تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷

نخستین گوزن های زرد سایت مانشت و قلارنگ ایلام متولد شدند

نخستین گوزن های زرد سایت مانشت و قلارنگ ایلام متولد شدند
ایلام - مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: نخستین گوساله های سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد مانشت و قلارنگ استان در سال جاری متولد شدند.

غلامرضا ابدالی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چهار راس گوساله گوزن زرد در فصل زاد و ولد در این سایت طی روزهای اخیر به دنیا آمده اند و تا تیرماه احتمال افزایش تعداد نوزادان این سایت وجود دارد.

وی افزود: گوزن های این سایت همه ساله در فصل شهریور اقدام به جفت گیری می کنند و در فصل بهار سال بعد نیز نوزادان این وحوش به دنیا می آیند و فرایند تولد گوساله ها تا اواخر خرداد یا اوایل تیرماه ادامه دارد.

مدیرکل محیط زیست ایلام تاکید کرد: هم اکنون با احتساب نوزادان جدید، تعداد ۲۱ راس گوزن ماده، ۱۰ گوزن نر و ۱۵ گوزن نابالغ در سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ وجود دارد.

ابدالی اضافه کرد: در حال رایزنی برای انتقال تعدادی از گوزن های بالغ سایت به دیگر استان های کشور هستیم که این انتقال در تابستان سال جاری صورت بگیرد.

به گزارش ایرنا، سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ ایلام دارای ۴۰ هکتار گستره است، این سایت سال ۸۶ با انتقال ۶ راس گوزن بالغ از جزیره اشک دریاچه ارومیه کار خود را شروع کرد.

با توجه به شرایط جغرافیایی و محیطی مناسب، زادآوری به موقع و مطلوب، حفظ خلق و خوی طبیعی و وحشی و نبود تلفات و مریضی در زمره موفق ترین سایت های تکثیر و احیای گونه های در معرض خطر در کشور است.

سال ۹۵ تعداد ۱۰ راس از گوزن های بالغ سایت مانشت و قلارنگ به استان یزد و چهار راس نیز در سال ۹۶ و بهمن ماه سال ۹۸ نیز تعداد ۱۷ راس گوزن نر و ماده این سایت به استان خوزستان منتقل شدند.

گوزن زرد ایرانی یکی از گونه های در معرض انقراض و مورد حمایت سازمان حفاظت محیط زیست کشور است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.