنفرانس خبری به رسانه ها رسما اعلام کرد که هفته آینده ان‌شاء الله۲۵۰هزار دوز واکسن سینوفارم از کشور چین به کشور وارد خواهیم نمود تا ادامه واکسیناسیون را در گروه درمان،سالمندان و بیماران زمینه ای تا پایان سال طبق برنامه مصوب و تدوین شده به پایان برسانیم.

 

رییس جمهور هم در این راستا و از قاب شیشه‌ای تلویزیون به مردم یادآور نمود که باید همچنان ماسک بزنیم؛ دست ها را بشوییم، تجمعات را کنار بگذاریم و ترددها را کاهش دهیم و همه تلاش ما این است که وارد موج چهارم نشویم که تلاش خستگی ناپذیر، شبانه روزی و فداکارانه مدافعان سلامت انصافا قابل تحسین و تقدیر است.

 

پس از شیوع کرونا عده ای دنبال ایجاد دوگانگی بین دین و علم بودند که موفق نشدند،مراسم های مذهبی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و نیز از طریق فضای مجازی برگزار شدند و ان شاءالله به یاری هم از این مرحله عبور کنیم.

 

در همین زمینه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم به جراید و رسانه ها گفته است که میزان بستری ها در کشور در یک هفته گذشته افزایش یافته است؛ سرعت انتشار با ویروس انگلیسی بسیار بالاست و چهار استان با این ویروس درگیرند و در برخی استان ها به ویژه آذربایجان غربی،خوزستان،چهارمحال و بختیاری و ایلام شاهد افزایش شیوع بیماری هستیم.

 

دکتر رییسی یادآور شده است که همه۱۱شهر قرمز کشور در استان خوزستان هستند و این مسأله زنگ خطر جدی و هشداری برای سایر استان ها است که استان های غربی کشور در مجاورت عراق باید بیشتر مراقب باشند و محدودیت ها باید شدیدتر شود؛مردم نباید عادی انگاری کنند و ویروس کرونا را دست کم بگیرند و ما در هفته های آینده منتظر ورود واکسن های جدید هستیم تا واکسیناسیون را ادامه دهیم و تزریق واکسن بر اساس سند ملی واکسیناسیون خواهد بود و خارج از این سند، هیچ نوع واکسنی تزریق نخواهد شد.

کرونا ویروس‌ها RNA «ماده وراثتی» تک رشته ای دارند و طیف وسیعی از گونه های پستانداران و پرندگان را بیمار می کنند. این ویروس ها از عوامل اصلی ایجاد بیماری های تنفسی، گوارشی، آنسفالومیلیت، هپاتیت، تورم پرده‌های سروزی و تورم عروق خونی در دام هستند.

 

کرونا ویروس ها یکی از چند گروه ویروس سرماخوردگی انسان می باشند. بیشتر کرونا ویروس و همچنین کووید۱۹ گرایش مشخص و قابل توجهی به سلول های اپیتلیال دستگاه تنفس و دستگاه گوارش دارند. به طور کلی آنها موجب عفونت های پنهانی در بالغین ولی بیماری‌های شدید در نوزادان یا دام های جوان می گردند.

 

کرونا ویروس ها موجب بیماری های تنفسی، گوارشی و عصبی در خرگوش، میمون، رت و گونه های دیگر می شوند. این ویروس ها و ‌کووید۱۹را کرونا ویروس می نامند زیرا پیلومرهای چماقی شکل بزرگی به صورت غیر معمول از غشاء آنها بیرون زده و شکل تاج خورشید به آنها داده است؛کرونا ویروس ها در دامپزشکی و در دام ها موجب بیماری های تنفسی، گوارشی، عصبی، سرماخوردگی، گاستروآنتریت، هپاتیت، آنسفالومیلیت، بیماری تحلیل برنده، تراکئوبرونشیت و نفریت در خرگوش، میمون، رت، پستانداران و طیور می شوند.

متأسفانه به دلیل جهش های متوالی کرونا ویروس که دانشمندان تا کنون بیش از۴هزار جهش از این ویروس را شناسایی و ردیابی کرده اند؛حالا داروهای که در دو سه ماه اخیر برای کرونا بوسیله چند کشور صاحب نام و رکوردار در رنکینگ واکسن در جهان آمریکا، انگلیس، آلمان، روسیه، فرانسه، چین، سوئد و… انگشت حیرت و تعجب به دهان گرفته اند که تأثیر این واکسن ها علیه سویه جهش یافته کرونای انگلیسی یا کم است یا در هاله ابهام قرار گرفته است.

 

چرا که سویه قبلی کم کم به ثبات و سکون رسیده بود ولی با فراگیری سویه دوم”انگلیسی”در بیشتر کشورهای جهان حالا واکسن های قبلی علیه این واریته یا سویه دوم جوابگو نیستند و خوشبختانه دیروز مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و مخبر رییس فرمان اجرایی امام توأمان رسما به رسانه ها اعلام کردند که واکسن کووایران برکت علیه سویه دوم”ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی”هم مؤثر و کار ساز و این خبر مسرت بخش و غرور آفرینی است.

شواهد حاکی از این است که آلاینده های هوا بویژه در شهرهای صنعتی و کلان شهرها و مواد مضری مانند سولفید هیدروژن، اکسید نیتریک، گوگرد دی سولفید، گوگرد، سرب، دی اکسید کربن و… باعث غلظت و تراکم هوای آلوده در شهرهای بزرگ صنعتی می شوند و همین مسأله و تراکم هوای سرد و غلطت آلاینده‌ها یک محیط ناهمگن دو فازی ایجاد می کند و مثل حالت تصعید در شیمی بخار آب ایجاد می کند که گاهی باران های اسیدی را هم در پی دارد و این مسأله در کلان شهرها و بخصوص پایتخت باعث پدیده وارونگی دما می شود؛ پیشرفت های صنعتی و به دنبال آن آلودگی هوا و آلودگی آب های زیرسطحی یکی از مشکلات اساسی قرن حاضر است که سبب ایجاد مشکلاتی در زمینه بهداشت عمومی شده است.

 

وجود عناصر و فلزات سنگین موجود در آلاینده ها، سلامتی بشر را به مخاطره انداخته است. یکی از این فلزات سنگین موجود در آلاینده‌ها، استات سرب است که گسترده ترین آلوده کننده محیط زیست در جهان قلمداد می شود.

 

امروزه استات سرب در صنایع مختلفی همچون رنگ سازی، باطری سازی، صنعت چاپ، سوخت خودروها و مواد آرایشی کاربرد گسترده و روزافزونی دارد. سرب به طور طبیعی در هیچکدام از سیستم های بیولوژیک بدن وجود ندارد ولی از راه تغذیه، تنفس و به مقدار کمتر از طریق تماس پوستی وارد بدن می شود و سپس از طویق جریان خون به ارگان ها و بافت های مختلف می رود.

 

این عنصر به طور ناخواسته وارد سیستم های حیاتی شده و طی تجمع افزایشی در زنجیره غذایی وارد بدن جانوران عالی تر از جمله انسان می شود. سرب موجود در محیط اطراف پس از ورود به بدن از راه دستگاه تنفس و گوارش جذب بدن شده و وارد خون می شود و اثرات مخرب زیادی بر ساختارهای فیزیولوژیکی و شیمیایی بدن برجای می گذارد؛ سمیت سرب با مکانیسم های گوناگونی اعمال می شود. این فلز سنگین به دلیل شباهت زیاد به کاتیون های کلسیم و روی، به جایگاه اتصال آنها در پروتئین های مربوطه متصل شده و فعالیت طبیعی پروتئین را مختل می کند؛ سمیت با سرب حتی با مقادیر کم نیز می تواند بر ساختارهای بیوشیمیایی و فرآیندهای فیزیولوژیک و رفتاری اثرات سوء و زیانباری بر جای بگذارد.

 

در مطالعات انسانی که روی کارگران صنعتی و کودکان شهرهای آلوده انجام شده است.در هر دوی این گروه ها به دنبال مسمومیت مزمن با سرب عوارضی چون کاهش ضریب هوشی، اختلالات رفتاری، ضعف حافظه و یادگیری، اختلالات خلقی و افسردگی مشاهده شده است.

 

شواهد مختلفی وجود دارد که نشان دهنده تأثیرات مخرب سرب بر روی بافت سیستم غصبی افراد در سنین مختلف می باشد. سرب از طریق افزایش نفوذپذیری سد خونی-مغزی وارد مغز شده و فعالیت طبیعی نورون ها را مختل می سازد. این ماده پس از ورود به سیستم عصبی مرکزی(C.N.S) موجب ایجاد استرس و مرگ برنامه ریزی شده سلول ها در نواحی مختلف و بویژه ریه ها و مغز می شود و شباهت این مسأله دقیقا شبیه ویروس کرونا است که پس از ورود از طریق دستگاه تنفس و جایگزینی در ارگان هدف که ریه های افراد هستند در صورتی که سیستم ایمنی افراد ضعیف باشد و نتواند آنتی بادی لازم و بویژه لنفوسیت ب و ت که از سیستم لنفاوی و طحال ترشح و آزاد می شوند به میزان لازم و کافی برای غلبه بر جمعیت ویروس که به طور تصاعدی در اندام هدف تکثیر می یابند تولید شود آن ارگان به اصطلاح می افتد و وقتی ویروس تمام سطح ریه ها را درگیر کند مرگ برنامه ریزی شده سلول ها و در واقع مرگ فرد اتفاق خواهد افتاد و این قضیه است که افزایش غلظت آلاینده ها در شهرهای بزرگ صنعتی و کلان شهرها و بسته و راکد بودن هوا در اماکن سربسته در فصل سرما و زمستان میزان ابتلا و قدرت کشندگی ویروس کرونا و بویژه ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی را به مراتب بالاتر می برد.

 

روی آوردن به استفاده از داروهای گیاهی با در نظر گرفتن عوارض جانبی و هزینه های زیاد داروهای شیمیایی،در حال گسترش می باشد. گیاهان و عصاره گیاهی فراوانی در سراسر جهان شناخته شده اند که در طب سنتی ملت ها یا همان”طب جایگزین”که آلترناتیو خوبی برای طب رایج در پزشکی قلمداد شده و به شمار می رود و روز به روز بر شمار متقاضیان آنها بویژه در دو کشور پرجمعیت جهان چین و هند که رکوردار جمعیت‌های ۱/۵میلیاردی و یک میلیارد و سیصد میلیونی از جمعیت۷میلیاردی جهان بوده و در صدر رنکینگ جمعیت دنیا نشسته اند؛ به واسطه خواص مختلف و مفیدی که عصاره این گیاهان دارویی دارند در درمان بیماری های مختلف مورد استعمال و استفاده قرار می گیرند از این گیاهان می توان به عصاره چغندر قند،لبو، اسفناج و آلوئه ورا اشاره کرد که برای بهبودی وضعیت بیماران کرونایی در قرنطینه در شرق دور و هندوستان به وفور بهره گرفته می شود و در سال۲۰۰۳که ویروس سارس و در ۲۰۱۲ که ویروس مرس از همین خانواده کرونا ویروس بر سر زبان ها افتاد و باعث بیماری در هنگ کنگ، قطر، عربستان، امارات و… شد و منجر به فوت۸۰۰ نفر گردید از عصاره چغندر قند و آلوئه ورا استفاده شد که در افرادی که مبتلا به سارس می شدند جریان خون نوسان داشت و استفاده از عصاره این گیاهان با ایجاد رادیکال های آزاد در سلول ها باعث تنظیم و بالانس و بهبود اکسیژن و فشار خون که در بیماران سارسی افزایش بی رویه می یافت،می گردید و اکنون در بیماری کرونا میزان اکسیژن خون بیماران کرونایی پایین می آید و در بیماران بدحال و آنکال بشدت افت کرده و بیماران را دچار خواب مصنوعی و کما می سازد و در نهایت مرگ بیمار را در پی دارد که استفاده از عصاره چغندر قند و لبو در بدن به دلیل منابع نیتروژن دار تبدیل به نیتریک اکساید شده و باعث بهبود بیماران و تنظیم فشار خون آنها می شود.

 

نخستین بار مصری ها گیاه آلوئه ورا را برای درمان زخم ها، سوختگی ها و عفونت ها به کار می گرفتند. این گیاه اثرات مفیدی بر روی ترمیم زخم، کاهش التهاب، پیشگیری از بیماری های ویروسی نظیر آنفلوآنزا، سرطان و دیابت می باشد و از مهمترین خواص آن می توان به خاصیت ضد تومور، ضد قارچ، ضد التهاب، ضد زخم، ضد دیابت، ضد ویروس،خاصیت تحریک کنندگی،خاصیت آنتی باکتریال، آنتی اکسیدان و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

 

استفاده از عصاره آن سبب کاهش تولید رادیکال های آزاد اکسیژن در بدن شده و همچنین دفاع طبیعی بدن را در برابر استرس های کاهنده اکسیژن به وسیله افزایش در مقدار و فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی بدن بالا می برد و لذا استفاده از داروهای گیاهی و عصاره های گیاهی به منظور پبشگیری و یا کاهش مخاطرات ناشی از ویروس کرونا که ویروسی موذی، وحشی و بسیار چموش با سرعت ابتلای بالا و قدرت کشندگی زیاد است می تواند راهکار مناسب و کم هزینه ای باشد و به درمان عوارض ناشی از اثرات سوء مواجهه و رویارویی با ویروس منحوس کرونا در بدن و ارگان هدف”ریه ها”کمک نماید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.