تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵

امام جمعه:

ایلام از الگوهای موفق کشور در نهالکاری است

ایلام از الگوهای موفق کشور در نهالکاری است
ایلام - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با اشاره به اینکه این استان از الگوهای موفق کشور در نهالکاری است، گفت: کاشت نهال و حراست از جنگل به فرموده مقام معظم رهبری جهاد درختکاری است.

حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار روز دوشنبه در آیین نهالکاری به نیابت ۴۰۰ شهید ایل خزل در سه راهی کارزان از توابع شهرستان سیروان اظهار داشت: باید این جهاد ارزنده که حراست از انفال و طبیعت است، گسترش بیشتری پیدا کند.

وی افزود: علاوه بر توزیع و کاشت نهال درختان غیرمثمر جنگلی چون بنه و بلوط باید نهال درختان مثمر باغی نیز که مورد تقاضای مردم است، از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری استان توزیع شود.

امام جمعه ایلام یادآور شد: باید کاشت نهال به یک فرهنگ عمومی و گسترده در بین همه مردم تبدیل شود هرچند در سال های اخیر اقدامات موثر و چشمگیری از مشارکت مردم و منابع طبیعی در استان ایلام صورت گرفته است.

حجت الاسلام کریمی تبار با اشاره به درختکاری با نیابت از ۴۰۰ شهید ایل خزل اضافه کرد: باید این مکان کاشت نهال که مزین به نام ۴۰۰ شهید ایل خزل است، به یک بوستان شکیل و زیبای دارای امکانات تبدیل شود.

وی توضیح داد: باید بوستان مورد نظر به امکاناتی چون نمازخانه و استراحتگاه برای کسانی که از این فضا استفاده کنند و در شان مقام شامخ شهدا و مردم شهرستان سیروان و ایل خزل، ایجاد و احداث شود.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام تاکید کرد: نهالکاری با نام شهدا و به نیابت از آنها ارزش معنوی و فرهنگی کار را بالا می برد و شهدا خود حارث و حافظ این درختان خواهند بود.

بیش از سه هزار نهال به نیابت شهدا در ایلام کاشت شده است

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام نیز گفت: امسال با همکاری و همراهی منابع طبیعی و آبخیزداری و دیگر ادارات نهال های زیادی به نیابت از شهدای استان ایلام کاشته شده است.

اسداله تولیده افزود: استان ایلام دارای سه هزار شهید است که امسال بیش از سه هزار نهال به نیت این شهدای بزرگوار کاشته شده است.

وی یادآور شد: در این مکان که ۴۰۰ نهال کاشته شده است، یک یادمان و بوستان با همکاری دستگاه های مربوطه از جمله منابع طبیعی و آبخیزداری، فرمانداری سیروان و حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس احداث می شود.

به گزارش ایرنا، این آیین با حضور فرماندار سیروان، مسوولان منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام، جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی، تعدادی از مسوولان و نیروهای کارخانه سیمان کارزان، هلال احمر، مردم و مسوولان شهرستان سیروان در سه راهی کارزان که محل تلاقی سه شهرستان ایلام، سیروان و چراول است، صورت گرفت.

مقرر شد که کارخانه سیمان این شهرستان متولی نگهداری و مراقبت از این نهال های تازه کاشت شده باشد.

ایل خزل دارای چهار تیره است که در این آیین به طور نمادین چهار نهال به نیابت از چهار شهید شاخص این ایل با اسامی شهیدان حاج یادگار امیدی، یحیی شهبازی، عبدالاسلام حق نظری و لطفعلی مرادحاصلی کاشته شد.

۱۵ تا ۲۱ اسفندماه به نام هفته درختکاری و منابع طبیعی نامگذاری شده است و در این هفته بیش از یک میلیون نهال کاشته می شود.

استان ۲ میلیون هکتاری ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه طبیعی جنگلی، مرتع و بیابان دارد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.