تاریخ انتشار : جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱

منیت را کنار بگذاریم با مای انسانی کرونا را شکست دهیم * پروین صمیم نیا

منیت را کنار بگذاریم با مای انسانی کرونا را شکست دهیم    *  پروین صمیم نیا
نگاه اقتصاد - پروین صمیم نیا

درآستانه دومین بهاری قرار داریم که مهمان ناخوانده ای از جنوب شرق آسیا مهمان سرزمینمان شده و این مهمان، ناخوانده و ناخواسته و البته شوم و نامیمون در این مدت چنان مورد استقبال ما قرار گرفته و آن را سخت درآغوش گرفته ایم که خیال بازگشت به موطن خویش را ندارد، بیچاره اگر بخواهد برگردد هم جایی در وطنش ندارد.

از بس در اینجا به اوخوش گذشته خیال رفتن ندارد، مهمانی هم حدی دارد نه زبانش را می فهمیم و نه او زبان ما را می فهمد، زبانش مثل زبان مادریش (چین) نامفهوم است، آنقدر تیز و نیشدار است که همانند نیشتر در ریه های میزبانش فرو میرود و طوری چمبره می زند که نای صاحب خانه اش را می گیرد و اگر هم نایی برایش بماند و جان سالم به در ببرد جای سنگین نیشش تا مدتها برنفس های او سنگینی می کند.

آری بیش از یک سال است که ویروس منحوس کرونا از خواستگاه خود یعنی چین به تمام جهان شیوع پیدا کرده و متاسفانه تاکنون جان انسانهای بیگناه زیادی را گرفته و خانواده های زیادی را داغدار کرده است.

این ویروس با قدرت سرایت و همه گیری فرآوان به یک معضل جهانی تبدیل شده و هر بار با یک ملیت و جهشی خطرناکتر از قبل عرض اندام می کند و به این راحتی ها هم قصد رفتن ندارد و هر بار رنگ و نقش عوض می کند.

کرونا، ویروس موتاسیون یافته ای است که با قدرت سرایت و کشندگی بالا، علی الخصوص با جهش هایی که پیدا کرده آرامش را از تمام کره زمین گرفته و به این راحتی هم دست از سر این بشر ضعیف که؛ به تعبیر قرآن نمی تواند پشه ای را از خود دفع کند؛ برنمیدارد.

فائق آمدن بر این ویروس با این قدرت همه گیری و کشندگی بالا، عزمی جهانی می طلبد چرا که اگر کشوری بخواهد این ویروس را کامل در کشورش ریشه کن کند باید ارتباطش را با تمام دنیا قطع کند و هیچگونه مراودات تجاری و رفت و آمد و بده بستانی با خارج نداشته باشد که این امری نشدنی و دور از ذهن است.

پس می طلبد هر کسی در هر نقطه ای از این جهان و در هر جایگاهی که قرار دارد در قبال خود و در قبال جان دیگران احساس مسوولیت کند و برای ریشه کنی این بلای جهانی حداقل با رعایت پروتکل های بهداشتی مانع از گسترش و توسعه هر چه بیشتر این ویروس موتاسیون یافته شود.

کرونا ویروس موذی، در طی مدتی که بروز و ظهور پیدا کرده به طور کلی دنیا را دچار آشوب و سردرگمی نموده، خیلی ها از ترس از دست دادن عزیزانشان و از ترس جان خویش، دچار آسیب های روحی شدید شده اند خیلی ها با کارهای نامعقول و عجیب و غریب که در سایت های غیرمعتبر منتشر می شد برای جلوگیری از مبتلا شدن به کرونا با مصرف الکل و داروهای دیگر، درواقع قبل از اینکه کرونا به سراغشان بیاید خود بلای جان شیرین خویش شدند. عده ای هم در پی رعایت بیش از حد، دچار وسواس شدید شده اند که آثار روحی آنرا به وضوح می توانیم در جامعه ببینیم.

کسانی هم ناباورانه شاهد مرگ عزیزترین کسان خود بودند که نتوانستند او را برای آخرین بار دربغل گیرند و یک دل سیرگریه کنند یا حتی برایش مراسم ختم بگیرند، تعداد زیادی از هموطنانمان و چهره های ورزشی و هنری کشورمان قربانی این ویروس بیرحم شدند و هزاران هزار انسان بیگناه در پی ابتلا به این ویروس بیرحم جان خود را از دست دادند.

به طور کلی روح و روان همه مردم جهان به نوعی دچار آسیب شده و آثار زیانبار آن با پایان یافتن و ریشه کنی کرونا بیشتر خود را نشان خواهد داد اما با وجود اینهمه ناملایمات از حق نگذریم کرونا مزایایی هم داشت.

همه قبول داریم که معمولا زیباترین بارانها از دل سیاهترین ابرها می بارند، کرونا هم با وجود تمام بدیها و زشتی هایش و با همه آشوبی که در سراسر دنیا ایجاد کرد نقاط مثبتی هم داشت.

کرونا باعث نوعی توازن بین انسان و طبیعت شد، به جهان و جهانیان فرصت استراحت داد، برای نخستین بار جو زمین نفسی راحت کشید، هوای زمین به خاطر استفاده ی کمتر از سوختهای فسیلی پاک شد، طبیعت خونی تازه در رگهایش دویدن گرفت، سطح بهداشت فردی و اجتماعی جوامع افزایش پیداکرد، همبستگی ناشی از دردی مشترک و همه گیر ایجاد شد و این همدلی و همبستگی در سطحی جهانی به وجود آمد و شکل گرفت و در واقع یک انقلابی در گستره جهانی اتفاق افتاد.

روی یک سری فرهنگ ها و آداب رسوم ما ایرانیان تأثیر گذاشت، کارهای مخاطره آمیزی چون چهارشنبه سوری رو تعطیل کرد، آیین سیزده بدر که طبیعت را به ورطه نابودی می کشاند کمتر شد و یا برگزار نشد و اینها از نکات مثبت و بارز ظهور و بروز کرونا بود، که شاید به خاطر این همه تغییر و تحول در زمان کرونا، تاریخ، زمین را به دو بخش قبل از کرونا و بعد از کرونا تقسیم کند، دوران کرونا در واقع دورانی طلایی برای طبیعت و زمین بود.

کرونا شگفت انگیز ترین اتفاقی بود که بشر در نیم قرن اخیر تجربه کرده بود اتفاقات زیادی در طول تاریخ، زندگی بشر را تغییر دادند ولی هیچکدام به اندازه کرونا نتوانسته بود در این سطح وسیع و به این شیوه چنین بشر را درگیر خود کند.

کرونا نگاه همه دنیار ا به مرگ عوض کرد، این همه گیری، فقیر و غنی، دارا و ندار و سیاستمدار و شهروند عادی را به یک گونه و به یک میزان تهدید کرد، شرایط قرنطینه باعث شد که ما قدر آزادی هایمان و اکسیژنی را که خداوند به طور مجانی سالها در اختیارمان گذاشته را بدانیم.

شاید هیچوقت بشری که در حال پیشرفت و توسعه تکنولوژی بود و تمام تلاش خود را صرف پیشرفت های شگرف کرده بود فکرش را نمی کرد چنین در مقابل ویروسی به این ریزی درمانده و مستأصل شود شاید هم تلنگری بود که به ما بگوید ای بشر خالق تو خداست تو نمی توانی در مقابل خالقت مغرور شوی و ادعای خدایی کنی، اگر مغز متفکر شدی خالق این مغزت خودت نیستی اون بالاییه.

کرونا به ما آموخت که سفید پوشان کادر درمان را هم دریابیم، آنان فرشتگان بی ادعایی هستند که در خط مقدم این جبهه قرار دارند و باید نگاه دوباره ای به ارزش گذاری انسانها داشته باشیم.

کرونا به ما آموخت که تجملات خوشبختی و آرامش نمی آورد، در کنار هم بودن است که زندگی ها را زیبا می کند.

و مهتر از همه به ما آموخت که سرنوشت همه انسانها مشترک است و زندگی همه با توجه به توسعه ارتباطات به هم گره خورده و در هم تنیده شده و این گستره عظیم جهانی همانند یک پیکر می تواند باشد، وقتی در چین با فرسنگ ها فاصله، یکی کرونا گرفت تمام نقاط جهان درگیر شدند پس اگر عضوی از این گیتی آسیب ببیند می تواند عضوی دیگر را در جایی با فرسنگ ها فاصله در گوشه دیگری از این دنیا بیقرار و بی تاب و ناآرام کند، به قول شاعر؛ چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار.

پس این کره خاکی بسان همان کشتی است و مردمانش ساکنان این کشتی، اگر کسی بخواهد از روی خودخواهی آسیبی به این کشتی بزند آب به داخل کشتی نفوذ کرده و کم کم کل کشتی پر از آب می شود و همه را غرق خواهد کرد.

با همه این اوصاف ریشه کنی کرونا عزمی جهانی را می طلبد، چرا که اگر این ویروس هم به طور کامل در کشور ریشه کن شود باز جای نگرانی وجود دارد که گونه ای با ملیتی دیگر و جهشی جدیدتر کشور را درگیر خود کند و چون این بیماری تا وقتی خود رانشان دهد ممکن است علائم اولیه اش نهفته باشد و حتی خود بیمار نداند که درگیر شده است، شخص مبتلا افراد زیادی را گرفتار کند لذا می طلبد همه ما انسانها در هر گوشه ای از این کره خاکی وظیفه خود بدانیم که به خاطرحفظ جان خود و جان هر بشری در هر نقطه ای از این جهان پهناور، حداقل پروتکل هایی که برای فائق آمدن بر این ویروس توصیه شده را رعایت کنیم چرا که کرونا معضلی جهانی است و هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند آنرا مهار کند.

همه دنیا زنجیروار بهم وابسته هستند حتی آمریکا که یک ابرقدرت است برای ادامه زندگی و حیات اقتصادیش به کشورهای مختلف وابسته است و به قول معروف این بده بستانها از قدیم مرسوم بوده از یک خانه به خانه دیگری، از یک محله به محله دیگر و در سطح گسترده تر از یک کشور به کشوری دیگر و مردم جهان کلا تحت تأثیر این بده بستنانها می تواند به حیات خود ادامه دهند، کرونا ویروس هم در این زمینه عادل برخورد کرده و فرقی بین ابر قدرت و کشور ضعیف نذاشته و ابر قدرتها را بیشتر درگیر کرده است.

پس می طلبد که همه مردم جهان از مسوول گرفته تا یک شخص عادی همه در قبال همدیگر احساس مسوولیت داشته باشیم و برای غلبه بر این ویروس به خداوند پناه ببریم و با رعایت پروتکل های بهداشتی و احساس وظیفه در قبال همدیگر این بحران را مدیریت کنیم چرا که تا خودمان نخواهیم کرونا نمی تواند ما را درگیر خود کند.

این کرونا نیست که مهمان ما می شود این ما هستیم که با عدم رعایت بهداشت و نادیده گرفتن محدودیت ها و عدم رعایت پروتکل ها و نکاتی که برای فائق آمدن بر این ویروس ذکر شده، اجازه می دهیم کرونا نفس ما و هموطنانمان و انسانهای بیگناه دیگری را در این پهنه هستی بگیرد، لذا اگر من رعایت نکنم،تو رعایت نکنی، هیچوقت کاری از پیش نمی بریم تنها راه غلبه بر هر مشکلی همبستگی و یک دلی و یکصدایی است.

پس بیاییم مردم و مسوولان دسته به دست هم بدهیم و با کنار گذاشتن منیت ها، با مای انسانی کرونا را شکست دهیم قبل از اینکه این ویروس ملیتش را به ایرانی تغییر نداده و تبدیل به تولید ملی نشده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.