تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵

چهار خطه شدن ۱۲۵ کیلومتر جاده های ایلام در هفت سال

چهار خطه شدن ۱۲۵ کیلومتر جاده های ایلام در هفت سال
ایلام - اجرای طرح‌های تعریض جاده‌های ایلام با عبور از پیچ های تند مشکلاتی که در مسیرش قرار داشت از جمله تملک اراضی، در دولت یازدهم و دوازدهم به نتایج قابل قبولی رسید که نتیجه آن ساخت ۱۲۵ کیلومتر جاده چهارخطه بوده است.

تعریض و مناسب سازی جاده های استان ایلام در قالب چهار پروژه در دولت تدبیر و امید از سوی شرکت ساخت و توسعه راه های کشور اجرایی شد که چهار خطه کردن جاده های ایلام – مهران، ایوان – سراب، ایلام – سرابله و دهلران – اندیمشک از جمله طرح هایی است که در حوزه راهسازی استان ایلام در سال های اخیر به سرانجام رسیده است.

تا پیش از دولت یازدهم تنها ۲۰ کیلومتر از راه های استان چهارخطه بود که این میزان هم اکنون به ۱۴۵ کیلومتر افزایش یافته و تا پایان دولت تدبیر و امید به ۱۵۰ کیلومتر خواهد رسید.

تنها در سال گذشته ۵۳ کیلومتر از راه های این استان با اعتبار هزینه شده ۲ هزار میلیارد ریال چهار خطه شده و زیر بار ترافیک رفته است.

هم اکنون احداث ۱۰۵ کیلومتر پروژه بزرگراهی در دست اقدام است که با توجه به میزان اعتبارات، اولویت بندی پروژه ها به نسبت میزان تردد کالا و مسافر، میزان تاثیر در شبکه ترافیکی کشوری، رفع نقاط پرحادثه، ترانزیت کالا و مسافر و بخصوص ترافیک ویژه ایام ماه های محرم و صفر صورت گرفته است.

طبق اولویت بندی صورت گرفته برنامه توسعه راه های استان به بزرگراه در محورهای ایلام – مهران ، حمیل – ایلام، اندیمشک – دهلران – مهران ، ایلام – ایوان و ایلام – دره شهر – پلدختر در حال اجراست.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به چهارخطه کردن محور ایلام – مهران گفت: از مجموع ۱۲۰ کیلومتر مسیر جاده ایلام – مهران (از میدان ارغوان تا پایانه مرزی) تاکنون ۹۰ کیلومتر از این محور تکمیل و زیر بار ترافیک رفته است.

عبدالله بهادری مدت زمان اجرایی کردن این میزان از چهارخطه کردن جاده ایلام – مهران را در مدت چهار سال اعلام کرد و یادآور شد: با احداث ۲ تونل در محدوده تونل کربلا، گره‌های ترافیکی این نقطه برطرف شده است.

۷۳ کیلومتر راه اصلی در ایلام احداث شد

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: همچنین در طول مدت فعالیت دولت تدبیر و امید تا کنون ۷۱ کیلومتر راه اصلی با اعتبار ۲ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال تکمیل و به زیر بار ترافیک رفته است.

بهادری افزود: این میزان حفاری در محورهای مختلف استان چون تونل کبیرکوه، تونل های شماره یک و ۲ راه کربلا و یک تونل در محور قاضی خان به بدره با اعتباری افزون بر چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال انجام شده است.

وی اظهار داشت: تعریض و بهسازی جاده ایلام – مهران در چند سال اخیر با توجه به افزایش حجم سفرهای زائران اربعین در دستور کار مسئولان قرار گرفته و با اتخاذ تدابیر مناسب و اختصاص اعتبار از سوی دولت، بخش هایی از این مسیر در این مدت تعریض شده و عملیات تعریض بخش های دیگری نیز از این جاده با احداث تونل انجام شد.

۶ هزار و ۷۰۰ متر تونل در ایلام حفاری شد

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام یادآور شد: تونل های اول و دوم راه کربلا در مسیر ارتباطی ایلام – مهران به طول هزار و ۵۸۰ متر به طور کامل حفاری شده و هم اکنون عملیات آماده سازی دیواره ها برای اجرای لاینینگ( طاق بتونی) در این مسیر در حال انجام و کف کنی در مراحل پایانی این مسیر نیز به پایان رسیده است.

به گفته بهادری ، عملیات حفاری ۲۰۰ متر تونل نیز در مسیر ارتباطی قاضی خان به بدره پایان یافته است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام در خصوص حفاری تونل بزرگ کبیر کوه نیز گفت: طول این تونل بین شهرستان های دره شهر و آبدانان با مجموع ۹ تونل فرعی، پنج هزار و ۸۰۰ متر است که از این میزان چهار هزار و ۹۲۰ متر آن در دولت تدبیر و امید حفاری شده است.

بهادری با بیان اینکه عملیات حفاری بیش از ۲ هزار متر از این تونل در سال گذشته انجام شد، گفت: اعتبار هزینه شده برای عملیات حفاری این تونل بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام اضافه کرد: با بهره برداری از این پروژه علاوه بر حذف گردنه کبیرکوه بین شهرستان های دره شهر و آبدانان کریدور ارتباطی جهت تردد استان های مرکزی ایران با مرز بین المللی چیلات نیز فراهم می شود.

به گزارش ایرنا، تونل کبیرکوه شهرهای جنوب ایلام را ۷۰ کیلومتر به مرکز کشور نزدیکتر می‌کند، احداث این تونل باعث حذف ۳۰۰ پیچ خطرناک و ۲۰ کیلومتر گردنه صعب العبور کبیرکوه می‌شود، همچنین نقش مهمی در کاهش مسیر زائران عتبات عالیات دارد.

استان ۲۰ هزار کیلومتر مربعی ایلام در غرب کشور و همسایگی عراق دارای ۱۳۰ کیلومتر بزرگراه، ۶۷۰ کیلومتر راه اصلی، ۸۹۱ کیلومتر راه فرعی و یک هزار و ۶۴۸ کیلومتر راه روستایی است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.